دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

یک اندیشکده بین‌المللی که مقر آن در لندن است در گزارشی تحقیقی اعلام کرده‌است، بیش از نیمی از شورشیانی که اکنون در سوریه مشغول جنگ با ارتش این کشور هستند نظراتی مشابه داعش دارند.

داعش

در گزارش مركز مطالعات مذهب و ژئوپليتيك كه از مؤسسات تحت اداره بنياد توني بلر نخست‌وزير پيشين انگليس است، آمده، تلاش براي ريشه‌كن كردن گروه تروريستي داعش در سوريه و عراق خطر جهاني گروه‌هاي جهادي را پايان نمي‌دهد زيرا نظرات افراطي فقط به اين گروه در سوريه محدود نمي‌شود. در اين گزارش‌ آمده‌است، افراط‌گرايي، نقطه مشترك اكثر گروه‌هاي شبه‌نظامي است كه اكنون در سوريه مشغول جنگ هستند.

دست‌كم 15گروه شبه‌نظامي با تعداد اعضاي بيش از 65هزار نفر مي‌توانند جاي داعش را در جنگ سوريه بگيرند. براساس اين گزارش، حدود 60درصد از شورشيان مشغول جنگ در سوريه ايدئولوژي مذهبي و سياسي شبيه به گروه تروريستي داعش دارند. توصيه اين انديشكده غربي در نتيجه‌گيري گزارش‌اش اين است: غرب با تمركز صرف روي داعش، يك خطاي استراتژيك مرتكب مي‌شود چرا كه شكست نظامي داعش حتي اگر ممكن شود، مقوله جهادي‌گري در سطح جهاني را پايان نمي‌دهد. نمي‌توان يك ايدئولوژي را بمباران كرد و اين جنگ يك جنگ ايدئولوژيك است.

اين گزارش درحالي منتشر مي‌شود كه آمريكا ماه‌هاست از حمايت مالي و تسليحاتي و آموزش نظامي گروه‌هايي در سوريه سخن مي‌گويد كه آنها را مخالفان ميانه‌رو مي‌خواند. آمريكا و متحدان غربي‌اش به اين گروه‌ها سلاح و تجهيزات نظامي داده‌ و نيروهاي آنها را آموزش داده‌اند. عربستان و هم‌پيمانانش در منطقه هم اين روزها تلاش مي‌كنند نام اين گروه‌ها را در فهرست مذاكره‌كنندگان با دولت سوريه قرار دهند.

در گزارش اين انديشكده انگليسي آمده‌است، خطر واقعي براي جهان از ناحيه گروه‌هايي غيراز داعش در سوريه ناشي مي‌شود كه همان تفكرات و برنامه‌هاي داعش را دارند اما اكنون مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

کد خبر 318759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha