سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشست سران کشورهای بازار مشترک جنوبی موسوم به مرکوسور در پاراگوئه برگزار شد.

mercosur

 به گزارش رویترز، نخستین نشست مرکوسور پس از انتخابات اخیر در آرژانتین و ونزوئلا که در آن گروه های راست‌گرا پس از سال‌ها برنده انتخابات شدند روز دوشنبه  30 آذر در آسانسیون برگزار شد.

از میان مسائلی که در دستور کار این گروه منطقه‌ای قرار دارد می‌توان به تجارت، حقوق بشر ،گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا، تشکیل اتحادیه اقیانوس آرام و نیز تلفیق بازار انرژی اشاره کرد.

« دلسی رودریگرز»، وزیر امور خارجه ونزوئلا در نشست ابتدایی گروه مرکوسور از کشورهای هم‌پیمان خواست برای تقویت پول ملی و اقتصاد خود اقدام کنند.

او با اشاره به دستاوردهای کشورش در حوزه اجتماعی و مسائل موبوط به حقوق بشر گفت: رئیس‌جمهور نیکلاس مادورو به علت مسائل داخلی نتوانسته در نشست شرکت کند.

رودریگرز افزود: « افتخار می‌کنیم که عضوی از جامعه آمریکای جنوبی هستیم. تلفیق و هم‌سازی کشورهای آمریکای لاتین موجب شد کشورهای منطقه بتوانند از بحران جهانی سربلند بیرون بیایند.»

اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی هم در سخنانی تاکید کرد: کشورهای عضو باید به همکاری با یکدیگر ادامه بدهند تا تلفیق منطقه‌ای بیشتری بدست آید و در ضمن مسائل و مشکلات زیست‌محیطی را هم نباید فراموش کنیم.

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری صدا و سیماموریسیو ماکری ، رئیس‌جمهور جديد آرژانتین هم که به تازگی سوگند یاد کرده، آزادی افرادی را که او «زندانیان سیاسی» در ونزوئلا نامید خواستار شد. او با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در ونزوئلا نیز پیروزی راست‌گراها را گامی رو به جلو خواند و دولت مادورو را به خاطر پذیرش نتایج انتخابات ستود.

در این نشست ، ریاست دوره‌ای مرکوسور به اروگوئه واگذار شد و سران کشورهای عضو پیش‌نویس سند پایانی نشست را تصویب و برای اجرا ابلاغ کردند.

کد خبر 318990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha