همشهری آنلاین: حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در مراسم گشایش همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضه آبگیر سد سیمره گفت: حوزه فرهنگی سیمره یکی از حوزه‌های زیستی مدیریت شده و از شاخص‌ترین و مهمترین چشم‌اندازها و پهنه‌های ارزشمند طبیعی و باستان‌شناسی کشور است که در روند توسعه و سدسازی به خطر افتاد و بخش عمده‌ای از آن از بین رفت.

Archeology

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، وی دراین مراسم که جمعی از مقام‌های میراث فرهنگی، وزارت نیرو، ریاست جمهوری، باستان‌شناسان و فرهیختگان حضور داشتند افزود: هرچند که با تفاهم و تعامل و گفتگویی که برپایه خرد و تدبیر بین دستگاههای کشور "پژوهشگاه میراث فرهنگی و وزارت نیرو " برقرار شد، پس از وقفه‌ای امکان دوباره فعالیت باستان‌شناسی در حوزه سد سیمره فراهم گردید.

او اظهارداشت: پژوهشکده باستان‌شناسی به عنوان متولی پژوهشهای باستان‌شناسی کشور با هدایت اندیشمندانه ریاست محترم پژوهشگاه آقای مهندس بهشتی با تعریف و رویکردی تازه کوشش دارد برپایه وظیفه و موارد قانونی صریح و روشن و نیز برپایه توصیه‌های منشورهای جهانی حفاظت میراث فرهنگی، با راهکارحفاظت پیشگیرانه و شناخت میراث باستان‌شناسی را در مقیاس کلان و جامع مدیریت کند. همایش پیش رو با موضوع "کاوشهای نجات‌بخشی در حوضه آبریز سد سیمره" و انتشار نتایج کاوشها به همراه نمایشگاهی از آثار به دست آمده بخشی از این برنامه‌ریزی است.

چوبک تاکید کرد: با کاوشهای هرچند شتابزده و ناکافی سیمره داده‌ها و داشته و دانسته‌های ارزنده‌ای به مطالعات باستان‌شناسی این حوزه و کشور افزوده شد.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در ادامه گفت: مجموعه یافته‌هایی که بخشی از آن در نمایشگاه ارائه شده گوشه‌ای از دارایی‌ها و اسناد هویت حاشیه مرزهای غربی این سرزمین را پیش روی قرار می‌دهد که نشان از یکپارچگی سیمای این دره حاصلخیز و سرسبز با تطور فرهنگی از دوران فراپارینه سنگی، نوسنگی مفرغ، آهن و دوران تاریخی تا دوران اسلامی در زیستگاهها و شهرها در دامنه زاگرس و کرانه رود آرام سیمره است که روابط و داد و ستد با درون و برون سرزمین داشته‌اند.

به گفته وی، بخشی از این بایگانی ثروت ملی در روند توسعه عمرانی به زیر آب فرو رفته و این یافته‌ها تنها یادگار و یادمانی از گمشدگان و از دست رفته‌ها است.

او با ابراز امیدواری برای تبدیل سیمره به سایت موزه گفت: امید است با تداوم پژوهش‌ها و کاوشها در گستره پهنه فرهنگی سیمره با همکاری وزارت نیرو گامی تازه و پیشرفته در مدیریت و آمایش و توسعه کشور آزمون و ترویج شود.

چوبک گفت: با توجه به نقش استراتژیک میراث فرهنگی به عنوان زیرساخت‌های توسعه و آمایش سرزمین، چشم‌داشت ما از برآیند این همایش تداوم همکاری در زمینه پژوهش‌های کافی، حفاظت، احترام و پذیرش قانون و ضوابط و سرمایه‌گذاری در این حوزه برای حفظ منافع ملی و مصلحت نظام است.

کد خبر 319012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha