فیلمساز ایرانی نامزد اسکار چند روز پس از کنار گذاشته‌شدن «محمد رسول‌الله (ص)» از رقابت برای حضور در هشتادو هشتمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار، در ۲ برنامه غیرسینمایی در شمال و مرکز تهران حاضر شد و عمده سخنانش را در این برنامه‌ها به متن و حاشیه اکران فیلم زندگی پیامبر رحمت در ایران و دیگر کشورها اختصاص داد.

مجیدی
  • دلارهاي نفتي آل سعود عليه محمد(ص)

به گزارش همشهري، مجيد مجيدي صبح روز دوشنبه 7 دي به همايش ياران صلوات در سالن اجلاس سران رفت و پس از دريافت لوح تقدير خود از دست آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي، ابتدا درباره اهميت ذكر صلوات به‌ويژه در مدت 7سال تلاش براي توليد محمد رسول‌الله(ص) سخن گفت. او سپس با اشاره به غفلت مسلمانان از به تصوير كشيدن زندگي پيامبر اكرم(ص) افزود: ما تا امروز هيچ كاري نكرده‌ايم كه شايسته معرفي اين شخصيت برجسته باشد.

مجيدي گفت: در مدتي كه فيلم ساخته مي‌شد، تصور مي‌كرديم دريچه‌اي تازه به زندگي پيامبر باز مي‌شود اما متأسفانه راه فيلم را از هر طرف بسته‌اند و از روايت كودكي پيامبر هم واهمه دارند. از طرفي عربستان سعودي با دلارهاي نفتي خود راه اكران محمد(ص) را در كشورهاي عربي بسته و از طرف ديگر غرب نمي‌خواهد تجلي اسلام در جهان هويدا شود. دگرانديشان از گروه‌هاي مختلف چنان هجمه‌اي بر ما روا داشتند كه گاهي مي‌انديشم چرا اين نگاه‌هاي منفي وجود دارد؟

  • امان از هجمه‌هاي ايران شيعي

كارگردان فيلم نامزد اسكار «بچه‌هاي آسمان» پس از حضور در همايش، شمال تهران را به قصد شركت در افتتاحيه جشنواره ادبي خاتم در مركز پايتخت ترك كرد. او در تالار وحدت اندكي صريح‌تر سخن گفت و البته پيش از آغاز سخنانش تأكيد كرد كه در آستانه ميلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) قصد ندارد از اتفاق‌هايي كه در حوزه فرهنگي افتاده گله و شكايت كند؛ گرچه در پايان رنگ و بوي سخنانش به گله‌گذاري نزديك‌تر بود.

مجيدي ابتدا فراگير شدن قرائت‌هاي بسيار غلط در جهان اسلام از پيامبر اكرم را ناشي از كوتاهي مسئولان و نهادها در معرفي اين شخصيت والامقام دانست و در ادامه همان آمار آشنا و هميشگي خود را درباره ساخته شدن 200فيلم درباره حضرت عيسي(ع)، 120فيلم درباره حضرت موسي(ع)، 42فيلم درباره بودا و فقط 2فيلم درباره زندگي حضرت محمد مصطفي(ص) (يكي فيلم مرحوم مصطفي عقاد و ديگر بزرگ‌ترين پروژه تاريخ سينماي ايران) تكرار كرد.

خالق «آواز گنجشك‌ها» سپس به هجمه‌هايي اشاره كرد كه در اين مدت عليه «محمد رسول‌الله(ص)» روانه شده است. او گفت: هجمه‌هاي غرب و كشورهايي مثل عربستان قابل انتظار بود اما تعجب مي‌كنم از هجمه‌هايي كه در داخل ايران شيعه از سوي همه گروه‌هاي دگرانديش به ما وارد شد؛ هم در مورد بحث هزينه‌ها هم بحث‌هاي ريشه‌اي. در اين مدت من بيشتر به غربت پيامبر(ص) و رنجي كه ايشان متحمل شد فكر مي‌كردم. انگار اين رنج بعد از 1400سال هنوز ادامه دارد.

  • سكوت درباره ماجراي اسكار

مجيدي در حاشيه هر دو مراسم در محاصره خبرنگاران قرار گرفت كه بيشتر نگران سرنوشت اكران‌هاي بين‌المللي «محمد رسول‌الله(ص)» و البته حاشيه‌هاي حذف فيلم از اسكار بودند. او پاسخگويي درباره ماجراي اسكار را به آينده نزديك و گفتن حرف‌هايي مهم موكول كرد و درباره ادامه نمايش‌هاي جهاني فيلم گفت:

براي اكران در تركيه مشكلات حقوقي پيش آمده كه اميدوارم در چند روز آينده حل شود و محمد(ص) بدون مشكل در اين كشور به نمايش عمومي درآيد. بسياري از شركت‌هاي بين‌المللي درخواست نمايش فيلم را دارند اما فتاوي برخي علما و سنگ‌اندازي اداره‌هاي سانسور راه فيلم را بسته‌اند.

مجيدي با اشاره به اينكه فعلا عزمي براي ساختن قسمت‌هاي دوم و سوم سه‌گانه محمد(ص) ندارد، از ديگر فيلمسازان و كشورهاي اسلامي دعوت كرد با استفاده از شهرك سينمايي محمد(ص) براي توليد فيلم زندگي پيامبر اسلام پيشقدم شوند. آخرين خبر از فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله(ص)» اينكه بخش‌هايي از فيلم در تدوين نسخه جديد حذف شده تا براي نمايش در مدارس ويژه كودكان و نوجوانان مناسب شود.

کد خبر 319818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha