شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: وقتی ازدواج می‌کنید، قرار است در کنار نیمه گمشده‌تان که حالا پیدا شده،

شوهری گریزان از نقش پدری

يك عمر را در آرامش سپري كنيد، به سعادت دنيا و خير آخرت برسيد و در كنار هم مراحل زندگي‌تان را طي كنيد، دعاي معروف بزرگ‌ترها در شب ازدواج را برآورده كنيد و به پاي هم پير شويد. پير شويد و شاهد بزرگ شدن فرزندان و به دنيا آمدن نوه‌هاي‌تان باشيد و يك روز وقتي همه دور هم جمع هستيد، نفس‌راحتي بكشيد و از داشتن اين خانواده به‌خود بباليد. اما گاهي بعضي‌ها ازدواج را طور ديگري معنا مي‌كنند و به اين نتيجه مي‌رسند كه جمع‌شان دو نفره بماند بهتر است. هرقدر هم كه شريك زندگي‌شان بچه داشتن را دوست داشته باشد، بازهم مي‌گويند قصد فرزنددار شدن ندارند. اگر شوهر شما هم قبول نمي‌كند كه بچه‌دار شويد، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد تا راه مواجهه با اين دغدغه را براي‌تان بگوييم.

  • توانايي خود را جدي بگيريد

در قدم اول يادتان باشد شما به‌عنوان يك خانم توانايي داريد تا با سياست‌هاي خاص زنانه، همسرتان را تا كوه قاف هم با خود همراه كنيد چه برسد به اينكه به او كمك كنيد لذت پدري را تجربه كند. پس به‌جاي اينكه نااميد شويد، با صحبت كردن صحيح، استفاده از احساسات و ترفندهاي لازم او را با خود همراه كنيد اما براي آنكه بدانيد چه بگوييد و چگونه بگوييد، بايد به همه جنبه‌هاي موضوع فرزند آوري اشراف كامل داشته باشيد تا همسرتان گمان نكند تنها بر پايه احساسات زودگذر دلتان مي‌خواهد بچه‌دار شويد. همچنين دليل همسرتان براي بچه‌دار نشدن را هم جويا شويد تا بتوانيد با رفع بعضي از علت‌ها، بهانه‌اي را از او بگيريد.

  • يادش بيندازيد كه...

برخي نعمت‌ها آنقدر زيادند و تكرار مي‌شوند كه انسان‌ها فراموش مي‌كنند اما تكرار زياد آنها چيزي از اعجازشان كم نمي‌كند. اينكه از اول خلقت آدم تا امروز تعداد بي‌شماري انسان به‌وجود آمده‌اند، به اين معني نيست كه مكانيسم بچه‌دار شدن ساده است و هر كس هر وقت اراده كند مي‌تواند بچه‌دار شود. كم نيستند زوج‌هايي كه حاضرند تمام زندگي‌شان را بدهند تا بتوانند با عمل و درمان‌هاي مختلف، يك فرزند از خود داشته باشند اما علم با همه پيشرفتي كه دارد نمي‌تواند به آنها كمك كند. دانستن اين موضوع كه اگر يكي از عوامل كم و زياد شود، داشتن فرزند يك رؤياي محال مي‌شود و هر بارداري و به سلامتي طي‌كردن آن و به دنيا آمدن نوزاد، يك معجزه بي‌نظير است مي‌تواند براي همسرتان در حكم يك تلنگر باشد كه اگر اين فرصت را داري كه معجزه خداوند شامل حالت شود، چرا خودت را محروم مي‌كني؟

  • يك دليل شايع

شايد يكي از دلايلي كه شوهر شما با تكيه به آن مي‌خواهد لذت پدري را از خود دريغ كند، ترس از مسائل اقتصادي است. اگر دقيق نگاه كنيم بيشتر از آنكه زندگي سخت شود آدم‌ها آن‌ را سخت مي‌گيرند. در قديم بسياري از مادربزرگ‌هاي نسل فعلي در يك اتاق چند فرزند بزرگ مي‌كردند، وسيله نقليه شخصي نداشتند و ماشين شست‌وشوي لباس و خيلي امكانات ديگر نبود. شايد ترس همسرتان از مسائل اقتصادي، انتظار رفاهي است كه شما از او داريد يا جامعه و سبك زندگي امروزي به او تحميل كرده است. مي‌توانيد با او حرف بزنيد كه شما به‌عنوان همسر حتما در موقعيت‌هاي مختلف در كنار او هستيد و مي‌توانيد با كمي قناعت و چشم‌پوشي از تجملات بي‌منطق، مشكلات را تا حد زيادي از ميان برداريد. به او بگوييد كه «ما اعتقاداتي داريم كه اگر نتواند در زندگي روزمره دنياي ما نقشه راهمان را تغيير دهد، نمي‌تواند آخرتمان را هم اصلاح كند؛ مثل توكل به خدا و اعتقاد به اينكه روزي هر شخصي مشخص و معين است و همه به‌دست خداست». يا از اين آيه مثال بزنيد كه مي‌گويد: «وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَي‌الله فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ‌الله بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ‌الله لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا . او از جايي كه گمانش را ندارد روزي‌اش مي‌دهد و هر كه بر خدا توكل كند، خدا او را كافي است . خدا كار خود را به اجرا مي‌رساند و هر چيز را اندازه‌اي قرار داده است». مطمئن باشيد كه خواندن اين آيه‌ها از قرآن دل هر فردي را محكم و استوار مي‌كند. در اين مورد با همسرتان حرف بزنيد. اينكه رزق و روزي خانواده دست خداست و شما تلاش‌تان را مي‌كنيد و حركت خواهيد كرد و او هم به قولش وفا مي‌كند و به حركت‌تان بركت مي‌دهد.

  • وظايفي كه «توهم» است

يكي ديگر از دلايلي كه اين روزها بچه‌دارشدن را با ترديد همراه كرده، ترس از وظايفي است كه واقعي نيست اما افراد فكر مي‌كنند براي آنكه والدين خوبي باشند بايد آنها را انجام دهند. با همسرتان حرف بزنيد و ديدگاه او را در مورد يك پدر خوب جويا شويد. شايد همسر شما هم فكر مي‌كند بايد تا دوران50سالگي فرزندش را تأمين كند، برايش ماهي بگيرد و به او بدهد، جايش درس بخواند و او را لاي پر قو بزرگ كند تا پدر كاملي باشد. اگر چنين رؤيايي باعث مي‌شود داشتن فرزند براي او كابوس باشد به او بگوييد كه يك پدر مهم‌ترين وظيفه‌اش تربيت صحيح فرزند است. او بايد ماهيگيري را به فرزندش بياموزد و آنوقت فرزند او هم ياد بگيرد روي پاي خودش بايستد. اينكه شوهرتان دوست دارد فرزندش به مدرسه غيرانتفاعي برود و لباس مارك‌دار بپوشد و انجام همه اينها را وظيفه خود مي‌داند، توهمي است كه جامعه امروز در ذهن افراد نشانده است. به او بگوييد كه حيف است به‌خاطر اين توهمات و حذف صورت‌مسئله، شما و همسرتان به تنها بودن خود‌خواسته در زندگي‌تان مبتلا شويد.

  • يا درس يا بچه؟!

ممكن است همسر شما ادامه تحصيل را بهانه كند و بگويد كه تا در آزمون مقطع بعدي قبول نشوم، پايان نامه‌ام را دفاع نكنم يا دلايلي اينچنيني، نمي‌خواهم بچه‌دار شويم. در اين صورت شما مي‌توانيد به او قول بدهيد كه همراهي‌اش مي‌كنيد تا درسش را در آرامش بخواند. روش‌هاي مختلفي كه مي‌خواهيد به او كمك كنيد را با جزئيات برايش بگوييد تا از همراهي شما مطمئن شود؛ مثلا كمك كردن در تنظيم پايان‌نامه، همراهي در ايام امتحانات و بردن بچه به خانه مادرتان و فراهم كردن يك شرايط مناسب براي درس خواندن او و دادن قول‌هاي اينچنيني تا خيال او راحت شود كه حضور بچه مانع درس خواندن او نمي‌شود. به او بگوييد كه مي‌تواند به جاي 30سالگي در 40سالگي مدرك بگيرد و تحصيل را ادامه بدهد اما بچه‌دارشدن زماني دارد كه اگر دير بشود، ديگر نمي‌توان كاري كرد و چيزي جز حسرت و اندوه باقي نمي‌ماند.

  • هميشه اولويتم هستي

برخي از آقايان فكر مي‌كنند با آمدن بچه، تمام هوش و حواس همسرشان به بچه‌داري معطوف خواهد شد و ديگر رابطه‌شان مثل قبل نخواهد بود؛ همسرشان توجهش كم مي‌شود و بيشتر وقت خودش را به نگهداري از فرزند مي‌گذراند، او را كمتر دوست دارد و حس مادري بر حس همسري غلبه خواهد كرد. لازم نيست مستقيم به او بگوييد اما بين حرف‌هاي‌تان اشاره كنيد كه با آمدن فرزند يك فصل مشترك جديد بين شما و او ايجاد مي‌شود كه خون هر دوي شما در بدنش جاري‌ است و حس خوب نزديك‌تر شدن را به شما مي‌دهد. بگوييد كه همسرتان هميشه اولويت اول زندگي شما خواهد بود و سعي مي‌كنيد حتي در ماه‌هاي اول كه كار نوزاد زياد است، بازهم براي او وقت داشته باشيد. به او حس خوب داشتن يك فصل مشترك زنده در خانه را نشان دهيد تا او هم نگران از بين رفتن محبت و توجه شما نباشد.

  • در جبهه او بجنگيد

اگر قرار باشد مدام غر بزنيد و بگوييد كه بچه مي‌خواهيد، همسرتان را در جبهه مقابل خود قرار مي‌دهيد. او بچه نمي‌خواهد، شما بچه مي‌خواهيد و در صورت برخورد غيراصولي با اين اختلاف‌نظر،حتي ممكن است كار به جدايي بكشد چون نمي‌توانيد به فصل مشترك برسيد. شما تنها خود را مشتاق نشان دهيد، به هيچ وجه اين موضوع را ديكته نكنيد و در عوض به او كمك كنيد تا خودش به اين نتيجه برسد كه مي‌خواهد «پدر» شود. مرد يك زندگي و پدر يك خانواده‌بودن، چندان كار ساده‌اي نيست اما لذت‌هاي منحصربه‌فردي دارد كه ارزش تجربه كردن را دارد. تمام هنر شما اين است كه اين حس را در او ايجاد كنيد. شايد شنيدن اين سخن كه پيامبر(ص) فرموده‌اند: «فرزند براي پدر، گلي خوشبو از جانب خداست كه آن را مي‌بويد. [اين گل را خداوند] ميان بندگانش تقسيم كرده است.» بتواند در ايجاد اين حس در او كمك كند.

  • به او كلك نزنيد

بايد وقت و انرژي صرف كنيد و با همسرتان صحبت كنيد تا كم‌كم راضي شود و براي پذيرش اين نقش آمادگي لازم را داشته باشد. هر گز او را در عمل انجام شده قرار ندهيد. در اين صورت ممكن است پذيرش نقش پدري برايش خيلي سخت‌تر باشد. مطمئن باشيد اگر صحيح و منطقي رفتار كنيد، او هم دلش براي ديدن كسي كه «بابا» صدايش كند، پرمي زند.

کد خبر 320092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha