چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری دو : حتما شما هم با شماره۱۲۵ آشنا هستید.

آتش نشانی

 شماره تلفن سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني همه شهرهاي كشور همين 3 رقم است. خب، حالا چه زماني بايد با اين سامانه تماس بگيريم؟ وقتي تماس گرفتيم چه مي‌شود؟ اينجا با مهم‌ترين خدماتي كه مي‌توانيد از اين سازمان دريافت كنيد آشنا مي‌شويد.

  • صفر تا صد كار

به محض اينكه تماس با سامانه 125حاصل مي‌شود، اپراتور به‌طور دقيق نشاني محل وقوع حادثه را از مردم مي‌گيرد. درست در همين زمان مكالمه، مسئول ديگري تمام صحبت‌‌ها با اپراتور را مي‌شنود تا هر چه سريع‌تر بتواند محل وقوع حادثه را از طريق بي‌سيم به نزديك‌ترين ايستگاه گزارش دهد. آتش‌نشان‌‌هاي مستقر در ايستگاه هم بايد در كمترين زمان ممكن خودشان را به محل حادثه برسانند. آنها از زمان حركت تا رسيدن به حادثه ارتباطشان را با ستاد فرماندهي حفظ مي‌كنند و دائم موقعيت كار را گزارش مي‌دهند.

  • لطفا مزاحم نشويد!

همانطور كه گفتيم، سامانه 125در همين شهر تهران هر روز بيش از هزاران تماس را به ثبت مي‌رساند. اما قبل از آنكه آمار مزاحمت‌‌هاي تلفني را اعلام كنيم از شما مي‌خواهيم كه شوكه نشويد. آمار مزاحمت‌‌هاي تلفني مربوط به 125 كمي باورنكردني به‌نظر مي‌رسد. از تمام تماس‌‌هاي هر روزه، تنها حدود 4درصد آنها عملياتي مي‌شود؛ يعني چيزي حدود 96درصد تماس‌ها يا غيرضروري هستند يا صرفاً براي ايجاد مزاحمت انجام مي‌شوند. اينكه بيش از دوسوم تماس‌ها فقط از روي تفريح يا ايجاد مزاحمت برخي از شهروندان به ثبت مي‌رسد جداً جاي تأمل دارد.

  • براي چه كاري تماس بگيريم؟

تماس با سامانه 125 تنها بايد در شرايط ضروري و وقوع حادثه انجام شود. همه مردمي كه خداي ناكرده با مشكل آتش‌سوزي مواجه مي‌شوند يا يك آتش‌سوزي را مي‌بينند، در سوانح رانندگي دچار مصدوميت مي‌شوند و نياز به كمك ويژه‌اي دارند كه از دست پليس و اورژانس بر نمي‌آيد، در يك مكان مثل آسانسور يا پشت يك در گير كرده‌اند، از ارتفاع سقوط كرده‌اند يا توي يك دردسر خاص افتاده‌اند و خودشان نمي‌توانند به تنهايي يا كمك ديگران آن را رفع كنند، مي‌توانند با سامانه 125تماس بگيرند. از آنجا كه شرح وظايف محدودي براي خدمات گوناگون سازمان آتش‌نشاني تعريف نشده هر مسئله‌اي كه باعث آزار شهروندان شود، مي‌تواند به نوعي به سامانه‌125 مرتبط باشد. به همين‌خاطر اگر با حيوانات غيراهلي در خيابان، محل كار و منزل برخورد كرديد هم شامل خدمات خاص خواهد بود.

کد خبر 320685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha