سمیه داوری: امیر محمد زند متولد یکم مهر ۱۳۵۷ در تهران است. وی دانش آموخته سینما است در فیلم هایی نظیر حیرانی، رخ دیوانه، تقاطع و شب حورا ایفای نقش کرده است.

امیر محمد زند

اما شاید بتوان گفت اوج كار او در فیلم اتوبوس شب به كارگردانی كیومرث پوراحمد بوده است. امیر محمد زند در رم ایتالیا و در رشته كارگردانی تحصیل كرده به همین خاطر به سراغ او رفته‌ایم تا قدری خارج از بحث سینما به زندگی در شهر تهران به گفتگو با وی بپردازیم.

  • شما متولد تهران هستید و در این شهر بزرگ شده‌اید بزرگترین وی‍ژگی شهر تهران را در چه می‌دانید؟

به هر حال برای افرادی مثل من كه در كوچه پس كوچه های شهر تهران بزرگ شده اند و با همه لحظه لحظه های آن خاطره دارند موضوع عرق به شهر و محله بسیار مهم است. من شهر تهران را با همه مشكلاتش دوست دارم و اگر روزی در ترافیك تهران نمانم مریض می شوم.

  • در مورد ترافیك تهران اغراق می‌كنید دیگر درست است؟

اون كه البته(با خنده). كیه كه دوست نداشته باشه وقتی از خونه می زنه بیرون برای رسیدن به مقصد ترافیك را هم در برنامه ریزی اش قرار ندهد. من همیشه وقتی می خواهم به كسی قول بدهم كه مثلا نیم ساعت دیگه اونجا هستم اول به ساعتم نگاه می كنم كه ببینم الان ساعت اوج ترافیك هست یا نه بعد ترافیك رو در نظر می گیرم و در نهایت برنامه ریزی می كنم. اما صادقانه بگویم كه انگار همه ما به این ترافیك ها عادت كرده ایم مثلا من بسیاری از افراد را دیده ام كه در ایام عید و تعطیلات كه تهران كمی خلوت تر می شود برایشان عجیب است و انگار با تهران خلوت بیگانه اند.

  • فكر می‌كنید علت ترافیك تهران چیست؟

البته خیلی از ما دوست داریم شهرخودمان را الكی زیر سوال ببریم. در خیلی از شهرهای بزرگ دنیا هم كه بروید ترافیك را به راحتی می بینید و مردم هر روز با این موضوع درگیر هستند. اما موضوع مهمی كه وجود دارد این است كه در شاید در شهر ما علیرغم پیشرفت های خوب سال های اخیر اما هنوز هم سیستم حمل و نقل عمومی كافی نیست و انگار توسعه امكانات از رشد جمعیت عقب می ماند.

  • شما هم از حمل و نقل عمومی استفاده می‌كنید؟

از مترو و اتوبوس كمتر اما در بسیاری از موارد به خصوص مناطقی كه طرح و ترافیك است از آژانس استفاده می كنم چون این طوری هم دغدغه جای پارك ندارم هم به یك سری از كارهایم داخل ماشین می رسم كه این خوب است.

  • تهران امروز نسبت به سال های كودكی شما چه فرقی كرده است؟

البته تهران قدیم حال و هوای خاص خود را داشت. كوچه باغ های قدیمی، خیابان های خلوت، هوای بهتر. اما خوب امروز هم امكانات شهر با گذشته قابل مقایسه نیست. امروز تهران هم مثل بسیاری از شهرهای دنیا ، مثل «رم» بسیار پیشرفته شده است و من فكر می كنم اگر همینطور پیش برویم می توانیم یكی از شهرهای موفق دنیا باشیم البته باز هم تاكید می كنم كه باید فكری به حال آلودگی هوا كه امروز گریبان بسیاری از مردم شهر را گرفته است بكنیم. در برخی از روزها واقعا نفس كشیدن دشوار می شود.

  • از تخصص خودتان به عنوان یك بازیگر و یا كارگردان برای شناساندن مشكلات تهران به مردم و حل آن‌ها استفاده‌ای هم كرده‌اید؟

خوب طبیعتا ما بازیگران با حضور در نقش های مختلف سعی می كنیم به مردم این موضوع را القاء كنیم كه تنها وظیفه دولت و مسئولان نیست كه برای شهر و زندگی بهتر تلاش كنند بلكه خود ما به عنوان شهروندان باید بخشی از وظایف را به دوش بگیریم. مثلا اینكه همیشه انتقاد كنیم كه چرا هوا آلوده است و یا ترافیك زیاد است اما برای یك خرید ساده یا یك مسیر كوتاه از خودروی شخصی استفاده كنیم چندان منصفانه نیست. همه ما باید سهم خودمان را هم در مورد وظایف شهروندی و در قبال شهرو كشورمان ببینیم و در مورد آن مسئول باشیم.

  • من هنوز جواب سوالم را كامل نگرفتم كه آیا تلویزیون و سینما نقش موثری در این زمینه داشته‌اند؟

به هر حال سینما و تلویزیون یك جامعه از خود آن جامعه جدا نیست و سو‍ژه هایی كه برای فیلم ها استفاده می شود از دل همین جامعه بیرون می آید . بله فكر می كنم در سال های اخیر سینما و به خصوص تلویزیون سعی كرده اند مشكلات را با مردم به اشتراك بگذارند و برای آن ها راه حل پیدا كنند و كارهای خوبی در این زمینه انجام شود.

  • برای تفریح در تهران بیشتر به كجا می روید؟

خوب كاملا طبیعیه كه ما سینمایی ها برای تفریح بیشتر به سینما بریم اما خوب من ورزش كردن و رستوران رفتن را بسیار دوست دارم و همراه با خانوده ام اگر كه وقت كنم كه خیلی كم پیش می آید(با خنده) شاید سری به بوستان های تهران هم بزنیم.

  • در حال حاضر مشغول چه كاری در تلویزیون و سینما هستید؟

حدود 5 ماه پیش مشغول بازی در مینی سریال «خشم،گناه چهارم» بودم که قرار بود ماه محرم پخش شود، اما به زمان دیگری موکول شد. چندی پیش هم دو فیلم تلویزیونی و یک سینمایی به نام «حیرانی» بازی کردم که هنوز زمان پخش دقیقی اعلام نشده است. امروز تهران هم مثل بسیاری از شهرهای دنیا ، مثل «رم» بسیار پیشرفته شده است و من فكر می كنم اگر همینطور پیش برویم می توانیم یكی از شهرهای موفق دنیا باشیم البته باز هم تاكید می‌كنم كه باید فكری به حال آلودگی هوا كه امروز گریبان بسیاری از مردم شهر را گرفته است بكنیم.

کد خبر 321389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha