همشهری آنلاین: شرکت پردازش داده‌های مکس گالکا بااستفاده از داده‌های شبکه‌بندی شده از جمعیت جهان که توسط ناسا ارائه شده به این نتیجه رسیده‌است که نیمی از جمعیت ۷.۳ میلیارد نفری سیاره زمین در یک‌درصد از کل مساحت خشکی‌های این سیاره زندگی می‌کنند.

نقشه

براساس گزارش ساينس الرت، ناسا در جمع‌آوري داده‌هاي شبكه‌بندي شده جمعيت خود، جمعيت جهان را در هر 14 كيلومتر مربع ثبت كرده‌است و شركت گالكا اين داده‌ها را در قالب نقشه‌اي دقيق به تصوير كشيده‌است. در اين نقشه نيمي از جمعيت جهان كه خود را در يك درصد از كل خشكي‌هاي زمين گنجانده‌اند به رنگ زرد و نيم ديگر كه در 99 درصد باقيمانده زمين ساكنند به رنگ سياه ديده مي‌شوند.

نقشه

به گفته اين شركت اگرچه جمعيت جهان معمولا به واسطه مناطق جغرافيايي مانند كشورها،‌ استان‌ها و شهرها تقسيم‌بندي مي‌شوند، داده‌هاي شبكه‌بندي شده جمعيت جهان، كل جمعيت زمين را به شبكه‌اي وسيع از مربع‌هاي كوچك و برابر تقسيم مي‌كند، به شكلي كه مرزهاي رسمي ديگر معنايي پيدا نمي‌كنند.

نقشه‌اي كه اين شركت ارائه كرده براساس شبكه جمعيتي با 28 ميليون سلول است كه هريك از اين سلول‌ها مساهتي برابر 4.8 در 4.8 كيلومتر را پوشش داده‌اند. مناطق زرد نقشه شامل تمامي سلول‌هايي است كه جمعيتي درحدود هشت‌هزار نفر يا بيشتر دارد. ازآنجايي كه اين سلول‌ها محوطه‌اي نزديك به 14 كيلومتر مربع را پوشش مي‌دهند، تراكم جمعيت در هريك از آنها دست‌كم 900 نفر در هر كيلومتر مربع است.

در مقابل در مناطق تاريك، سلول‌ها جمعيتي كمتر از هشت هزار نفر دارند،‌به بياني ديگر تراكم جمعيت در اين مناطق كمتر از 900 نفر در هر كيلومتر مربع است.

همانطور كه در نقشه ديده مي‌شود، بيشتر مناطق زرد در هندوستان،‌بنگلادش و چين قرار گرفته‌اند،‌كشورهايي كه 46 درصد از جمعيت جهان را درخود گنجانده‌اند. همچنين جزيره جاوه در اندونزي كه وسعتي برابر نيويورك دارد، با جمعيتي برابر 140 ميليون نفر به پرجمعيت‌ترين جزيره جهان تبديل شده‌است.

ژاپن كه در نقشه به رنگ زرد روشن‌تر ديده مي‌شود،‌با 37 ميليون جمعيت تنها در توكيو، دومين جزيره پرجمعيت جهان محسوب مي‌شود كه پرجمعيت‌ترين شهر جهان را در خود گنجانده‌است. با اين‌همه هيچ‌يك از اين مناطق پرجمعيت‌ترين سلول نقشه را در خود نگنجانده‌است، اين سلول در قاهره واقع شده و بيش از يك ميليون جمعيت در آن قرار گرفته‌اند.

کد خبر 321484

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha