پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) اعلام کرد کشورش واکسنی برای ویروس ابولا هزاران نفر را در غرب آفریقا به کشتن داد، ساخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اما پوتین که به خاطر استعدادش گفتن سخنانی که به سر خط اخبار می‌روند شهرت دارد، نه نام این واکسن را اعلام کرد و نه گفت این واکسن چگونه کار می‌کند و چه کسانی آن را ساخته‌اند و جزئیات کارازمایی‌ها بر روي آن چیست.

خبرگزاری ریا نووستی به نقل از پوتین اعلام کرد: «ما اخبار خوبی داریم. ما یک دارو بر ضد ابولا را ثبت کرده‌ایم که پس از آزمایش‌های مربوط نشان داده شده است بسیار مؤثر است،‌ بسیار مؤثر از داروهای که تابه‌حال در جهان مورد استفاده بوده است.»

در حال حاضر واکسن تأییدشده‌ای برای درمان ابولا وجود ندارد و سازمان جهانی بهداشت اجازه تولید داروهای برای این ویروسی از مسیری سریع (کوتاه کردن روند معمول تولید و تأیید دارو) را صادر کرده است.

تلاش‌های صنعت داروسازی در واکنش به بحران دوساله ابولا که به مرگ بیش از 11000 نفر در غرب آفریقا انجامید- باعث تولید چندین نمونه واکسن امیدبخش شده است که هیچ‌کدام به‌صورت عمومی در جمعیت‌های غیر آلوده- استاندارد طلایی برای ثابت کردن کارایی واکسن- آزمایش نشده‌اند.

به‌طور مشابهی، مؤثر بودن هیچ‌کدام از درمان‌های بالقوه تحت بررسی ثابت نشده است.

ورونیکا سکورتسووا، وزیر بهداشت روسيه در یک جلسه هیئت دولت به همراه پوتین گفت، روسیه واکسنی را ساخته است که «منحصربه‌فرد است و معادلی در دنیا ندارد.

سکورتسووا در اکتبر 2014 گفته بود که انتظار می‌رود در شش ماه آینده روسیه سه واکسن ابولا تولید کند و یکی از آنها برای کارازمایی بالینی آماده است.

انتظار می‌رود روز پنجشنبه با اعلام عاری بودن لیبریا از ابولا همه‌گیری این بیماری در آفریقا پایان‌یافته اعلام شود.

کد خبر 321570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha