یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: دولت در جدیدترین طرح خود اعطای زمین‌های رایگان برای ساخت مسکن را مد نظر قرار داده است.

این در حالی است که این اقدام بنا به نظر کارشناسان بازار مسکن به دنبال حذف بهای زمین از بهای مسکن زمینه ایجاد تعادل در این بازار خواهد شد.

با سید بهلول حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره گفتگو کرده‌ایم.

  • حذف بهای زمین از قیمت تمام شده مسکن به ویژه در شهرهای بزرگ تا چه حد در کاهش یا تعدیل بهای مسکن می‌تواند مؤثر باشد؟

براساس اعلام مسئولان هم‌اکنون اعطای زمین رایگان برای ساخت مسکن در شهرهای بزرگ مطرح نیست، اما این اقدام حتی اگر در شهرهای کوچک نیز انجام شود مسلماً به افزایش ساخت و ساز و کاهش تقاضا باعث تعادل در بازار مسکن خواهد شد.

در این میان هرگونه اقدام دیگری مانند ارائه تراکم و دادن مجوز برای ساخت و ساز اگر در راستای بی‌نیاز کردن مردم و کاهش تقاضا صورت گیرد،  می‌تواند در خانه دار کردن مردم مؤثر باشد.

  • برخی ارائه تسهیلات بانکی در این زمینه را راه‌گشا می‌دانند و برخی آن را عاملی برای تورم در بازار مسکن قلمداد می‌کنند، آیا به همین دلیل اعطای وام 10 میلیون تومانی خرید مسکن متوقف شد؟

ارائه تسهیلات بانکی به صورت مستقیم نمی‌تواند مانع از افزایش قیمت مسکن شود. به همین دلیل دولت باید برای جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت مسکن تسهیلات ارائه شده را در راستای تولید انبوه مسکن اعطا کند.

در خصوص توقف پرداخت وام 10 میلیون تومانی اقشار کم درآمد باید گفت متأسفانه به دنبال جنجال آفرینی بی‌مورد در خصوص پرداخت این تسهیلات مسکن، سال گذشته بخش مسکن بیشتر با افزایش بها رو به رو شد.

  • چه پیش‌بینی از وضعیت بازار مسکن طی 6 ماهه دوم امسال دارید؟

پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش کاذب قیمت مسکن در سال گذشته و کاهش قدرت خرید مردم، تصمیمات اتخاذ شده در بودجه از سوی نهادهای ذ‌‌ی‌ربط و سازندگان مسکن برای حذف زمین از قیمت مسکن، بهای مسکن در نیمه دوم امسال افزایش پیدا نکند.

برای رسیدن به تولید مناسب مسکن ابتدا باید موانع تولید از بین برود تا تولید مسکن در حد انبوه رونق بگیرد، اما اگر مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی موانع تولید مانند مجوزهای ساخت و ساز، تغییر کاربری‌ها و کمبود مصالح ساختمانی را از میان بر ندارند، باز برای تأمین مسکن مشکل وجود خواهد داشت.

کد خبر 32220

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز