یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

همشهری دو : علی نیکخواه، جوان ۱۸ساله مشهدی صاحب یکی از پرطرفدارترین صفحات اینستاگرام است.

تایپوگرافی

او در صفحه‌اش نه طنز و لطيفه و كاريكاتور گذاشته و نه سراغ اخبار جنجالي و پشت‌پرده رفته‌است. از بهمن‌ماه 2سال پيش به هنر «تايپوگرافي» علاقه‌مند شده و همان زمان صفحه‌اي را در اينستاگرام راه انداخته‌است. در طول اين 2سال بيش از 50هزار فالوئر (دنبال‌كننده) جذب كرده كه آثار هنري‌اش را پيگيري مي‌كنند. جالب است بدانيد كه بسياري كه در صفحاتشان مدام عكس و خبر مي‌گذارند هنوز نتوانسته‌اند به اين رقم برسند. علي نيكخواه دانشجوي سال اول رشته معماري دانشگاه صنعتي سجاد مشهد است. در بين فعالان حوزه «تايپوگرافي» او يكي از جوان‌ترين‌هاست. با سن و سال نسبتا كمي كه دارد، طرفداران زيادي براي خودش دست و پا كرده‌است. طرح‌هايش به‌اصطلاح لايك‌‌خور خوبي دارند و در صفحات اينستاگرامي و گروه‌هاي تلگرامي دست به‌دست مي‌چرخند. او هم براي چهره‌هاي سرشناس طرح مي‌زند و هم براي مردم عادي. البته مشترياني كه از طريق اينستاگرام و تلگرام جذب كارهاي او شده‌اند، وقتي مي‌فهمند با يك جوان 18ساله طرف هستند جا مي‌خورند.

  • نفسم گرفت از اين شهر!

در صفحه اينستاگرام او كلي طرح با مضامين مختلف به چشم مي‌خورد؛ طرح‌هايي كه از تركيب حروف تايپ شده و عكس‌ تشكيل شده‌اند. از علي نيكخواه درباره معناي عنوان «تايپوگرافي» مي‌پرسم كه او پاسخ مي‌دهد: «تا جايي كه من مي‌دانم «تايپوگرافي» به زبان ساده يعني هنر چينش حروف و نقاط به شكلي كه مفهوم خاصي را منتقل كند و چشم‌نواز و دلچسب باشد. البته اين تعريف فقط در مورد زبان فارسي صدق مي‌كند و تايپوگرافي در زبان انگليسي با فارسي خيلي متفاوت است. عمده اين تفاوت هم ناشي از رسم‌الخط‌هاي جداگانه‌شان است».

برايم جالب است بدانم اين جوان مشهدي براي آماده كردن طرح چه مراحلي را پشت سر مي‌گذارد؛ «راستش خودم هم خيلي سعي كردم به اين سؤال جواب بدهم اما هنوز نتوانسته‌ام. در واقع فرمول ثابتي ندارد؛ گاهي با خواندن يا شنيدن يك شعر يا ترانه، ايده‌اي در ذهنم شكل مي‌گيرد و بعد آن ايده را تصويرسازي مي‌كنم. گاهي عكسي به چشم‌ام مي‌خورد كه باعث مي‌شود موضوعي در ذهنم تداعي بشود».

هر كدام از طرح‌هاي صفحه يكجور متولد شده‌اند. گاهي اتفاقات روز به كمك طرح آمده‌اند و آن را جذاب‌تر كرده‌اند. نيكخواه به يكي از اين اتفاقات اشاره مي‌كند. شعري هست به‌عنوان«نفسم گرفت از اين شب ». من كلمه شب را به شهر تغيير دادم. آن زمان همه جا صحبت از آلودگي هواي اهواز بود. اين مصراع را در كنار عكسي پرگردوغبار از شهر اهواز قرار دادم. اين عكس خيلي جاها ديده شد و خيلي‌ها آن را به اشتراك گذاشتند.

  • به‌خاطر كنكور سفارش‌ها را رد كردم

نيكخواه خيلي به‌دنبال كسب درآمد از طريق صفحه‌اش نيست و دوست دارد بيشتر به‌عنوان يك سرگرمي هنري به اين پروژه نگاه كند. او در طول چند سال گذشته درگير كنكور بوده و به اين خاطر تعداد زيادي از سفارش‌ها را رد كرده است. در حال حاضر سفارش‌هاي طراحي براي پوستر، لوگو، ماگ، (ليوان سراميكي) پيكسل (سنجاقي) و تي‌شرت را قبول مي‌كند. همه مشتريانش از طريق صفحه اينستاگرامي‌اش او را پيدا مي‌كنند و به او كار سفارش مي‌دهند. او درباره نرخ ارائه خدماتش مي‌گويد: «قيمت طرح بستگي به اين دارد كه مشتري چقدر امكان ويرايش داشته باشد؛ مثلا براي تايپوگرافي‌هاي 50هزار توماني، به مشتري يك‌بار اجازه ويرايش مي‌دهم، يعني مشتري مي‌تواند يك‌بار كار را ببيند و آن را براي انجام اصلاحات نهايي برگرداند».

  • طرح هايي كه ركورد مي‌زنند

نيكخواه مي‌گويد بين همه طرح‌هايي كه اجرا مي‌كند طرح‌هاي مذهبي پرطرفدارند؛ مثلا تايپوگرافي بود كه «آشوبم، آرامشم تويي» را با آيه «الا بذكر‌الله تطمئن القلوب» تلفيق كردم. بعضي وقت‌ها هم پيش مي‌آيد كه هم طرح خلاقانه است و هم خود موضوع طرفدار دارد. براي همين هم بيشتر ديده مي‌شود و هم خودم از كليت كار راضي هستم.

  • ارتباط اينترنتي با هنرمندان

علي نيكخواه احتمالا جوان‌ترين هنرمندي است كه با كلي از افراد مطرح ارتباط برقرار كرده است. خيلي از اين افراد طرح‌هاي او را روي صفحه‌ اجتماعي‌شان در اينستاگرام يا جاهاي ديگر منتشر كرده‌اند. بعضا پيش آمده كه يك چهره خودش پيشقدم شده و طرحي را براي انتشار به نيكخواه سفارش داده است؛ « شاعران زيادي تا حالا لطف داشته و كارهايم را روي صفحاتشان به اشتراك گذاشته‌اند و هم سفارش كرده‌اند براي شعرهايشان تايپوگرافي انجام دهم».

خيلي با تبليغات موافق نيستم هرچند كه مي‌تواند يك منبع درآمد خيلي خوب باشد و تعداد دنبال‌كننده‌هاي صفحه را هم چندبرابر كند اما مخاطب را آزرده‌خاطر مي‌كند. من در صفحه‌ام اعلام كرده‌ام كه «تبليغ نداريم». ولي باز هم زياد پيشنهاد مي‌شود؛ مثلا مي‌گويند اگر تبليغ صفحه ما را چند ساعت بگذاري و بعد حذف كني، به ازاي هر ساعت 15هزار تومان مي‌دهيم. پيشنهاد تبادل هم زياد مي‌شود كه قبول نمي‌كنم.

کد خبر 322644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha