همشهری آنلاین: یک کمیسیون سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان جهانی چاقی کودکان به حد هشداردهنده‌ای رسیده و به «کابوس روبه‌گسترشی» ‌در کشورهای در حال توسعه بدل شده است.

obesity

به گزارش خبرگزاری فرانسه اعضاي «کمیسیون پایان بخشیدن به چاقی کودکان» كه اين گزارش را نوشته‌اند، تاكيد دارند كه تا به حال با همه‌گيري چاقي كودكان به عنوان يك مسئله جدي بهداشت عمومي توجه نشده و صرف آن را به سبك زندگي انتخابي بوسيله افراد و خانواده‌ها نسبت داده‌اند.

اما نویسندگان اين گزارش پس از پژوهشي دو ساله در بیش از 100 کشور تاكيد مي‌كنند كه دولت‌ها و سازمان‌های جهانی بهداشت عمومی براي مقابله با اين روند نقشي مركزي دارند.

به گفته پیتر گلوکمن، یکی روساي اين كميسيون، كودكان در ايجاد روند مقصر نيستند.

بر اساس اين گزارش، عوامل زیستي، در اختيار نداشتن غذاهای مناسب در حد كافي، کم شدن فعاليت‌هاي بدني در مدارس، و عدم نظارت بر بازار غذاهای چاق‌کننده عوامل برانگيزاننده این همه‌گیری در حال تشديد هستند و بايد پاسخ جهانی هماهنگي به آنها داده شود.

بر اساس این گزارش که به سفارش سازمان جهانی بهداشت تهيه شده است، اگر از  این روند جلوگيري نشود، «همه‌گیری چاقی بالقوه می‌تواند باعث شود كه بسیاری از موفقيت‌هاي بهداشتی كه به افزایش طول عمر انسان‌ها انجاميده‌اند، از دست بروند.»

به گفته گلوكمن توصیه‌های این کمیسیون درباره خط مشي‌هاي بهداشتی از ترغيب سبک‌های زندگی سالم تا وضع مالیات‌های بيشتر بر روی نوشابه‌های شیرين- ممکن است توصيه‌هايي بديهي به نظر رسند.

اما این کمیسيون یادآور مي‌شودكه این راهبردهای بر اساس عقل سلیم در هیچ جاي جهان به‌ قدر كافي به اجرا درنیامده‌اند، به‌طوری‌که شمار کودکان زیر پنج سال چاق و دارای اضافه‌وزن در فاصله سال‌های 1990 تا 2014 از 31 میلیون نفر به 41 میلیون نفر رسیده است.

گلوکمن مي‌گويد: «چاقی کودکان «کابوسی در حال گسترش در کشورهای درحال‌توسعه است.»

شمار موارد چاقی کودکان در آفریقا به‌شدت بالا رفته است، به‌طوری‌که شمار کودکان زیر پنج سال دچار اضافه‌وزن یا چاقی زير پنج سال در فاصله سال‌های 1990 تا 2014 در اين قاره تقریباً دو برابر شده و از 5.4 میلیون نفر به 10.3 میلیون نفر رسیده است.

به گفته او، آسیا نيز در حال حاضر محل زندگی 48 درصد کودکان کم‌سن دچار اضافه وزن يا چاقي در جهان است.

بر اساس اين گزارش در کشورهای ثروتمندتر، کودکان فقیرتر ممکن است با احتمال بیشتری چاق شوند که تا حدی به خاطر قیمت نسبي پایین‌تر و فراوانی فست‌ فودهای چاق‌کننده و اسنک‌های پر از قند است.

برعکس، در کشورهای فقیرتر کودکان خانواده‌های ثروتمندتر چاق‌تر از كودكان بقيه كودكان هستند، به خصوص در فرهنگ‌هایی که اضافه وزن كودك نشانه‌اي از سلامت او شمرده مي‌شود.

توصیه این گزارش فراخواني جهاني براي واكنش هماهنگ دولت‌ها، سازمان‌هاي جهانی بهداشت و افراد است.

به گفته گلوكمن، ترغيب افراد برای خوردن غذای سالم و حفظ تناسب بدنی براي حل اين مشكل کافی نیست، بلكه نياز به مسئوليت‌پذيري جهاني در اين مورد وجود دارد.

کد خبر 323030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha