یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: مهدکودک ها می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های مستقیم مثل کتاب‌های درسی، تفریحات یا به‌صورت غیرمستقیم مانند نحوه لباس پوشیدن مربیان، ملاک تشویق‌ها و توبیخ‌ها روی شکل‌گیری علاقه‌ها و رفتارهای کودکان اثرگذار شود.

مهدکودک

 شما چه آسيب‌هاي تربيتي اثرگذاري را در مهدكودك‌ها مي‌شناسيد كه براي پيشگيري از آن دنبال راه‌حل باشيد؟

  • اين عادي‌سازي‌ دردسر مي‌شود

يكي از مشكلات مهدكودك‌ها پذيرش همزمان دختران و پسران در يك كلاس است. ازجمله آسيب‌هاي اين مسير اشتباه، ايجاد انس و عادي‌بودن روابط دختر و پسر قبل از رسيدن كودك به بلوغ عقلي است. از ديگر سختي‌هاي محيط‌هاي مختلط، تفاوت روحيه و علايق بچه‌هاست كه برنامه‌ريزي‌هاي متفاوتي مي‌طلبد اما اين كلاس‌هاي مختلط چنين فرصتي را از بچه‌ها مي‌گيرد و درست در سن بيداري جنسي بچه‌ها، موقعيت كنجكاوي و بازيگوشي‌هاي كودكانه را مهيا مي‌كند. مربيان مهد در اين فضاهاي مختلط اگر كمترين سهل‌انگاري داشته باشند ممكن است كار تربيت پدر و مادرها را براي آينده بسيار سخت كنند.

  • شادي واقعي يا كاذب؟

شادي براي همه سنين لازم و زيباست و مهدكودك‌ها ادعا مي‌كنند كه يكي از بهترين فضاها براي تجربه شادي هستند. اما اگر شاد كردن روحيه كودكان به‌جاي بازي‌هاي گروهي، پر تحرك، رقابت‌هاي سالم و... اولويت خود را به كلاس‌هاي رقص‌و موسيقي و... بدهد تا اينگونه بچه‌ها به هيجان و شادي برسند، دردسر‌هاي زيادي به بار مي‌آورد. رقص راه ساده و بي‌هنري است كه با ايجاد هيجان زودگذر و بي‌فايده موجب احساس شادي مي‌شود اما كمكي به رشد احساس اميد و اعتماد به نفس بچه‌ها نمي‌كند. موسيقي‌هاي تند كه هيجان كاذب ايجاد مي‌كنند به نيمكره راست مغز آسيب مي‌زنند و موجب ضعف عاطفه مانند دلسوزي، اميد، توانايي كنترل هيجانات مانند غم، كاهش اراده و... مي‌شوند.

  • هرچه كمتر، بهتر

مهدكودك هرچه هم مجهز و استاندارد باشد باز هم خانه نيست. اگر مهد برنامه هفتگي كاملي داشته باشد و خانواده از كل آن استقبال كند بچه‌ها ضرر مي‌كنند. پيشنهاد ما اين است كه كودكان قبل از 3 سالگي تا جايي كه ممكن است به مهد سپرده نشوند و بعد از آن هم در صورت ضرورت به حداقل ساعت رضايت داده شود. علت اين اصرار در اين است كه خانواده در 6 سال اول بيشترين سهم اثرگذاري بر بچه‌ها را دارد و هرچه در اين مدت كودك در اختيار خانواده باشد فرصت بيشتري براي وقت‌گذراني با خانواده و تربيت صحيح و اصولي پيدا مي‌شود. شما حتي مي‌توانيد فقط چند ساعت در هفته و فقط در مواقع ضروري فرزندتان را به مهد بسپاريد.

کد خبر 323444

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha