دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

ارزش کل بورس تهران ۷۷۰۰ میلیارد تومان و ارزش کل فرابورس ۲۵۰۰ میلیارد تومان رشد کرد.

 با اين حساب ارزش كل بازار سهام ايران در يك روز 3ميليارد دلار رشد كرد و به 110ميليارد دلار رسيد. اكنون اين پرسش مطرح است كه رشد بورس تا كي ادامه دارد؟

به گزارش همشهري، هرچند كارشناسان از ابتداي دهه حاضر عمدتا تحليل مي‌كردند كه شاخص‌هاي بورس نسبت به تحولات سياسي به‌ويژه پرونده هسته‌اي واكسينه شده است اما رشد بازار سهام پس از اجراي برجام نشان داد كه هنوز هم بورس عمدتا تحت‌تأثير تحولات سياسي است.

شاخص كل بورس تهران از زمان اجراي برجام تاكنون يعني در كمتر از 30روز 18درصد رشد كرده است درحالي‌كه ارزش سهام بسياري از شركت‌ها در طول 2سال گذشته با كاهش زيادي مواجه شد و حتي به گفته برخي تحليلگران ارزش سهام بعضي از شركت‌ها تا 70درصد هم كاهش يافته بود اما برجام ناگهان دربورس طوفان ايجاد كرد و شاخص‌ها را با خود بالا كشيد.شدت رشد شاخص بورس تهران در اين مدت به حدي است كه كارشناسان را نسبت به آينده بيمناك كرده، اين باعث شده سرمايه‌گذاران و تحليلگران از خود بپرسند كه رشد شاخص بورس تا كجا ادامه دارد.

به گفته كارشناسان،‌روند رشد شاخص بورس بستگي به رفتار دولت در آينده و نحوه توزيع سرمايه‌گذاري‌ها در صنايع مختلف دارد. به گفته كارشناسان، توجه دولت به صنعت خودرو‌سازي‌ منجر شده توجه بازار سرمايه نيز در اين مدت به اين صنعت معطوف شود. برخي كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند رشد شاخص‌ها تا 80هزار واحد ادامه يابد اما برخي كارشناسان معتقدند كه صعود كنوني بورس مقطعي و گذراست و شاخص‌هاي بورس با حباب مواجهند اما دست‌كم بيشتر كارشناسان فكر مي‌كنند كه شاخص بورس تا پايان سال و حتي اوايل سال بعد رشد خواهد كرد.

در همين رابطه، محمودرضا خواجه نصيري مديرعامل تأمين سرمايه آرمان معتقد است: فعلا رشد نقدينگي بورس بيشتر از جانب افراد نزديك به بازار سرمايه بوده و هنوز آمارهاي موجود از صدور واحد‌هاي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها بالا نرفته يا نقدينگي از بازارهاي موازي به سمت بورس جابه‌جا نشده و اين يعني ممكن است موج بعدي جريان نقدينگي در راه بورس حامل نقدينگي اقشار مختلف مردم و بازارهاي موازي باشد؛ به‌عبارت ساده‌تر مي‌تواند تكرارتجربه‌اي ديگر از سال 92باشد.

خواجه نصيري به همشهري گفت: موج جديد صعود در بورس اتفاق افتاده است و اين موج اين توانايي و پتانسيل را دارد كه بازار را تا مراحل بالاتر پيش ببرد البته بايد ديد كه موج بعدي كه تا چند هفته بعد آغاز مي‌شود بازار را تا كجا رشد خواهد داد. او در تحليل آنچه در آينده در بورس به وقوع خواهد پيوست، گفت:در مورد آينده روند رشد بازار بايد ديد كه آيا منابع جديدي كه وارد بازار مي‌شوددر بين همه صنايع يا در بين چند صنعت خاص توزيع مي‌شود.

او درباره دلايل رشد بورس گفت: هم‌اكنون نقدينگي‌هاي دورتر از بورس هم كما بيش وارد بازار شده‌اند و اينها مي‌توانند يك نوع نقدينگي را وارد بازار كنند كه نسبت به نقدينگي كه قبلا وارد بازار مي‌شد متفاوت است.مديرعامل تأمين سرمايه آرمان توضيح داد:در موج‌هاي قبلي عمدتا منابع نزديك به بازار وارد بازار مي‌شد اما در حال حاضر سرمايه‌گذاران از ساير بازار‌ها در حال ورود به بورس هستند و اين موضوع باعث مي‌شود سطح نقدينگي در بورس افزايش پيدا كند و ظرفيت‌هاي جديدي براي رشد ايجاد شودالبته اين نقدينگي بايد درست مديريت شود چرا كه مي‌تواند منحرف و موجب متضرر شدن مردم عادي شود.

جدول

کد خبر 323664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha