همشهری آنلاین: شرکت مایکروسافت اولین مرکز داده‌های زیردریایی خود را با نام لئونا پیلپات که به تازگی تکمیل شده‌است، با موفقیت مورد آزمایش قرار داد.

براساس گزارش BBC، مراكز داده‌ها در سرتاسر دنيا سه درصد از برق جهان را مصرف مي‌كنند از اين رو شركت‌هاي بزرگ فناوري به دنبال شيوه‌هايي كم‌مصرف‌تر براي ذخيره حجم رو به افزايش داده‌هاي خود هستند.

شركت مايكروسافت براي افتتاح اين مركز زيردريايي دو دليل دارد، اول اينكه نيمي از جمعيت جهان در فاصله 200 كيلومتري از سواحل درياها زندگي مي‌كنند،‌ از اين رو قرار گرفتن مراكز داده‌ها در زير آب مي‌تواند از ميزان تاخير پردازش داده‌ها بكاهد. دليل دوم ريشه‌اي زيست محيطي دارد،‌ قرار دادن مراكز داده‌ها در اقيانوس‌ها نياز به سيستم‌هاي خنك‌كننده را از بين خواهد برد و در صورتي كه بتوان اين مراكز را به منابع انرژي تجديد‌پذير ساحلي متصل ساخت، ميزان آلودگي ناشي از فعاليت اين مراكز نيز به صفر خواهد‌رسيد.

اين مركز داده‌هاي زيردريايي، در فاصله يك كيلومتري از سواحل كاليفرنيا واقع شده و از آگوست تا دسامبر سال 2015 به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گرفته‌است. اكنون نتايج اين دوره آزمايشي براي بررسي در اختيار مايكروسافت قرار گرفته‌است.

اين مركز در محفظه‌اي از فولاد قرار گرفته و به حسگرهايي مجهز است تا وضعيت محيطي اطراف مركز را تحت كنترل داشته‌باشد. گروه صلح سبز كه سالانه گزارشي از ميزان پاك بودن شركت‌هاي بزرگ فناوري منتشر مي‌سازد،‌براين باور است مايكروسافت مي‌تواند اين بخش از فعاليت خود را بيشتر توسعه دهد.

به گفته اين گروه اتصال اين مراكز به منابع انرژي تجديد‌پذير ساحلي نظير انرژي باد مي‌تواند از ميزان آلودگي‌هاي محيطي بكاهد. صلح سبز عملكرد مايكروسافت در زمينه استفاده از منابع پاك را ضعيف‌تر از اپل،‌گوگل و فيس‌بوك توصيف مي‌كند.

ديگر شركت‌هاي بزرگ براي كاهش ميزان مصرف انرژي مراكز داده‌هاي خود به گزينه‌هاي ديگري، مانند منتقل كردن اين مراكز به كشورهاي سرد ر آورده‌اند. فيس‌بوك در سال 2013 در شمال سوئد و در نزديكي قطب شمال مركزي را افتتاح كرد. اين مركز 84 هكتاري داراي هزاران سرور رايانه‌اي است و برق خود را از نيروگاه هيدروالكتريكي كه در همان نزديكي قرار گرفته تامين مي‌كند.

کد خبر 323877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha