همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند بازبینی شمار کوچکی از نوزادان برزیلی مبتلا به عارضه میکروسفالی - کوچک بودن جمجمه و رشد نکردن کافی مغز - مرتبط با عفونت ویروس زیکا نشان می‌دهد شدت میکروسفالی در این گروه نوزادان بسیار بیشتر از موارد معمول است.

microcephaly

به گزارش رويترز  برخی از کارشناسان پیشگام در حوزه ميكروسفالي در بازبيني اسكن‌هاي مغزي نوزادان برزيلي دچار این عارضه الگوهای غیرمعمول تخریب عصبی را يافتند.

دکتر ویلیام دوبینز، متخصص ژنتیک در بیمارستان کودکان سیاتل دراین‌باره می‌گوید:‌ « بازبینی بسیار ابتدايي ما بيانگر اين است كه میکروسفالی اين نوزادان يسیار شدیدتر از میکروسفالی ساده است.»

دوبینز كه چند دهه را به پژوهش درباره میکروسفالی و درمان آن گذرانده است، به همراه گروه کوچکی از ژنتیک‌‌‌دانان و سایر متخصصان اسکن‌های شماری از نوزادان مبتلا را كه از برزیل فرستاده شده بود،‌ بازبینی کرد.

به گفته دوبينز، همه متخصصان از شدت بدشكلي مغزي در اين نوزادان حيرت‌زده شدند.

او گفت: «این کودکان دچار شکل بسیار شدیدی از میکروسفالی بودند، به طوري كه نه تنها مغزشان كوچك بود، بلکه قشر مغزشان هم دچار بدشكلي بود و كلسيم در آن رسوب كرده بود. اين يافته‌ها نشان‌دهنده آسیب‌ ديدگي بسیار شدید و ويرانگر مغز است.»

به گفته دوبینز، يك يافته به‌خصوص نگرا‌ن‌كننده، زیاد بودن مایع نخاعي در فاصله ميان مغز و ديواره جمجمه اين نوزادان بود.

او گفت: «اگر مغز در حال رشد باشد و  بعد به‌طور ناگهانی تحليل رود، اين زیادي مايع در فاصله مغز و جمجمه را در اسكن‌ها خواهید ديد. و اين الگو بيانگر كاهش واقعي اندازه مغز است.»

به گفته اين گروه كارشناسان به نظر می‌رسد ميزان موارد شديد ميكروسفالي در ميان نوزادان برزيلي بيشتر از 5 درصدي باشد كه در شرايط معمول مشاهده مي‌‌شود.

تا به حال بررسی بیش از 4000 مورد مشکوک به میکروسفالی در برزيل گزارش شده است كه مقامات بهداشتي بیش از 400 مورد آن را ثابت کرده‌اند. پیش از شروع شيوع ويروس زيكا در سال 2015 در برزیل  میانگین سالانه موارد ميكروسفالي در طول يك دوره پنج ساله 163 مورد بود.

کد خبر 324486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha