شهردار تهران گفت: حاضریم آبروی خودمان را هم پای حل معضل بافت‌های فرسوده بگذاریم و با مشارکت بخش خصوصی و با روحیه جهادی در اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران وارد عمل شویم.

به گزارش خبرنگار همشهری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در مراسم بهره برداری از طرح نوسازان 2 در منطقه 19، با بیان اینکه بحث بافت‌های فرسوده یکی از معضلات و مشکلات بسیار قدیمی شهر تهران است که قدمت آن شاید بیش از 30 تا 40 سال باشد تصریح کرد: درست است که بیشترین حجم بافت فرسوده در جنوب شهر تهران است اما این به آن معنا نیست که در شمال شهر تهران معضل بافت فرسوده نداریم، چراکه در شمال شهر لکه‌هایی وجود دارد که شاید فرسودگی آنها در برخی نقاط کمتر از جنوب شهر تهران نباشد.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور عموم بافت فرسوده یک موضوع اقتصادی نیست بلکه به اعتقاد ما یک موضوع اجتماعی است که مسائل اقتصادی یکی از پیامدهای آن است افزود: شاید به همین دلیل باشد که هیچ گاه به‌طور جدی کسی برای حل این معضل وارد میدان نشده است.

به خصوص سال گذشته که کلنگ اولین طرح نوسازان را بر زمین زدیم تعدادی از روزنامه‌ها با نوشتن مقالاتی بیان کردند که قالیباف یک فرد شهرستانی است که خودش را وارد گردابی کرده که معلوم نیست کی از آن بیرون بیاید. وی ادامه داد: بحث بافت‌های فرسوده کاری بود که هیچ یک از شهرداران قبلی به دلایل مختلف پای این کار نیامدند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه قبول دارم بحث بافت‌های فرسوده کار پیچیده‌ای است و حتی ممکن است آبروی خودمان را هم پای این کار بگذارم گفت: معتقدم اگر قرار است در جنوب شهر تحولی صورت گیرد که این تحول تنها شامل آسفالت کردن خیابان‌ها و نظافت و روفت و روب شهر نمی‌شود (که البته این کار را هم در حال حاضر با جدیت انجام می‌دهیم). بلکه بخشی از کار نیز توجه به زیر ساخت‌های شهر و بحث بافت‌های فرسوده است که باید در زمینه آن چاره‌ای اندیشیده شود.

 وی افزود: در طول 17 ماه گذشته در زمینه بافت‌های فرسوده و بحث طرح نوسازان بررسی‌ها و مطالعات ستادی و فنی بسیار گسترده‌ای از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران صورت گرفته و امروز کاملا آگاه هستیم و برایمان روشن است که در زمینه بحث بافت‌های فرسوده و طرح نوسازان چه هدفی را دنبال می‌کنیم و چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه هرگز روزی را که کلنگ اولین طرح نوسازان در منطقه 15 بر زمین زده شده را از یاد نخواهم برد گفت: در آن روز مردم آن منطقه بسیار ناراحت و نگران بودند و حتی حاضر نبودند که با شهرداری حرف بزنند چرا که فکر می‌کردند شهرداری قصد دارد خانه‌های آنها را به بهانه اینکه در بافت فرسوده واقع شده با قیمت پایین خریداری کند، اما امروز حس می‌کنم که دیگر این نگرانی و دغدغه از بابت مردم رفع شده است.

 وی با تأکید براینکه به صراحت می‌گویم همه مشکلات را نمی‌توان یک‌دفعه حل کرد تصریح کرد: شهرداری در زمینه بحث بافت‌های فرسوده به هیچ وجه با نگرش اقتصادی به موضوع نمی‌نگرد. ما در شهرداری هیچ گاه به‌دنبال ارزش افزوده برای خود نبوده‌ایم و حتی ارزش افزوده را برای خود حرام کرده‌ایم و گفته‌ایم این ارزش افزوده متعلق به ساکنان بافت‌های فرسوده است.

کد خبر 32550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز