شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: روی صحنه رفتن نمایش‌ها در تعطیلات نوروز از خاطرات خوش دوستداران تئاتر در چند سال گذشته بود که در یکی‌دو سال اخیر به دلایل مختلف ازجمله همزمانی با مناسبت‌های مذهبی، به مرحله اجرا نرسید.

نمایش

به‌نظر مي‌رسد نوروز 95طرح اجراي نمايش در نخستين روزهاي فروردين از سر گرفته مي‌شود و زنگ آغاز اجراي نوروزي همزمان با 8 فروردين (روز جهاني تئاتر) به صدا درمي‌آيد.

  • خاستگاه نوروزي نمايش‌هاي سنتي

مهدي شفيعي، مديركل هنرهاي نمايشي درباره اجراي نمايش در نوروز 95به همشهري مي‌گويد: سال‌هاي گذشته نوروز با ايام فاطميه مصادف شده بود و به همين دليل نمي‌توانستيم نمايش‌هاي ويژه نوروز را روي صحنه ببريم. به‌نظرم تعطيلات سال نو ظرفيت اجراي تئاتر را دارد و مي‌توان براي اجراي نمايش‌هايي با حال و هواي اين ايام برنامه‌ريزي كرد. نمايش‌هايي كه با فرهنگ ايراني اسلامي عجين شده، مي‌تواند در همه مناطق كشور اجرا شود.

وي با اشاره به اينكه اجراي نمايش‌هاي آييني و سنتي در تهران و ديگر شهرهاي ايران مي‌تواند باعث جذب تماشاگران شود، يادآور مي‌شود: معتقدم جايگاه اصلي نمايش‌هاي ايراني در روزهاي نوروز است كه يكي از آيين‌هاي ديرينه ايراني‌هاست و جايگاه اين‌گونه نمايشي مي‌تواند در نوروز باشد. ما تلاش مي‌كنيم در اين روزها نمايش‌هاي آييني و بومي را در مناطق مختلف ايران روي صحنه ببريم.

شفيعي مي‌افزايد: از آنجا كه 8فروردين و 27مارس روز جهاني تئاتر است، مي‌توانيم همزمان با اين روز اجراي صحنه‌اي برخي نمايش‌ها را آغاز كنيم و تماشاخانه‌ها از مخاطبان تئاتر ميزباني كنند. در گذشته به‌دليل همزمان شدن روز جهاني تئاتر با تعطيلات نوروز، ما اين روز را با برگزاري برنامه‌هاي متنوع در ارديبهشت جشن مي‌گرفتيم اما تلاش مي‌كنيم نوروز 95روز جهاني تئاتر را همراه مخاطبان در 8فروردين گرامي بداريم.

  • تبليغات و حضور علاقه‌مندان

شهرام كرمي، كارگردان و مدير امور نمايشي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران هم ايام نوروز را بهترين زمان اجراي عمومي نمايش‌ها مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: تئاتر ظرفيت و قابليت آن را دارد كه در ژانرهاي مختلف و متنوع در تمام روزهاي سال اجرا داشته باشد. در نوروز هم تئاتر قابليت جذب مخاطب را دارد و اين امر مي‌تواند به يك جريان مستمر تبديل شود و به مخاطب امكان بهره‌برداري از شكل هنري را در ايام سال بدهد.

وي در ادامه لازمه اجرايي شدن طرح اجراي نوروزي را داشتن تبليغات شهري و تلويزيوني مي‌داند و يادآور مي‌شود: اجراي نمايش در تعطيلات نوروز طرحي تازه نيست و در سال‌هاي گذشته هم عملي شده بود اما نكته مهم اين است كه وقتي نمايشي در روزهاي تعطيل مانند نوروز اجرا مي‌رود، اگر تبليغات نداشته باشد مخاطب زيادي هم نخواهد داشت و ما اين موضوع را در اجراي تالار هنر در 2سال گذشته تجربه كرديم. خوشبختانه روز جهاني تئاتر با جشن نوروز همراه است و اين اتفاق خجسته مي‌تواند درهاي تماشاخانه‌ها را به روي مردم باز كند.

  • اعلام نمايش‌هاي نوروزي

مديركل هنرهاي نمايشي معاونت هنري وزارت ارشاد با اشاره به درخواست برخي كارگردانان تئاتر براي اجراي نوروزي مي‌گويد: تلاش ما اين است كه تالارهاي نمايشي زيرنظر اداره كل هنرهاي نمايشي اجرا داشته باشند. البته برخي هنرمندان ازجمله فرهاد آييش، امير دژاكام، مريم كاظمي و... براي اجراي نوروزي اعلام آمادگي كرده‌اند و ما مي‌كوشيم در حوزه تئاتر كودك و نوجوان هم اجرا داشته باشيم.

با چند گروه مذاكره كرده‌ايم كه خبر نهايي اجراها هفته آينده اعلام مي‌شود؛ ضمن اينكه مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر ميزبان اجراهاي نوروزي خواهند بود و تماشاخانه‌هاي خصوصي هم اعلام آمادگي كرده‌اند در ضمن به‌احتمال زياد گروه‌هاي تئاتر آزاد اجراي نوروزي دارند.

کد خبر 325771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha