دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

شصت‌وششمین جشنواره فیلم برلین شامگاه شنبه با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید و هیأت داوران به ریاست مریل استریپ در اقدامی قابل پیش‌بینی جایزه خرس طلایی بهترین فیلم را به مستند «آتش در دریا» به کارگردانی جیانفرانکو رُزی از ایتالیا اهدا کرد.

سینما جهان

به گزارش همشهري، فيلمساز 52ساله ايتاليايي كه 3سال پيش موفق شده بود با مستندSacro Gra براي نخستين بار جايزه شير طلايي جشنواره ونيز را از آن خود كند، از همان روزهاي ابتدايي جشنواره برلين امسال عزم خود را براي كسب جايزه بهترين فيلم جزم كرده بود. آتش در دريا از منتقدان نشريه اسكرين نمره بسيار خوب 3.3 از 4گرفت و با پرداختن به موضوع بحران پناهجويان، به مذاق هيأت داوران بخش مسابقه رسمي برليناله هم خوش آمد.

فيلم از نگاه ساكنان جزيره‌ مديترانه‌اي لامپدوسا در ايتاليا روايت مي‌شود؛ جزيره‌اي كه نزديك‌ترين نقطه سرزمين چكمه‌اي اروپا به آفريقا و مقصد بسياري از پناهندگان است. رُزي براي ساختن آتش در دريا چند‌ماه را در اين جزيره و 6هزار ساكنان آن گذراند و با دقتي مثال‌زدني ديدگاه برخي افراد ازجمله يك پزشك و يك پسر نوجوان را درباره هجوم هزاران پناهجو به جزيره كوچك آنها به تصوير كشيد.

خرس نقره‌اي جايزه بزرگ هيأت داوران به «مرگ در سارايوو» به كارگرداني دنيس تانوويچ از بوسني رسيد و ميا هانسن-لاو فرانسوي براي «آنچه در پيش‌ است» جايزه خرس نقره‌اي بهترين كارگردان را برد. فيلم 485دقيقه‌اي «لالايي براي راز غم‌انگيز» هم در كمال شگفتي يك جايزه گرفت و هيأت داوران جايزه آلفرد بائر را به لاو دياز كارگردان فيليپني داد. اين جايزه ويژه فيلم‌هايي است كه چشم‌اندازي تازه در عرصه سينما مي‌گشايند.

«هادي» به كارگرداني محمد بن عطيه جايزه 50هزار يورويي بهترين فيلم بلند اول را از آن خود كرد و جايزه خرس نقره‌اي بهترين بازيگر مرد به مجد مستور بازيگر همين فيلم رسيد.‌ ترين ديرهلم براي «كمون» توماس وينتربرگ دانماركي جايزه خرس نقره‌اي بهترين بازيگر زن را به‌دست آورد و جايزه بهترين فيلمنامه به «ايالات متحده عشق» به نويسندگي و كارگرداني توماش واشيلفسكي اهدا شد. جايزه دستاورد هنري چشمگير هم به فيلمبردار «جريان مخالف» تعلق گرفت.

سينماي ايران امسال «اژدها وارد مي‌شود» ماني حقيقي را در بخش مسابقه داشت و «لانتوري» رضا درميشيان در بخش پانوراما و «روياهاي دم صبح» مهرداد اسكويي و «والدراما» عباس اميني هم در بخش نسل به نمايش درآمدند. پيش از مراسم اختتاميه يكي از جوايز بخش جنبي به ايران رسيد و روياهاي دم صبح موفق شد همراه با فيلم برنده خرس طلايي آتش دريا جايزه عفو بين‌الملل را از آن خود كند.

امسال در مجموع 23فيلم در بخش اصلي جشنواره برلين روي پرده رفت كه از ميان آنها 18فيلم براي كسب جايزه خرس طلايي و خرس‌هاي نقره‌اي رقابت كردند. فيلم سينمايي Soy Nero رفيع پيتز كارگردان ايراني‌تبار هم يكي از آثار حاضر در بخش مسابقه بود و البته در شب پاياني نصيبي از جوايز نبرد. پيتز فيلمساز محبوب برلين است و پيش از اين هم با «شكارچي» بخت خود را براي شكار جايزه خرس طلايي آزموده بود.

شصت و ششمين جشنواره برلين با نمايش «درود بر سزار!» جوئل و ايتن كوئن آغاز شد و كلايو اوئن بازيگر بريتانيايي، آلبا رورواچر بازيگر ايتاليايي، مالگورژاتا شوموفسكا كارگردان لهستاني، بريژيت لاكومب عكاس فرانسوي، نيك جيمز سردبير نشريه سايت‌اند‌ساند از بريتانيا و لارس آيدينگر بازيگر آلماني (برنده جايزه بهترين بازيگر از سي و چهارمين جشنواره تئاتر فجر) در هيأت داوران كنار استريپ حضور داشتند.

کد خبر 325904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha