مجموع نظرات: ۰
جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

سید محمد فخار‌ : سامانه‌های حمل‌ونقلی در دهه اخیر پیشرفت معتنابهی در پایتخت داشته‌اند. توسعه مترو در ۱۰ سال اخیر شامل ۹۱ کیلومتر خطوط افتتاح شده، ۶۰ ایستگاه متروی بهره‌برداری شده و حدود هزار واگن‌ جدید بوده است.

حمل ونقل

در عين حال در بخش اتوبوس تندرو نيز از سال 86تا سال 92، 9خط اتوبوس تندرو به بهره‌برداري رسيده كه بار اصلي تردد در سطح شهر را بر‌عهده دارند. از طرفي‌موضوع تراموا در تهران از سال 92مطرح شده و درصورت تأمين نظر شوراي شهر مي‌تواند ظرفيت‌ تردد عمومي را به سرعت افزايش دهد اما بايد مزايا و معايب آن مورد توجه قرار گيرد. اين وسيله در تهران در شرايطي به‌عنوان يك سامانه حمل ونقل عمومي مطرح شده كه پيش از اين خطوط مترو و اتوبوس تندرو نيز ساخته شده و به بهره‌برداري رسيده است. هم‌اكنون بالغ بر 7ميليون نفر هر روز با مترو و اتوبوس در شهر تردد مي‌كنند.

  • ستون فقرات دوم

مترو در كلانشهرهاي جهان و كشور و در اسكلت‌بندي حمل‌ونقل عمومي نقش اصلي دارد، به‌گونه‌اي كه مديران شهري از مترو به‌عنوان ستون فقرات حمل‌ونقل عمومي ياد مي‌كنند. اما بعد از مترو، حمل‌ونقل ريلي سبك يا همان تراموا، بعد از آن اتوبوس تندرو و در انتها نيز اتوبوس عادي قرار مي‌گيرند. همچنين ميني‌بوس، ون، تاكسي و آژانس در رده حمل‌ونقل نيمه‌خصوصي قرار مي‌گيرند. از نظر اقتصادي هم‌اكنون در اغلب سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي نسبت درآمد به هزينه‌ها حدود 40درصد تا 60درصد است.

اين درصدها براساس مطالعاتي است كه در سيستم حمل‌ونقل شهرهايي مانند ونكوور، اوتاوا، بوستون و لندن به‌دست آمده است. به‌عبارتي به‌طور مستقيم اين سيستم‌ها توجيه اقتصادي ندارند، اما با اخذ تمهيداتي از قبيل ساخت مجتمع‌هاي ايستگاهي مي‌توان توجيه اقتصادي مناسب را براي آنها ايجاد كرد.

در شهري مانند تهران ارزش استراتژيك حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه حمل‌ونقل ريلي بسيار بالا بوده و تأثير آن در جلب رضايت عمومي نقش اصلي را دارد. در بخش تأثيرات غيرمستقيم نيز منافع بي‌شماري در راه‌اندازي و توسعه تراموا وجود دارد كه شامل كاهش مصرف سوخت، كاهش آلودگي هوا و كاهش ميزان متوسط وقت تلف شده مردم در ترافيك است.

  • تجربه جهاني تراموا

تا سپتامبر سال 2012، 400سيستم تراموا در شهرهاي سراسر دنيا به‌صورت فعال وجود داشت. اين در حالي بود كه حدود 60سيستم جديد نيز در دست ساخت بود و بيش از 200طرح تراموا نيز در دست مطالعه قرار داشت. همچنين كشورهاي اروپايي با داشتن بالغ بر 170سيستم ترامواي فعال و 100سيستم در دست ساخت يا طراحي داراي بيشترين تراكم اين نوع سيستم در دنيا هستند. كشورهاي آسيايي به‌ويژه آنهايي كه با مشكل كمبود زمين مواجهند در اين زمينه بسيار فعال شده و كشورهاي خاورميانه نيز به تازگي در اين مورد كارهاي زيادي انجام داده‌اند. در ميان كشورهاي اروپايي، فرانسه، اسپانيا و انگلستان بيشترين رشد توسعه تراموا در اروپا را دارند.

طرح نمودار

کد خبر 326371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha