همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: حکایت کمبود تخت‌های مراقبت‌های ویژه در ایران، حکایت امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که مردم در ایران از کمبود تخت‌های مراقبت ویژه گلایه دارند و مسئولان هم در این سالها، فقط وعده و وعید می‌دادند و این حکایت، هیچگاه به پایان خوش نمی‌رسید.

یادداشت

اگر تنها چند ساعت از شبانه روز را در يك بيمارستان دولتي پاي درد دل همراهان بيماراني كه نياز به تخت مراقبت‌هاي ويژه (آي‌سي‌يو) دارند، بنشيني، بيشتر متوجه حكايت تلخ كمبود تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه مي‌شوي.

در راهروهاي بيمارستان‌هاي دولتي، دراغلب شهرها و شهرستان‌هاي كشور و به ويژه در تهران، همراهان بيماراني را مي‌بيني كه از يك سو در غم درد و رنج بيماري عزيز خود نشسته‌اند و از ديگر سو، نبود و يا كمبود تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه براي بستري شدن بيمارانشان، درد عميق‌تري را به دردهايشان اضافه كرده است، آن‌ها كلافه و نگران و ...هستند، غم در چشم‌هايشان موج مي‌زند و كافي است ازآن‌ها بپرسي كه چه شده تا بغض‌شان بتركد و...

همين چند وقت قبل بود كه براي تهيه يك گزارش ميداني و در يكي از بيمارستان‌هاي دولتي تهران، زن جواني را ديدم كه بي‌صدا و به پهناي صورت اشك مي‌ريخت. او از اينكه به ناچار و به دليل كمبود تخت مراقبت ويژه، همسرش را بايد به بيمارستان خصوصي منتقل كند به شدت درمانده بود و مي‌گفت وضع مالي مناسبي ندارد، اجاره نشين هستند و فقط يك ماشين دارند كه همسرش با آن امرار معاش مي‌كند.

او مي‌گفت: به هر دري زده است، حتي نزديك‌ترين اقوام و دوستان هم به آنها كمك مالي نكرده‌اند و با پاسخ منفي مواجه شده است.

اين زن جوان مي‌گفت: سه فرزند دارد و همه محصل هستند  وهمه هم بي‌تاب درد پدر، پدري كه صبح تا شب با ماشين شخصي خود مسافر كشي مي‌كرد تا آنها بزرگ شوند و قد بكشند و ...

حال، تنها گزينه پيش روي زن جوان براي اينكه بتواند همسرش را در تخت مراقبت ويژه يك بيمارستان خصوصي بستري كند، فروش ماشين همسرش است. ماشيني كه با زحمت بسيار خريداري شده بود و ...

زن جوان كه ديگر توان حرف زدن نداشت به سختي گفت خانم بنويس و به مسئولان بگو چرا تخت مراقبت‌هاي ويژه در بيمارستان‌هاي دولتي كم است؟ شوهرم بد حال است و نياز فوري به مراقبت ويژه دارد. اگر نتوانم بستري‌اش كنم...

در همان بيمارستان، خانم پرستاري مي‌گفت: تمام سختي‌هاي كار را تحمل مي‌‌كنم الا اينكه به همراه بيماري به خصوص بيماراني كه تمكن مالي ندارند بگويم تخت مراقبت‌هاي ويژه خالي براي بيمارت نداريم و...

اين تنها يك نمونه از مشكلات مردم به دليل كمبود تخت مراقبت ويژه است. حكايت‌هاي اين چنيني و تلخ تر بسيار است. مثل اينكه ببيني بيمار جواني به دليل نبود تخت مراقبت ويژه فوت كند.

چند وقت قبل هم گزارش همكار خوب و كار بلدم، خانم دكتر مير سيدي كه به بخش سوختگي يكي از بيمارستان‌هاي شهر تهران رفته بود، به خوبي گوياي نياز جدي و مبرم بيمارستان‌ها به تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بود. نيازي كه برطرف كردن آن، اقدام جهادي را مي‌طلبيد.

  • 19 اسفند94، بهره برداري از 1714 تخت مراقبت ويژه در كشور

حال، چهارشنبه 19 اسفند، قرار است اتفاق بزرگي در حوزه سلامت كشور بيفتد اتفاقي كه مردم ايران سال‌هاست در انتظارش هستند.

19 اسفند،  با حضور وزير بهداشت در بيرجند، بهره برداري همزمان از 1714 تخت مراقبت‌هاي ويژه در 200 بيمارستان‌هاي زير نظر دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در 137 شهر ايران آغاز مي‌شود و اين افتتاح در حالي است كه هم اكنون، ضريب اشغال تخت‌هاي ويژه در بيمارستان‌هاي دولتي تهران 100 درصد و در ساير استان‌ها به طور متوسط 90 درصد است.

19اسفند، بيمارستان‌هاي دولتي شهرهاي كشور، حالشان بهتر مي‌شود چون ديگر كمتر با اشك همراهان بيماراني مواجه مي‌شوند كه درخواست تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه دارند.

19 اسفند، حال همراهان بيماران بد حالي كه بر اثر حوادثي مانند تصادف، سقوط، ضربه و ...دچار وضعيت بحراني هستند و نيازمند مراقبت‌هاي دقيق پزشكي و پرستاري هستند هم قطعا و حتما بهتر از قبل خواهد بود و قطعا اميد بيشتري به نجات بيمارانشان دارند.

19 اسفند، فضاي حاكم بر بيمارستان‌هاي دولتي كه به تخت‌هاي مراقبت‌هاي ويژه آن‌ها افزوده مي‌شود، مطلوب‌تر است چون پزشكان، پرستاران و كادر درماني، روسا و مسئولان بيمارستان‌ها از اينكه بيماران و همراهان آنها اميدوارند، لبخند رضايت دارند.

از19 اسفتد قطعا مرگ و مير ايراني‌هايي كه نياز به مراقبت ويژه دارند هم كمتر خواهد شد، چون ويژه مراقبت مي‌شوند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، به لحاظ نیروی انسانی، برای اداره یک تخت ویژه حداقل دو برابر نیرو نسبت به تخت عادی نیاز است. یعنی به ازای هر تخت ویژه ۳/۵ نفر نیروی فنی و ۰/۷ نفر نیروی پشتیبانی و در مجموع ۴/۲ نفر به ازای هر تخت نیاز است.

علاوه براين، هر تخت ویژه به ۶۰ تا ۷۰ متر فضای اختصاصی، عمومی و پشتیبانی نیاز دارد و هزینه عمرانی یک تخت بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود واينكه در مجموع، هزينه راه اندازی هر تخت مراقبت ویژه به طور تقریبی حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان مي‌شود.

اين اتفاق مبارك، در آستانه سال نو را گرامي مي‌داريم و آرزو مي‌كنيم كه هر خانواده ايراني كه بيماري را  بستري در تخت مراقبت‌هاي ويژه دارد، بيمارش در سال نو  در منزل كنار خانواده باشد.

کد خبر 327674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha