مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۳
۰ نفر

هریک از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران برای عملی شدن این طرح، مسئولیتی عهده‌دار شدند تا بتوانند آرامش و سکون را به این محله‌ی قدیمی بازگردانند.

دروازه غار

چند وقتی می‌شد که محله‌ي «هرندی» در منطقه‌ي ۱۲ پایتخت نماد آشکار درد‌ها و آسیب‌های اجتماعی شده بود.

خبرهای روزنامه‌ها، سایت‌ها و گزارش‌های متعدد صداوسیما گویی به کشف اتفاقی غریب توفیق حاصل کرده‌اند که یکی، دو روزی بیش از سربرآوردنش نمی‌گذشت، عده‌ای رفتند و تعداد زیادی از معتادان و کارتن‌خواب‌هایی را دیدند که معتادان متجاهر نام گرفتند.

خلاصه اینکه «مسئله»‌ي هرندی با انعکاس گسترده‌ي انتقاد‌ها نسبت به حضور معتادان متجاهر و کارتن‌خواب‌ها آغاز شد، اما پس از چندی تنها به این معضل محدود نماند و به‌تدریج سویه‌های آسیب‌های اجتماعی دیگر هم محل بحث کار‌شناسان، اصحاب رسانه، اعضای شورای شهر و دیگران قرار گرفت.

اعتیاد و کارتن‌خوابی یادمان آورد که در محله‌ي هرندی سالیان سال است که فساد، رابطه‌های نامتعارف، شرارت، تکدی‌گری، فقر، مهاجرت، بافت فرسوده و... هم وجود دارد.

چندسالی است که اقدامات اجتماعی و فرهنگی شهرداری پیشاپیش امور عمرانی و خدماتی به شهروندان ارائه می‌شود، اما فرابخش بودن آسیب‌های اجتماعی هم روی دیگر قضیه است.

واقعیتش سال‌ها بود که برخورد قهری و چماقی یا اقدامات شتابزده و تبلیغاتی گریبان طرح‌های اجرا شده در این منطقه را گرفته بود. در طرح‌های ضربتی عده‌ای دستگیر و روانه‌ي زندان و کمپ می‌شدند و با گذراندن این دوره مجددا به کف خیابان‌ها بازمی‌گشتند و همین داستان از نو تکرار می‌شد.

برای قطع این چرخه‌ي بی‌ثمر و آزارهنده، شهرداری تهران از طرح انضباط شهری خبر داد؛ طرحی برای ساماندهی و ارتقای کیفیت زندگی منطقه‌ي۱۲ و حل مسائل متعددش که نتیجه‌ي دو سال کار پژوهشی پیرامون معضلات منطقه بود.

حالا اجرای درست این طرح چند وقتی هست که بیشترین تمرکز شهرداری و شخص شهردار را به خود معطوف کرده تا عالمانه، هوشمندانه و کار‌شناسانه به‌گونه‌ای پیاده شود که در کنار کنترل‌های امنیتی و حفاظتی، مانع از بازگشت چندباره‌ي بازداشت‌شده‌ها یا جابه‌جایی آسیب‌ها به مناطق دیگر شهر شوند.

هریک از زیرمجموعه‌های شهرداری تهران برای عملی شدن این طرح، مسئولیتی عهده‌دار شدند تا بتوانند آرامش و سکون را به این محله‌ي قدیمی بازگردانند.

علاوه‌بر اقدامات اضطراری مانند توزیع مواد خوراکی و وسایل بهداشتی بین ساکنان محله، در بخشی دیگر، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران مشغول بهسازی و آماده‌سازی‌ بوستان‌های محله‌ي هرندی شد تا چهاربوستان این منطقه به بوستان‌هایی فرامنطقه‌ای تبدیل شوند.

رفع نقاط بی‌دفاع به کمک نور‌پردازی و طراحی مبلمان بافت تاریخی و اجرای نور‌پردازی برای بناهای تاریخی این محدوده که در حال اجراست هم اقدامی بسیارمهم و تأثیرگذار در بهبود وضعیت اجتماعی و آرامش بصری این منطقه است که می‌تواند عاملی مؤثر در جذب گردشگر باشد.

علاوه بر اینها، به کمک معاونت اجتماعی، بررسی پلاک به پلاک محله‌ي هرندی آغاز شد تا با انجام مداخلات اجتماعی به کمک مددکاران، معتادان محله شناسایی و به کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز توانمندسازی و مهارت‌آموزی منتقل ‌شوند.

مسئولان شهری دریافته‌اند اگر علت‌یابی دقیقی توسط مددکار اجتماعی انجام و راهکاری برای آن ارائه نشود، این افراد مجددا به دامن آسیب بازخواهند گشت.

این افراد علاوه بر اینکه شش تا نه‌ماه در کمپ‌ها نگهداری می‌‌شوند، به مدت یکسال پس از آن هم برای جلوگیری از عودت مجدد، تحت حمایت و رصد واحد مشاوره قرار خواهند گرفت.

در بخشی دیگر از اقدامات، سازمان رفاه شهرداری تهران اقدام به شناسایی ۳۰۰کودک بازمانده از تحصیل در محله‌ي هرندی کرد که ورود این کودکان به چرخه‌ي تحصیل با معرفی آنها به مدرسه‌ي صبح امید امکان‌پذیر شد.

معاون خدمات شهری هم چندی پیش از راه‌اندازی شهرکودک و مجموعه‌ي سرپوشیده‌ي بازی در این محله خبر داده بود. اینها تنها بخشی از اقدامات شهرداری در طرحی است که سازمان‌های دیگری هم برای تکمیل و تداومش مسئول هستند.

آنچه مهم است، وجود برنامه‌ای همه‌جانبه و فراگیر برای حل این معضلات است؛ به‌گونه‌ای که تمامی مراحل درمان در آن لحاظ شده و تمام ارگان‌های مسئول پای کار باشند که اگر جز این باشد، هراقدامی برای مدتی کوتاه این درد کهنه را تسکین خواهد داد

منبع:همشهري‌ماه

کد خبر 329162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha