یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه محمدصالحی: خیلی از پدر و مادرها سؤال می‌کنند: پسرم نمازش را گاه گاه می‌خواند. باید چکار کرد؟ دخترم حجابش را حفظ نمی‌کند! این دغدغه‌ها معنی‌اش دور شدن بچه‌ها از خدا نیست.

بنده‌های کوچک را به خدا وصل کنید

معني اين نقطه ضعف‌ها اين است كه پاي كار، جاي ديگري مي‌لنگد! اگر به بچه‌ها اساسي‌ترين موضوع مورد نيازشان يعني عشق به خدا و بندگي را يادآوري كنيم، همه اين سؤال‌ها و بسياري از قانون‌هاي خدا كه در آينده با آن روبه‌رو مي‌شوند و حتي پايبندي به همه اخلاق‌هاي خوب آسان مي‌شود. بهترين و سريع‌ترين راهي كه راه عاشق خدا شدن را براي كودكان هموار مي‌كند، دوستي با اهل‌بيت است. چند نمونه از راه و روش‌هاي عاشق‌شدن كودكانتان به خدا را بخوانيد:

  • شما براي بچه‌ها مهم‌ هستيد

بچه‌ها از حدود 2 سالگي كم كم متوجه ضعف خودشان و قدرت پدر و مادر مي‌شوند. از اينجاست كه يك قدرت و جايگاه ويژه براي والدين را باور مي‌كنند. پرورش اين باور در بچه‌ها موجب الگو گرفتن بچه‌ها هم مي‌شود تا جايي كه مرز مشخصي بين خدا با پدر و مادرشان قائل نمي‌شوند. يك بزرگ‌تر زيرك مي‌تواند از زماني كه بچه‌ها بتوانند ابراز استقلال‌خواهي كنند، يعني حدود 3 سالگي، آنها را با قدرت بزرگ خدا آشنا كند. مناجات‌هاي حضرت زهرا(س) را بخوانيد؛ خيلي ساده و روشن خانم از ضعف خودشان و كمك گرفتن از خداوندي كه رب‌العالمين است حرف مي‌زنند. اين اعتقاد واقعي مادر چند فايده جدي براي بچه‌ها دارد.

1- فرزندي كه در دوران ضعف خودش، پدر و مادري را ببيند كه قدرتمندتر از او هستند اما با اين حال به خدا توكل دارند به‌صورت ريشه‌دارتري توكل به خداي قادر را باور مي‌كند و در آينده خود را تنها و بي‌پناه نمي‌بيند. 2- كودكي كه در اين شرايط رشد مي‌كند، نظارت بر خودش را فقط در حوزه پدر و مادرش نمي‌بيند كه با ديدن كوچك‌ترين ضعفي از آنها فكر كند كه پس من هم هر كاري بخواهم مي‌توانم انجام دهم. او خدا را ناظر بر اعمال خود مي‌داند نه پدر و مادر خودش را. 3- همانطور كه امام‌حسن(ع) دعا كردن مادر در حق همسايه‌شان را شنيدند و علت آن‌را از مادرشان پرسيدند، بچه‌ها هم رفتار شما را زيرنظر خواهند گرفت و كم‌كم الگوگيري مي‌كنند.

  • با هم تمرين بندگي كنيد

حضرت زهرا(س) روحيه تعبد و بندگي را از كودكي به فرزندانشان مي‌آموختند و در حد توانشان آنها را با عبادت آشنا مي‌كردند و حتي از آنها انجام عبادت را مي‌خواستند؛ مثلا خانم با برنامه‌ريزي‌هايي بچه‌ها را براي شب زنده داري شب‌هاي قدر بيدار نگه‌مي‌داشتند. رفتار مادرانه حضرت زهرا براي تمرين عملي بندگي فرزندانشان شبيه حديث امام علي(ع) بود كه مي‌فرمودند: پسرم پيش از آنكه دلت سخت گردد و خرد تو سرگرم شود، به تربيت تو همت گماشتم.

  • تمرين‌هاي بندگي

نماز خواندن شما مي‌تواند براي فرزندتان هم دعوت‌كننده باشد. يك جانماز كوچك كنار خودتان براي او بيندازيد. از فرزندتان بخواهيد ساعت نماز را به شما يا خواهر و برادر كوچك‌ترش يادآوري كند يا مثلا در خانه اذان بگويد. حتي وسايل نماز شما مي‌تواند در قدم‌هاي اول، وسيله بازي فرزندتان شود. گاهي با صداي بلند ذكر بگوييد حتي در بازي‌ها؛ مثلا تا پايان ذكر وقت داشته باشند توپ‌ها را جمع كنند. يك ذكر‌شمار براي فرزندتان بخريد. به كودكتان بگوييد كه وقتي ذكر مي‌گويي انگار دستت در دست خداست. مثل نماز كه جاده رفتن به سوي خداست، جاده قرآن را هم به‌روي كودكتان باز كنيد. خواندن خانوادگي قرآن، برگزاري مسابقه قرآني خانگي، شنيدن كليپ‌هاي قرآني، حفظ آيه‌هاي كوچك و استفاده عملي از آن را در تجربه‌هاي روزانه به‌كار ببريد. خلاق باشيد و در فرصت‌هايي را كه بچه‌ها انتظارش را ندارند مثل ديدن منظره‌هاي طبيعت، زندگي حيوانات و... براي فرزندتان از علم، مهرباني، قدرت و ديگر صفت‌هاي خدا بگوييد.

  • دوستان خدا شبيه خدا هستند

عشق به خدا يا راه رسيدن به بندگي، هرچه براي بچه‌ها ملموس‌تر و عيني شود، امكان دوستي‌شان هم بيشتر مي‌شود. بنده‌ها هرچقدر در صفت‌هاي‌شان بيشتر شبيه خدا شوند، مومن واقعي هستند و خليفه واقعي خدا روي زمين حساب مي‌شوند. از بهترين كمك‌ها براي عشق ورزي بچه‌ها با خدا، دوستي فرزندانتان با نمونه‌هاي واقعي دينداري است. الگوهاي مومنانه‌اي براي بچه‌ها پيدا كنيد. اينطور وقت‌ها به فرزندتان بگوييد،وقتي بنده خدا آنقدر خوب و مهربان مي‌شود، فكر كن خدا چقدر مهربان است.

  • پيشنهادهاي كاربردي

در داستان‌هاي زندگي اهل‌بيت به راحتي مي‌توانيد نمونه‌هايي از مهرباني و جذابيت رفتاري حضرت زهرا(س) يا ساير ائمه را براي كودكتان تعريف كنيد. براي مثال از روزگاران قديم‌ عربستان بگوييد كه دخترها را دوست نداشتند، پدرها بچه‌هايشان را نمي‌بوسيدند و با آنها بازي نمي‌كردند اما پيغمبر خدا به آنها ياد داد كه بايد مومن باشند تا دوست خدا شوند. از فرزندتان بپرسيد راز مهرباني حضرت زهرا(س) و پيغمبر(ص) در چيست؟ ريشه خوبي‌ها به فطرت انسان‌ها و خدا برمي‌گردد و ريشه بدي‌ها به شيطان و نفس آدم ها. صفت‌هاي خوب فرزندتان را به خدا وصل كنيد؛ مثلا وقتي مي‌خواهيد كلمات محبت‌آميز به او بگوييد از اين شباهت او و خدا استفاده كنيد. به اين نمونه‌ها توجه كنيد: قربونت برم كه مثل خدا مهربوني. آفرين كه به ديگران كمك كردي و مثل اسم «ناصر» خداشدي. تمركز روي شباهت خوبي بچه‌ها به خدا، انس آنها را با خدا و تلاش براي بهتر شدنشان را بيشتر مي‌كند.

کد خبر 329289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha