شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

تنها چند روز پس از انتشار گزارش مرکز آمار ایران از وجود ۲.۷ میلیون بیکار در کشور، رئیس پارلمان بخش خصوصی تعداد واقعی بیکاران کشور را ۵ میلیون نفر برآورد کرد که اختلاف آماری ۲.۳میلیون نفری بین یک نهاد رسمی و فعالان بخش خصوصی را نشان می‌دهد.

محسن جلال‌پور

محسن جلال‌پور در كانال تلگرامي‌اش، اظهار كرد: درحالي‌كه عدد بيكاران كشور بيش از 5 ميليون برآورد شده، آگاهي از اينكه هر ساعت حدود ۱۵۰ نفر به جمعيت بيكاران افزوده مي‌شود، نگراني را صدچندان مي‌كند. وي هشدار داد با وجود اين، اگر در هر ساعت، ۱۵۰نفر كار پيدا كنند، تازه توانسته‌ايم سطح موجود را حفظ كنيم و عملاً تنها توانسته‌ايم از رشد و افزايش بيكاري جلوگيري كنيم. جلال‌پور تاكيد كرد اگر بخواهيم طي 5 سال آينده بيكاري را به عدد صفر نزديك كنيم، بايد دو برابر اين ميزان يعني ۳۰۰ شغل در ساعت و ۵ شغل در هر دقيقه ايجاد كنيم.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگويي جداگانه با روزنامه همشهري درباره دليل اعلام وجود 5ميليون بيكار در ايران مي‌گويد: اگر دانشجويان و فارغ‌التحصيلاني كه ورود خود به بازار كار را به تأخير انداخته‌اند، درنظر بگيريم، مي‌شود گفت كه حدود 5ميليون نفر بيكار در كشور داريم. وي با اشاره به فارغ‌التحصيلي نزديك به 3ميليون نفر از دانشگاه‌هاي كشور، تأكيد كرد: بايد درنظر بگيريم كه با روند ورود اين افراد به بازار كار و اضافه‌شدن آنها به بازار كار، نيازمند دست‌كم ايجاد 1.5ميليون شغل در هر سال هستيم.

اين در حالي است كه اواخر هفته گذشته، مركز آمار ايران با انتشار گزارشي از وضعيت اشتغال و بيكاري در سال گذشته اعلام كرد: تعداد بيكاران در سال گذشته 214هزار نفر افزايش يافته و مجموع بيكاران رسمي به 2ميليون و 729هزار و 92نفر رسيده است. آمارها نشان مي‌دهد كه بيكاري در ميان جوانان همچنان رو به افزايش است. نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24ساله در سال94 معادل 26.1درصد برآورد شده و نرخ بيكاري جوانان 15 تا 29سال نيز 23.3درصد بوده است. تعداد بيكاران در اين گروه سني يك ميليون و 646هزار نفر اعلام شده است كه نشان مي‌دهد بيش از 60درصد بيكاران را جوانان تشكيل مي‌دهند.

پيش از اين علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفته بود: نرخ بيكاري تك رقمي با رشد ۸درصدي محقق مي‌شود اما براي هر يك درصد رشد اقتصادي نياز به ۱۰۰هزار ميليارد تومان پول است كه قطعا اين مبلغ در ايران وجود ندارد. يكي از اهداف كلان برنامه ششم توسعه تك رقمي شدن نرخ بيكاري است درحالي‌كه محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نخستين نشست خبري‌اش با خبرنگاران در سال جديد گفته بود از ۸۸۲هزار نفر نيروي جديدي كه سال گذشته وارد بازار كار شدند، ۶۶۷ هزار نفر مشغول كار شدند اما ۲۱۴ هزار نفر موفق به پيدا كردن كار نشدند بنابراين، اين رقم به جميعت بيكار كشور اضافه شد.

کد خبر 329997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha