همشهری‌آنلاین: برای نخستین بار یک مجموعه ردیفی کامل از موسیقی آذربایجان با تار محمد منصورف (نوازنده و ردیف‌دان بنام آذربایجانی) در هفت سی‌دی از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین ضربی‌های این مجموعه ساخته مالک منصورُف است و نواخته‌ها سه مکتب تار قره باغ، مکتب باکو و مکتب شیروان را در بر می‌گیرد، اما بیشتر از همه به دانسته‏‌های حاجی محمدف و احسان داداش‌اف استناد شده است. مالک منصورف، نوازنده سرشناس و چیره دست تار آذربایجانی، روایت خود از این دستگاه‌ها را در این مجموعه ارائه داده است.
این نخستین باری است که روایتی از همه دستگاه‌های موسیقی آذربایجانی به صورت جامع و کامل منتشر می‌شود.

درباره این مجموعه مالک منصورُف می‌گوید: «. اینهایی که من اینجا اجرا کرده‏‌ام ساده‏‌اند. این‌طور بگویم که برای هنرجویان خودم بیشتر در نظر داشتم. الآن من این آلبوم را به شاگردم می‌دهم و می‏‌گویم که تو رِنگِ راست لازم داری، اینجا وجود دارد. برو یاد بگیر و بنواز. و همین‌طور مطمئنم که در ایران هم مراکزی هست که آنجا فرض کنیم هنرجویی مایل باشد بداند در آذربایجان دستگاه به چه نحوی اجرا می‌شود. برای آن شخص قطعاً خوشایند خواهد بود. حالا ممکن است به درد هرکسی که لازم داشته باشد هم بخورد و گوش بدهد.»

سی‌دی‌های این مجموعه به ترتیب دستگا‌ه‌ها و آوازهای مختلفی را روایت می‌کنند.
سی دی اول: دستگاه های راست و شوشتر، سی دی دوم: دستگاه های زابل ـ سه گاه و رُهاب، سی دی سوم: دستگاه های ماهور هندی و همایون، سی دی چهارم: دستگاه های چهارگاه، بیات کرد و قطار، سی دی پنجم: دستگاه های بیات قجر، بیات شیراز و چوبان بیاتی، سی دی ششم: دستگاه های شور و اُرتا ماهور و سی دی هفتم: خارج سه گاه و کردی ـ شهناز.

کد خبر 330490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha