دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: قدیم‌ترها که تشک‌های پیشرفته امروزی وجود نداشت از پتو و پارچه‌های ضخیم نمدی استفاده می‌کردند.

تشک خواب

 كم‌كم تشك‌ها در چهارچوبي به نام تختخواب قرار گرفتند و اسمشان از تشك به خوشخواب تغيير يافت تا آنجا كه امروز خوشخواب‌ها، پنبه تشك‌هاي قديمي را زده‌اند و ديگر كمتر كسي سراغ استفاده از تشك‌هاي قديمي مي‌رود. جالب است بدانيد اگر روزي ۸ ساعت بخوابيم در سال، ۱۲۱ روز در خواب بوده‌ايم و اگر متوسط عمر انسان را ۷۰ سال بگيريم بيش از ۲۳ سال آن را در خواب خواهيم بود ‌. پس بهتر است فكري به حال خواب و كالاي خوابمان كنيم.

  • وقت تغيير

ما در طول خواب‌مان به‌صورت ميانگين 40مرتبه تكان خورده و جابه‌جا مي‌شويم. اين‌جا به جايي‌ها به مرور باعث فرسايش و از بين رفتن تشك مي‌شود. پس از گذشت 10سال مرغوب‌ترين نوع خوشخواب هم 25درصد كاهش كيفيت دارد. توصيه ما اين است كه براي ديرتر خراب شدن تشك، هر 6‌ماه يك‌بار آن را پشت و رو كنيد.

كف دست‌تان را روي تشك قرار دهيد و تشك را فشار دهيد، اگر كف دست‌تان درون تشك فرو مي‌رود، تشك‌تان خراب شده چون الياف تشك سالم در برابر فشار مقاوم است و فرو نمي‌رود.

اگر هنگام دراز كشيدن روي تشك حس مي‌كنيد درون آن فرو مي‌رويد نياز به خريد يك تشك جديد داريد. زماني كه تشك‌تان غژغژ مي‌كند يا ساييدگي و پارگي قابل ديد دارد‌ يا اينكه صبح با كمر درد از روي تخت بلند مي‌شويد، همه اينها نشان از اين دارد كه تشك‌تان ديگر عملا كارايي ندارد.

  • انواع تشك

تشك فنري براي افراد زير 50كيلو
اگر تشك يك نفره مي‌خواهيد و وزن‌تان سبك و زير 50كيلوگرم است از تشك‌هاي فنري استفاده كنيد. البته اگر تشك 2 نفره مي‌خواهيد و هر دوي شما سبك‌وزن هستيد باز هم خريد تشك فنري براي شما بهتر است. هنگام خريد توجه داشته باشيد تشك‌هاي فنري بايد به‌گونه‌اي باشند كه وزن فرد را در همه سطوح تشك تقسيم كند. قيمت اين تشك‌ها از 250هزار تومان شروع مي‌شود و بسته به تك‌نفره يا 2 نفره بودنشان و نوع و جنس فوم و فنر به‌كار رفته در اين تشك‌ها تا 750هزار تومان و بالاتر نيز مي‌رسد.

تشك‌ طبي- فنري براي زير 100كيلوها!
چيزي ما بين تشك‌هاي فنري و تشك‌هاي اسفنجي است. اگر وزن‌تان بين 60تا 100كيلوگرم است و مشكلي از لحاظ جسماني نداريد و از حالا به فكر پيشگيري از كمردرد هستيد بهتر است از طبي- فنري‌ها استفاده كنيد. اين تشك‌ها به‌علت وجود فنر بين بافتي، سفتي كمتري نسبت به تشك‌هاي اسفنجي دارند و كمي انعطاف‌پذيرتر هستند. از لحاظ قيمت نيز در گروه ميان رده‌ها قرار دارند و قيمت‌شان از 588هزار تومان شروع مي‌شود.

طبي- اسفنجي براي كساني كه مريضي در خانه دارند
اگر فردي مسن يا فرد مريضي در خانه‌ داريد كه با مشكلاتي نظير ستون فقرات و كمر درد، ديسك‌كمر دست و پنجه نرم مي‌كند، با توجه به اينكه نبايد تشك، تكان زيادي بخورد چرا كه ممكن است باعث آسيب در ناحيه ستون فقرات بشود بهتر است از تشك‌هاي طبي استفاده كنيد كه حتي‌المقدور بدون فنر باشد. ذكر اين نكته مهم است كه تشك‌هاي طبي نبايد خيلي سفت باشند مانند خوابيدن روي زمين. بلكه بايد تا 2سانت نرم و بعد سفت شود. تشك‌هاي اسفنجي دقيقا اين حالت را ايجاد مي‌كنند. اين را هم بدانيد كه تشك‌هايي كه در بازار به اسم طبي فروخته مي‌شوند و از يونوليت ساخته شده بسيار سفت و شكننده هستند. خريد اين تشك‌ها نه براي بدن‌تان و نه براي جيب‌تان مناسب نيست. قيمت ‌ تشك‌هاي طبي- اسفنجي از 280هزار تومان شروع مي‌شود.

  • نكات خريد

هنگام خريد براي اينكه نرمي يا سفتي تشك را امتحان كنيد روي تشك دراز بكشيد و دست خود را به‌صورت صاف درون گودي كمر خود قرار دهيد. اگر دست شما به راحتي زير كمرتان قرار گرفت آن تشك سفت است و اگر به سختي توانستيد اين را انجام بدهيد يا به هيچ وجه دست‌تان زير كمرتان قرار نگرفت بدانيد تشكي كه رويش دراز كشيده‌ايد بيش از اندازه نرم است. نسبت به نوع پارچه استفاده شده حساسيت به خرج دهيد. چون اگر پارچه استفاده شده از الياف طبيعي نباشد احتمال بروز آلرژي و بيماري‌هاي پوستي وجود دارد. كيفيت مواد به‌كار رفته در ساخت تشك هم از آن موارد مهمي است كه هنگام خريد بايد به آن توجه ويژه‌اي داشته باشيد. شايد براي خريد تشك مرغوب و با كيفيت مجبور باشيد بيشتر پول خرج كنيد اما معمولا اجناس مرغوب، هم ديرتر خراب مي‌شوند هم اينكه راحتي بيشتري را در اختيار تن و بدنتان هنگام خواب قرار مي‌دهند.

  • اندازه درست را انتخاب كنيد

تشك‌هاي موجود در بازار در‌اندازه‌هاي( 200*160) و (200*180)سانتيمتر هستند. سايزي را انتخاب كنيد كه هم متناسب با ‌ تختخواب‌تان باشد و هم بعدها كمبود جا هنگام خواب آزارتان ندهد. مثلا اگر فردي درشت اندام هستيد پيشنهاد مي‌كنيم اصلا سراغ اندازه ( 200* 160) نرويد.

  • تشك را با گارانتي‌اش بخريد

سعي كنيد تشك‌هاي گارانتي‌دار بخريد زيرا ممكن است تشكي كه خريداري مي‌كنيد استانداردهاي لازم را نداشته باشد و بعدتر شما را دچار دردسرهايي نظير كمردرد و مشكلاتي از اين قبيل كند. پس بهتر است خريدتان را از فروشگاه‌ها و نمايندگي‌هاي معتبر انجام دهيد.

  • اگر فرزند كوچكي در خانه داريد

اگر قصد خريد تشك براي تختخواب نوزاد را داريد دقت كنيد تشكي كه مي‌خريد محكم باشد. تشك تخت نوزاد بايد بسيار محكم باشد تا از خطر خفگي ناشي از پايين رفتن كودك در يك سطح نرم جلوگيري كند. حالا بايد مشخص كنيد كه تشك فوم مي‌خواهيد يا فنري؟ تشك‌هاي فومي نسبت به فنري‌ها ارزان‌تر هستند اما در عوض تشك‌هاي فنري دوام بيشتري دارند. اندازه تشك هم بايد به اندازه‌اي باشد كه فضاي تختخواب را كاملا پر كند. اگر بين تشك و تخت فاصله بيفتد، امكان دارد نوزاد در آن گير كند. قيمت اين تشك‌ها از 90هزار تومان شروع مي‌شود.

  • تشك خوب را بشناسيد

فنرهاي قوي، پارچه مرغوب و ميزان استحكام و مقاومت آن همگي از ويژگي‌هاي يك تشك خوب است. در كنار همه اين ويژگي‌ها به ارتفاع تشك نيز توجه داشته باشيد. تشك خوب تشكي است كه كم‌ارتفاع نبوده و از سطح تخت كمي بالاتر باشد. ارتفاع تعريف شده‌اي در تشك‌هاي معمولي وجود ندارد و تقريبا همه آنها داراي ارتفاع يكساني هستند. اما تشك‌هاي طبي داراي ارتفاع‌ گوناگوني هستند. مهم‌ترين نكته در انتخاب تشك، بررسي تأثير آن روي سلامت جسم شماست.

کد خبر 330979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha