همشهری آنلاین: پس از واکنش‌های منفی که معدودی از رسانه‌های داخلی نسبت به سخنان ولی‌الله سیف در شورای روابط خارجی آمریکا نشان دادند، حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

hamid baeedinejad

1- اگر خواسته باشيم كه يك جمله از صحبت‌هاي آقاي دكتر سيف در آمريكا را از چارچوب اصلي بحث آن خارج كنيم و بعد حول و حوش آن يك كار تبليغاتي عليه كليت برجام و نفي دستاوردهاي آن انجام دهيم، خب اين بحث ديگريست.

اما براي درك كامل يك كلام، بايد علاوه بر منطوق، به مفهوم (به معناي دقيق زبانشناختي آن) و چارچوب آن كلام هم دقت كافي نمود. واقعا هر كسي تمامي مطالب بيش از يكساعت گفتگو و پاسخ به سوالات در شوراي روابط خارجي و بعد هم مصاحبه آقاي دكتر سيف با يكي از شبكه ها در آمريكا را دنبال كند مطالب ايشان را خيلي روشن و واضح درك خواهد كرد.

مطالب ايشان همه ناظر بر نياز به تضمين دسترسي ايران به نظام تجارت بين المللي، ضرورت امكان دسترسي ايران به دلار در تبادلات بين المللي، و ضرورت اعطاي تضمين هاي كافي آمريكا به بانكهاي بزرگ اروپايي براي كار با ايران بوده اند كه بخوبي توسط ايشان بعنوان عاليترين مقام بانكي كشور مطرح شده اند.

اينكه تلاش شود مطلب محوري ايشان كه دستاوردهاي برجام در اين حوزه هاي دسترسي ايران به دلار و تضمين كار بانكهاي بزرگ اروپايي با ايران خيلي كم بوده است، به كليت برجام تسري يابد قطعا نادرست است و با صحبتهاي ايشان اصلا همخواني ندارد.

تاكيد ايشان اين بوده است كه عوايد ايران در اين حوزه ها از اجراي برجام بسيار ناچيز بوده است زيرا كه بانكهاي بزرگ اروپايي از تبديل درآمدهاي آزاد شده ايران به دلار و حتي يورو استنكاف مي ورزند. تبديل اين ذخاير ارزي از مثلا ين ژاپن و يا درهم امارات و يا ريال عمان به يورو و دلار نياز به تاييد نظام بانكي آمريكا دارد كه اين كار هنوز انجام نمي گيرد.

اين بمنزله آن نيست كه ذخاير مسدود شده ما در خارج آزاد نشده و در اختيار بانك مركزي نباشند، چرا كه اين منابع كه در كشورهاي وارد كننده نفت ايران و بطور عمده در ژاپن، چين، كره جنوبي و هند ميباشند از روز اول اجراي برجام همگي آزاد و در اختيار بانك مركزي ايران قرار گرفته اند، بلكه منظورآنست كه اين ذخاير و ديگر منابع مالي كشورمان بايد بتوانند به دلار يا ديگر ارزهاي موردنظر ايران تبديل و براحتي با مشاركت بانكهاي بزرگ اروپايي و نه الزاما نظام مالي آمريكا در تبادلات ما با نظام مالي بين المللي به چرخش مالي در آيند. اين چرخش مالي در حال حاضر بعلت عدم همكاري آمريكا دچار مشكل است.

متاسفانه طرح اين موضوعات مهم كه به صريحترين بيان لازم توسط آقاي دكتر سيف در گفتگوهايشان با مقامات و موسسات آمريكايي تشريح گرديد با تلاش خيلي شتابزده برخي رسانه ها در داخل كشور به نفي دستاوردهاي برجام قلب واقعيت گرديد.

2- دستاوردهاي حاصله كشور از اجراي تفاهم ژنو و برجام در حوزه هاي مختلف همچون فراهم شدن فضاي رونق فعاليتهاي اقتصادي و فضاي كسب و كار نسبت به فضاي محدوديت و تحريم در گذشته، آزاد شدن ذخاير مسدود شده كشور، لغو تحريمهاي صادرات نفت كه به افزايش سريع صادرات نفت و گاز كشور وانعقاد قراردادهاي جديددر اين حوزه انجاميده است، فعاليت دوباره صنعت خودرو بعنوان يك صنعت مادر، افزايش قابل توجه صادرات پتروشيمي و ديگر صنايع كشور، احياي ناوگان هوايي و هواپيمايي و ازسر گيري ارتباطات بانكي كشور با بانكهاي متعدد در سطح جهان، راه اندازي سويفت و دهها مورد ديگر كه كشورمان براي ايجاد پويايي در بخش صنعت و اقتصاد نياز مبرمي به آنها دارد، چيزهايي نيستند كه چندان نيازي به يادآوري داشته باشند و آقاي دكتر سيف همواره در صحبتها و مصاحبه هاي قبلي خود مكرر به آنها اشاره نموده اند و تلاش براي نفي آنها از سوي ايشان بسيار بيهوده مي نمايد.

آقاي دكتر سيف براي اولين بار نيست كه ديدگاههاي خود در خصوص اجراي برجام را مطرح مي كنند. ايشان نه ناظري بيطرف بلكه حداقل از همان زمان مذاكرات تفاهم ژنو كه بعنوان تيم مذاكرات هسته اي خدمت ايشان ميرسيديم خود از مجريان و دست اندركاران ارشد كشور در تدوين و اجراي سياستهاي بانكي كشور هم در مرحله مذاكرات ژنو و سپس اجراي تفاهم ژنو و بعد هم در دوره مذاكرات و اجراي برجام بوده اند.

ايشان بعنوان رياست عاليترين نهاد برنامه ريزي ارزي كشور در طول زمان دولت جديد همواره با نگاهي عميق و برنامه محور لغو تحريمهاي بانكي و مالي از جمله لغو تحريم بانك مركزي و آزاد سازي ذخاير ارزي كشور بر اساس تفاهم ژنو و برجام را مهمترين دستاورد مذاكرات هسته اي كشورمان ميدانستند كه بانك مركزي را قادر خواهد نمود كه با تثبيت نرخ ارز در سطح ملي، به تك نرخي شدن ارز در سال جديد بعنوان يك عامل مهم در ايجاد ثبات در بازار پولي كشور و متعاقب آن تثبيت شرايط اقتصادي كشور مبادرت نمايد.

در واقع هيچكس همچون ايشان دستاوردهاي برجام را براي كشورمان عيني تر نميديدند و حمايتهاي ايشان در مسير مذاكرات و بويژه در دوره بعد از اجراي برجام براي بهره گيري از توان كشور در استفاده از فرصتهاي ايجاد شده براي نظام بانكي و مالي كشور همواره كليدي بوده است.

پيام صريح ايشان در آمريكا چه در ملاقاتهاي خصوصي و چه در صحبتهاي عمومي تاكيد بر باز شدن مسير تعامل آزاد ايران با نظام مالي بين المللي و تضمين دسترسي ايران به اين نظام مالي بعنوان يكي از مهمترين اصول برجام است. اظهارات ايشان تداوم همان هدفي است كه در برجام تاكيد شده است و همه مقامات عالي كشور بدنبال اجراي سريع آن هستند.

تاكيدات روز گذشته آقاي دكتر ظريف بر اين موضوع در اظهارات و مصاحبه مطبوعاتي ايشان با خانم موگريني و سپس اشارات به همين موضوع در صحبتهاي شخص خانم موگريني همه نشان ميدهند كه ضرورت حل شدن اين مشكل بعنوان يك مانع در مراودات اقتصادي ايران بويژه با كشورهاي اروپا و آسيا يك اولويت مهم براي ايران در جهت اجراي كامل برجام ميباشد كه در عاليترين سطح در دستور كار مذاكرات كشورمان با اروپا و آمريكا قرار دارد.

کد خبر 331009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha