دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

با تصویب دولت از امسال کل ذرت و جو تولیدی در کشور از طریق بورس کالا با روش قیمت تضمینی فروخته می‌شود.

مديرعامل بورس كالا از آغاز عرضه جو و ذرت ظرف يك‌ماه آينده خبر داد.به گزارش همشهري، روز يكشنبه در جلسه هيأت دولت به رياست حسن روحاني، عرضه 2 محصول جو و ذرت توليدي كليه استان‌هاي كشور در بورس كالاي ايران مورد تصويب قرار گرفت.
اجراي موفقيت آميزطرح فروش ذرت خوزستان به روش قيمت تضميني در سال قبل راه را براي عرضه ساير محصولات با اين روش در بورس كالا هموار كرد.

دراين روش كه محصولات زراعي كشاورزان از طريق بورس كالا با يك قيمت تضمين شده فروخته مي‌شود كشاورزان مي‌توانند در كمتر از 2روز به پول حاصل از فروش محصولاتشان دسترسي پيدا كنند، درحالي‌كه قبلا دولت با استفاده از طرح خريد تضميني با تأخير بسيار طولاني پول كشاورزان را پرداخت مي‌كرد. در عين حال در روش قبلي كه با نام خريد تضميني شناخته مي‌شد دولت ابتداي هر سال تضمين مي‌كرد كه محصولات كشاورزان را خريداري كند اما در اين طرح نه تضميني براي قيمت و نه زمان پرداخت وجود داشت به همين دليل در طرح قبلي از يك طرف كشاورزان هر سال متضرر مي‌شدندو از سوي ديگر بار مالي زيادي بر دوش دولت باقي مي‌ماند.

سالانه 3ميليون تن جو و يك ميليون تن ذرت در كشور توليد مي‌شود كه 50تا 60درصد آن در چند استان مانند كرمانشاه و خوزستان توليد مي‌شود.سال 94هيأت دولت به‌صورت پايلوت و آزمايشي عرضه جو استان كرمانشاه و ذرت استان خوزستان را در بورس كالاي ايران مورد تصويب قرار داد كه در پي اجراي طرح در استان خوزستان افزون بر 190هزار تن ذرت به ارزش بيش از يكهزار و 192ميليارد ريال از محصولات كشاورزان ذرت كار خوزستاني در بورس كالاي ايران مورد معامله قرار گرفت.

اين ميزان ذرت كه با روش قبض انبار دربورس كالا فروخته شد با موفقيت خيره كننده‌اي مواجه بود و پس از سال‌ها مشكلات كشاورزان و دولت را در زمان برداشت محصول مرتفع كرد.در روش قبض انبار كه به آن گواهي سپرده كالايي نيز گفته مي‌شود، كشاورزان پس از برداشت محصول آن را به سيستم انبارداري مي‌سپارند و براساس كالاي انبار شده كه يك دارايي فيزيكي است اوراق بهاداري منتشر مي‌شود كه قابليت دادوستد در بورس كالا را دارد. اين گواهي‌هاي كالايي همچنين مي‌توانند توسط سرمايه‌گذاران ديگر بار‌ها در معاملات ثانويه خريد و فروش شوند.

حامد سلطاني نژاد مديرعامل بورس كالا در اين‌باره به همشهري گفت: با توجه به اجراي موفقيت آميز طرح فروش ذرت خوزستان به روش گواهي سپرده كالايي براساس ماده 33در سال قبل هيأت دولت تشخيص داد كه عرضه كالاهاي ذرت و جو نيز به اين روش در سال‌جاري در بورس كالا فروخته شود.

او درباره مقدار عرضه جو وذرت در كشور گفت: سالانه 3ميليون تن جو، يك ميليون تن ذرت در كشور توليد مي‌شود كه پيش‌بيني ما اين است كه بين 1.5ميليون تن از محصول جو و 600تا 700هزار تن ذرت نيز امسال براساس تكليف دولت در بورس كالا فروخته شود.

مديرعامل بورس كالا درباره روش عرضه اين محصول در بورس كالا گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت جو در استان‌هاي كشور كه از 15فروردين شروع شد پيش‌بيني ما اين است كه فروش تمام اين محصولات با استفاده از قبض انبار به‌دليل زمان كمي كه وجود دارد فراهم نيست بنابراين تصميم گرفتيم اين دو محصول با استفاده از 2روش عرضه شود.

او توضيح داد: در گام نخست اين محصولات با استفاده از گواهي سپرده كالايي فروخته مي‌شود يعني با سپردن محصولات كشاورزان به انبار، قبض انبار اين محصولات دادوستد مي‌شود اما بايد توجه داشت كه تعداد انبارهاي بالاتر از 5هزار تن چندان زياد نيست و اين نيز يك مانع براي انتشار قبض انبار است زيرا انتشار گواهي سپرده كالا با انبار محصولات در انبار‌هاي كوچك صرف اقتصادي پيدا نمي‌كند.

سلطاني نژاد تأكيد كرد: در روش دوم بخش ديگري از اين محصولات با مباشرت سازمان پشتيباني امور دام و تعاوني روستايي به‌صورت فيزيكي در بورس كالا عرضه مي‌شود و مبالغ آن ظرف 2روز به‌حساب كشاورزان واريز مي‌شود و در نهايت دولت مابه‌التفاوت اين قيمت را به كشاورزان پرداخت مي‌كند.

او با بيان اينكه فروش اين محصولات به روش قبض انبار در استان‌هايي كه چنين قابليتي وجود دارد اجرا مي‌شود، گفت: 50تا 60درصد محصولات توليدي جو و ذرت در چند استان مانند خراسان رضوي، كرمانشاه و خوزستان انجام مي‌شود بنابراين عرضه در هر استان براساس قابليت‌هايي كه براي آن استان وجود دارد انجام مي‌شود.به گفته او آغاز عملياتي اين طرح از يك تا 2‌ماه آينده با عرضه جو آغاز مي‌شود زيرا فصل برداشت ذرت از مهر‌ماه شروع مي‌شود.

کد خبر 331063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha