سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته به صراحت اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است نیازی به انتقال آب خزر به سمنان و آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی وجود ندارد.

 اين درحالي است كه طرح انتقال آب خزر به سمنان يكي از گزينه‌هايي است كه وزارت نيرو آن را با جديت دنبال مي‌كند.
آنطور كه در گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است، سعيد متصدي با تأكيد بر مصرف درست آب تصريح كرد: اگر زماني از آب به درستي استفاده شود به‌طوري كه راندمان مصرف چه در بخش شرب و چه در بخش كشاورزي به ۹۰ درصد برسد اما بازهم مشكل آب وجود داشته باشد، مي‌توانيم به سراغ انتقال آب برويم. وي افزود: وقتي بازچرخاني آب نداريم، تصفيه آب و فاضلاب نداريم، ۲۵ تا ۳۰ درصد آب در شبكه‌هاي توزيع هدر مي‌رود و صنعت كشاورزي كه ۹۰ درصد آب كشور را مصرف مي‌كند، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان آبياري دارد بايد براي رفع اين معضلات هزينه كنيم نه انتقال آب. نه انتقال آب. وي تأكيد كرد: چرا بايد آب را با هزينه مترمكعبي ۱۰ هزار تومان منتقل كنيم و بعد ۴۰ درصد آن را هدر دهيم؟

  • كيسه‌هاي پلاستيكي حذف مي‌شود

معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست كه در آستانه روز زمين (3ارديبهشت) درجمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، از عزم سازمان محيط‌زيست براي حذف كيسه‌هاي پلاستيكي با همكاري ساير نهادها خبرداد و افزود:‌ تلاش سازمان اين است كه كيسه‌هاي پلاستيكي امسال از چرخه خريد و فروش حذف شود. متصدي با اعلام اينكه امسال شعار روز زمين «درختان براي زمين و زمين براي زندگي» انتخاب شده است، گفت: سازمان حفاظت محيط‌زيست از ابتداي امسال 2فعاليت را آغاز كرد كه يكي از اين دو فعاليت، حذف كيسه‌هاي پلاستيكي است. به گفته وي، در سال گذشته تحقيقاتي در زمينه استفاده از كيسه‌هاي پلاستيكي صورت گرفت و قرار است براساس اين تحقيقات كيسه‌هاي پلاستيكي از چرخه مصرف حذف شود.

  • عوارض پسماند براي گردشگران شمال

متصدي در بخشي از گفته‌هاي خود با تأكيد بر اينكه دليلي ندارد كه بار گردشگر بر دوش مردم محلي و دستگاه‌هاي محلي باشد، گفت: گردشگران در همه جاي دنيا حاميان محيط‌زيست و ياريگر كاهش آلاينده‌ها هستند و نه افزاينده پسماند. در اين زمينه برنامه كاملا مدوني داريم كه تا اوايل خردادماه ارائه خواهد شد، بخشي از اين برنامه به اعمال عوارض پسماند براي گردشگران اختصاص دارد. به گفته وي، معضل پسماندها در استان‌هاي شمالي در سال‌جاري ساماندهي مي‌شود.

  • هزينه انتقال آب را صرف بهبود سيستم‌هاي آبياري كنيد

معاون محيط‌زيست انساني سازمان محيط‌زيست با اعلام اينكه طرح انتقال آب خزر به سمنان و خليج‌فارس و درياي عمان به فلات مركزي در سال‌هاي گذشته از اين سازمان مجوز گرفته است، اعلام كرد: امروز استراتژي سازمان تغيير كرده و انتقال آب به‌عنوان آخرين گزينه مطرح است. وقتي مي‌توانيم با مديريت صحيح و هزينه كمتر آب به‌دست بياوريم چرا بايد به انتقال آب درياها روبياوريم؟ متصدي تأكيد كرد: اگر به جاي سرمايه‌گذاري براي انتقال آب، براي بهبود سيستم‌هاي آبياري در كشاورزي سرمايه‌گذاري كنيم، نتيجه بهتري خواهيم گرفت.

کد خبر 331090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha