سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

نمایندگان مجلس روز گذشته بررسی لایحه بودجه را به پایان رسانده و در یکی از مهم‌ترین مصوبات خود، ۴محل را برای هزینه کرد درآمد حاصل از حذف یارانه پردرآمدها تعیین کردند.

نوبخت

با وجود مخالفت دوباره دولت، تبصره يارانه‌ها كه به حذف يارانه 3دهك بالاي جامعه مي‌انجامد، پابرجا ماند و تكاليف دولت براي نحوه هزينه‌كرد مبالغ حاصل از حذف يارانه پردرآمدها تعيين شد.نمايندگان مجلس در بخش هزينه‌اي تبصره 14لايحه بودجه سال 95به دولت اجازه دادند تا 48هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از محل افزايش قيمت‌ها را در رديف‌هاي يارانه‌اي اين قانون با استفاده از انواع روش‌هاي پرداخت نقدي و غيرنقدي به خانوارهاي هدف و نيازمند، توزيع و همچنين براي ارائه خدمات حمايتي و كمك به بخش توليد هزينه كند.

آنها 4محل مشخص را براي هزينه كرد درآمد حاصل از حذف يارانه پردرآمدها، ‌تعيين كردند. طبق مصوبه مجلس دولت بايد يارانه 24ميليون نفر را كه سالانه بيش از 35ميليون تومان درآمد دارند، قطع كند و بودجه به‌دست آمده از اين محل را به‌گونه‌اي هزينه كند كه 30درصد آن جهت يارانه سود تسهيلات اشتغال با اولويت خانوارهاي تحت پوشش كميته‌امداد حضرت امام خميني(ره) و بهزيستي و ايثارگران و رزمندگان معسر و فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و جوانان، پرداخت شود.

در بند ب مصوبه يارانه‌اي مجلس، مشخص شده كه 35درصد از درآمد حاصل از محل حذف يارانه پردرآمدها، جهت پرداخت يارانه سود تسهيلات به واحدهاي كوچك و متوسط صنعتي، معدني كشاورزي، خدمات فني و مهندسي، گردشگري و صادراتي هزينه شود. طبق بند ج، بايد 15درصد آن جهت حمايت از نوسازي صنايع با رويكرد كاهش مصرف شدت انرژي و طبق بند د، بايد 20درصد آن جهت ارائه مشوق‌ها و زير ساخت‌هاي صادراتي، هزينه شود.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين مصوب كردند، خانوارهايي كه تعداد فرزندان تحت تكفل آنها 5نفر و بيشتر باشند از شمول اين تبصره خارج بوده و با هر درآمدي از يارانه برخوردار هستند. خانه ملتي‌ها همچنين دولت را موظف كردند در تشخيص خانوارهاي 3دهك اول درآمدي تعداد جمعيت خانوار را مورد توجه قرار دهد. بخش هزينه‌اي تبصره مربوط به هدفمندي با 136راي موافق، 40راي مخالف، 5راي ممتنع از مجموع 195نماينده حاضر تصويب شد.

  • مخالفت دوباره دولت

محمدباقر نوبخت رئيس سازمان و مديريت و برنامه‌ريزي كشور كه روز گذشته در صحن علني مجلس حاضر شده بود، در مخالفت با بخش هزينه‌اي تبصره مربوطه به هدفمندي يارانه‌ها در لايحه بودجه سال 95كل كشور به سخنراني پرداخت كه مهم‌ترين بخش از اظهارات او را مي‌خوانيد:

  • از نظر دولت افرادي كه 3‌ميليون تومان در‌ماه درآمد دارند، ثروتمند نيستند و حذف اين افراد عادلانه نيست.

- اين بند (حذف 24ميليون نفر يارانه بگير و توزيع آن براساس گزارش كميسيون تلفيق) و منابع حاصل از آن عادلانه نيست و از نظر دولت قابليت اجرايي ندارد.

  • دولت با همين جامعه هدف كه سال گذشته تصويب شد، اقدام كرد و 4ونيم ميليون نفر از يارانه بگيران حذف شدند اما بعد از بررسي پرونده برخي افراد ديديم كه به آنها ظلم شده و يارانه اين افراد را بي‌جهت حذف كرده‌ايم پس مجبور شديم 1.5ميليون نفر را برگردانيم.
  • طبق مصوبه مجلس اگر افرادي كه مشمول اين تبصره هستند، يارانه بگيرند در حكم دخل و تصرف در اموال عمومي بوده و مجرم محسوب مي‌شوند كه اين يعني اگر دولت به آنها يارانه پرداخت كند مجرم بوده و بايد در دادگاه‌ها به افرادي كه از دولت شاكي هستند پاسخ دهد.
  • حذف 24ميليون نفر يعني مجلسي كه حامي افراد كم درآمد است بيشتر افراد بي‌بضاعت را حذف مي‌كند.
  • اين درست است كه دولت هر‌ماه براي پرداخت يارانه نقدي به مقدار 3هزار و 400ميليارد تومان(ماهانه) با دشواري مواجه مي‌شود و با مجلس هم نظر است كه بايد يارانه افراد ثروتمند حذف شود اما اينكه گفته مي‌شود هر فردي كه 3ميليون تومان درآمد دارد ثروتمند است جاي بحث بين دولت و مجلس دارد.
  • ممكن است فردي كه 3ميليون درآمد دارد چندين نفر را تحت تكفل داشته، مستأجر باشد، مريض صعب العلاج داشته و يا هزينه دانشگاه فرزندان خود را بدهد پس بر اين اساس اين فرد ثروتمند نيست به همين دليل دولت بر همان نظر قبلي خود تأكيد دارد.
  • موافقت مجلس

تعدادي از نمايندگان مجلس در نشست روز گذشته در موافقت با حذف يارانه پردرآمدها و اختصاص آن در 4زمينه مورد تصويب كميسيون تلفيق، به سخنراني پرداختند.

  • محمدرضا پورابراهيمي، سخنگوي كميسيون تلفيق: اينكه ما در كشور مشكل توليد و اشتغال جوانان را داريم بايد اولويت كشور باشد نه اينكه پرداخت يارانه مورد توجه قرار گيرد و بارها دولت اعلام كرده كه درباره پرداخت يارانه‌ها به ميزان 42هزار ميليارد تومان(سالانه) با مشكلات عديده‌اي روبه‌روست.

اينكه دولت با حذف تعداد يارانه بگيران مخالفت كند براي ما جاي تعجب دارد و انتظار داشتيم كه دولت به مجلس دست مريزاد بگويد ولي دولتي‌ها در جاهاي مختلف مصاحبه مي‌كنند و مي‌گويند مجلس در حال ظلم به ملت است. پيشنهادي كه كميسيون تلفيق ارائه كرده همان بحث و نظري بود كه نمايندگان دولت در كميسيون تلفيق مطرح كردند و در همان كميسيون به رأي گذاشته شد و به تصويب رسيد اما دوستان در پشت تربيون مجلس حرف ديگر مي‌زنند كه اين ادبيات غيركارشناسي است.

  • محمد حسن ابوترابي فرد، رياست جلسه علني ديروز: افراد نيازمندي كه خواهان دريافت يارانه بودند، حذف نشدند و نظر مجلس و كارشناسان دولت بر اين بود كه افراد كم درآمد حذف نشوند و براي اين كار حداقل ميزان 3ميليون درآمد ماهانه را درنظر گرفت. سرپرستان و مسئولان خانوارهايي كه كمتر از اين ميزان دريافت مي‌كنند مشمول حذف يارانه نخواهند شد. اين درست است كه افرادي كه داراي 3ميليون تومان درآمد ماهانه باشند ممكن است با داشتن افرادي با بيماري‌هاي صعب‌العلاج اين ميزان درآمد كفاف آنها نكند ولي در اين قانون ساز وكاو اجراي حذف يارانه‌ها به دولت سپرده شد تا اين افراد شناسايي و از حذف يارانه‌هاي آنها جلوگيري شود.
  • اعتراض‌ به حذف يارانه‌ به صفر نزديك شد

قائم‌مقام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از كاهش ثبت اعتراض‌ها نسبت به حذف يارانه‌ها خبر داد و گفت: براساس آخرين آمارها ميزان اعتراض‌ها به‌شدت كاهش يافته و تعداد اعتراض‌كنندگان به نزديك صفر رسيده است. ابوالحسن فيروزآبادي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: خوشبختانه توانستيم نظام اجرايي مناسبي را براي رسيدگي به كساني كه معترض هستند با استفاده از افراد تحت پوشش سازمان بهزيستي پياده‌‌سازي‌ كنيم و امروز مي‌توان گفت كه تقريبا به‌روز شده‌ايم و به همه اعتراض‌ها رسيدگي مي‌كنيم.

فيروزآبادي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به حذف 3ميليون و 300هزار نفر از مجموع 6ميليون نفر در سال گذشته آيا شناسايي و حذف 24ميليون نفر ظرف يك‌سال امكان‌پذير است؟ گفت: نظر مجلس حذف 3دهك بالاي جامعه است كه 24ميليون نفر را شامل مي‌شوند ولي بحث ما اين است كه عملياتي كردن اين كار به ميزان دقت بستگي دارد، هرچه دقت را پايين بياوريم حذف بيشتر اتفاق مي‌افتد با اين حال درخصوص حذف يارانه 3دهك بالاي درآمدي هر چه مجلس تكليف كند اجرا مي‌كنيم.

کد خبر 331218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha