همشهری‌آنلاین: ری سو یونگ، وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرد در صورتی که آمریکا رزمایش سالانه‌اش را با کره جنوبی به حال تعلیق درآورد، کشورش آماده است آزمایش‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند.

ری سو یونگ،وزير خارجه كره شمالي همچنین از حق کشورش برای داشتن بازدارنگی هسته‌ای دفاع کرد و هشدار داد که کره شمالی مرعوب تحریم‌های بین‌المللی نخواهد شد.

او خطاب به آنهایی که منتظر فروپاشی دولت کره شمالی هستند گفت :« بی‌جهت امیدوار نباشید.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از نیویورک، وزیر خارجه کره شمالی بر موضع طولانی مدت کشورش مبنی بر این‌که آمریکا باعث شده است تا پیونگ یانگ به عنوان یک اقدامی برای دفاع از خود به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای برود تاکید کرد. 

وزیر خارجه کره شمالی که برای اولین بار در مصاحبه با یک رسانه غربی شرکت کرده بود و از طریق مترجم سخن می‌گفت؛ اظهار داشت :« اگر ما به این مسیر رویارویی ادامه دهیم این وضعیت نه فقط برای این دو کشور بلکه برای کل جهان نتایج خیلی فاجعه‌باری خواهد داشت. خیلی حیاتی است که دولت آمریکا سیاست خصمانه اش را در قبال کره شمالی متوقف سازد و به عنوان نشانه‌ای از این کار رزمایش‌ها را در شبه جزیره کره متوقف کند. در آن صورت ما هم به همان شیوه جواب خواهیم داد.»

«ری» که با آرامش و با کلماتی حساب شده سخن می‌گفت، که در نقطه مقابل لحن اغلب تند مورد استفاده در رسانه های کره شمالی قرار می گیرد، ادعا کرد این پیشنهاد پیونگ یانگ «خیلی منطقی است.»

«ری » در ادامه این مصاحبه که در مقر هیئت نمایندگی کره شمالی در سازمان ملل انجام شد؛ افزود :« این رزمایش هسته‌ای در شبه جزیره کره را متوقف سازید در آن صورت ما هم آزمایش‌های هسته‌ای مان را متوقف خواهیم کرد.»

او اظهار داشت اگر این رزمایش « برای مدتی ، برای چند سال » متوقف شود « شاید فرصت های جدیدی برای دو کشور و برای کل جهان پدیدار گردد.»

این سخنان « ری » ساعاتی بعد از آن عنوان شد که کره شمالی یک موشک بالستیک را از یک زیردریایی به صورت آزمایشی و به عنوان مبارزه‌طلبی با رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی شلیک کرد.

«ری » به این پرتاب با توجه به پس زمینه تنش جاری ایجاد شده توسط رزمایش مشترک واشنگتن و سئول اشاره کرد و گفت :« سطح این رزمایش به بالاترین حد ارتقا یافته است و من فکر می کنم این امر بد نیست چون وقتی طرف دیگر به سمت اوج حرکت می کند چرا نباید ما این کار را انجام دهیم؟»

کد خبر 331591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha