مقابله با حیوان‌آزاری از مدت‌ها پیش به یکی از مطالبات اصلی حامیان حیوانات تبدیل شد تا آنجا که مسئولان سازمان محیط‌زیست را برآن داشت تا در نشست‌های متعدد با تشکل‌های حامیان حقوق حیوانات، تدوین قانونی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند، قانونی که چندی پیش محمد درویش، مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست از تهیه پیش‌نویس آن خبر داد.

 

  • نقاهتگاهي براي حيوانات آسيب‌ديده

محمد درويش 17فروردين‌ماه جاري اعلام كرد كه «ماه‌هاي آخر سال گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در نامه‌اي به معاون اول رئيس‌جمهور خواستار وضع قانون براي رعايت حقوق حيوانات خانگي شد كه براساس آن مهلت سه‌ماهه‌اي براي تهيه قانون حمايت از حيوانات به سازمان محيط‌زيست داده شد و تاكنون يك‌و‌ماه و نيم از آن مهلت گذشته است.» براساس آنچه اين مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط‌زيست گفته است تا پايان ارديبهشت‌ماه جاري، پيش‌نويس قانون حمايت از حيوانات خانگي بايد آماده و تقديم دولت شود تا روال تصويب آن طي شود.

اكنون تدوين و تصويب قانون حمايت از حيوانات خانگي از سوي مسئولان محيط‌زيست در حال پيگيري است و انتظار مي‌رود با تصويب اين قانون، كمتر شاهد پديده مذموم حيوان‌آزاري باشيم. دراين ميان، تلاش‌هاي فعالان حقوق حيوانات، قابل تحسين است فعالاني كه مي‌كوشند به شيوه‌هاي مختلف از حيوانات آسيب‌ديده حمايت كنند. مؤسسه «نقاهتگاه حيوانات معلول و آسيب‌ديده صانعي» ازجمله مؤسساتي است كه با مجوز سازمان حفاظت محيط‌زيست، براي حفاظت و حمايت از حيوانات خياباني فعاليت مي‌كند.

مريم صانعي، سرپرست اين نقاهتگاه در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه نگهداري و درمان حيوانات معلول را از 5 سال قبل شروع كرده است، مي‌گويد: نقاهتگاه حيوانات معلول و آسيب‌ديده صانعي در باغي در شهرستان چهاردانگه تهران مستقر است و هم‌اكنون حدود 60سگ در اين محل نگهداري مي‌شوند.

وي با بيان اينكه در اين مركز حيوانات بيمار مورد تيمار و مداوا قرار مي‌گيرند، خاطرنشان كرد:‌ همه تمركز مركز روي حيوانات معلول و نقص عضوي و نابينا است. در اين مركز سعي داريم روي همه حيوانات فعاليت داشته باشيم و در اين راستا حيواناتي چون جغد، عقاب، گوسفند و آهو هم درمان شده‌اند ولي در كل فعاليت مركز بيشتر روي سگ‌ها و گربه‌هايي است كه در سطح شهرها دچار آسيب‌ديدگي مي‌شوند يا مورد آزار و اذيت مردم قرار مي‌گيرند، تصادف مي‌كنند، يا زخمي و رها مي‌شوند.

  • مؤسسه‌اي با نمايندگاني در ساير كشورها

صانعي با اشاره به اينكه اين نقاهتگاه نمايندگاني در كشورهاي ديگر چون استراليا، كانادا و آلمان دارد، گفت: اين افراد بعد از آشنايي با گروه، داوطلبانه به ما پيوسته و كارهاي مربوط به خارج از كشور را انجام مي‌دهند.به‌گفته سرپرست نقاهتگاه حيوانات معلول و آسيب‌ديده صانعي، همه هزينه‌هاي مركز توسط مردم و به‌صورت خيريه تأمين مي‌شود.

اين فعال حقوق حيوانات درباره نحوه پذيرش حيوانات آسيب‌ديده در اين نقاهتگاه مي‌گويد: وقتي مردم در كوچه و خيابان و جاده‌ها حيوانات زخمي و بيمار را مي‌بينند با مركز تماس مي‌گيرند و گزارش مي‌دهند و ما نيز درصورت داشتن ظرفيت، پذيرش مي‌كنيم، بنابراين تنها حيوانات بيمار در اين مركز نگهداري مي‌شوند كه اين امر تا بعد از پايان دوره درمان نيز ادامه دارد.

کد خبر 332213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha