شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

سرانجام بعد از روزها تحصن و هشدار و تهدید، معترضان عراقی هوادار مقتدی‌صدر روحانی شیعه عصر دیروز با عبور از موانع نیروهای امنیتی در منطقه حفاظت‌شده سبز بغداد، وارد ساختمان پارلمان شدند.

معترضان طی چندین ساعت‌ حضور در ساختمان پارلمان، عکس یادگاری می‌گرفتند.

مقتدي‌صدر در روزهاي گذشته بارها هشدار داده‌بود اگر نشست پارلمان براي بررسي كابينه پيشنهادي جديد عراق و خروج كشور از بلاتكليفي سياسي تشكيل نشود، از هوادارانش خواهد خواست ساختمان پارلمان را اشغال كنند. عراق از سال گذشته همزمان با ادامه جنگ با گروه تروريستي داعش، با تنش‌ها و اختلافات سياسي روبه‌رو بوده‌ كه دولت و دستگاه‌هاي اجرايي و امنيتي اين كشور را درگير ناكارآمدي كرده‌است.

سال گذشته حيدرالعبادي نخست‌وزير طرحي براي انجام اصلاحات درجهت كارآمدي دولت ارائه كرد. ازجمله اين اصلاحات، حذف برخي سمت‌ها درون دولت بود. اين تغييرات با واكنش‌هاي گسترده‌اي روبه‌رو شد. برخي نمايندگان پارلمان باآن مخالفت كردند و گروه‌هاي سياسي هم خواستار بررسي بيشتر اين طرح شدند. اين اختلافات و رايزني‌ها تا امسال ادامه يافت و عبادي‌ماه گذشته فهرست جديدي از كابينه را براي بررسي و تأييد به پارلمان ارائه كرد. تغيير وزير خارجه ازجمله موارد مهم در كابينه جديد بود.

اختلافات ميان فراكسيون‌هاي مختلف در پارلمان و مخالفت و اعتراض برخي نمايندگان مانع از تشكيل نشست پارلمان براي بررسي كابينه پيشنهادي شد. همزمان معترضان عراقي با برگزاري تجمع و تحصن روزانه در منطقه سبز بغداد، خواستار تشكيل نشست پارلمان و پايان اختلافات بودند. ديروز قرار بود نخست‌وزير عراق براي سخنراني و ارائه فهرست كابينه‌اش به پارلمان برود. تشكيل نشدن نشست پارلمان، معترضان عراقي را خشمگين كرد ولي آنها بدون درگيري با نيروهاي امنيتي وارد ساختمان پارلمان شدند.

  • انفجار در مسير زائران شيعه

درحالي‌كه هزاران زائر شيعه خود را براي شركت در مراسم شهادت امام موسي‌كاظم(ع) آماده مي‌كنند و در مسير كاظمين هستند، انفجار خودروي بمب‌گذاري شده در مسير اين زائران در جنوب شرق بغداد، بيش از 20شهيد و ده‌ها مجروح به جا گذاشت. هزاران زائر شيعه هر سال براي شركت در اين مراسم پاي پياده به سمت كاظمين مي‌روند. منابع عراقي گفته‌اند خودروي بمب‌گذاري شده در منطقه النهروان در جنوب شرق بغداد و در مسير زائران منفجر شده‌است. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را به‌عهده نگرفته‌است اما اين حملات را در عراق معمولا گروه تروريستي داعش صورت مي‌دهد. در هفته‌هاي اخير حملات انتحاري و انفجار در بغداد و حومه آن شدت گرفته‌است. اين حملات درحالي روي مي‌دهد كه بغداد به‌دليل تنش‌هاي سياسي وضعيت امنيتي به‌خود گرفته‌است.

  • تحركات عليه نيروهاي مقاومت مردمي

درحالي‌كه در غرب و شمال عراق جنگ با داعش با حضور ارتش و نيروهاي مقاومت مردمي شيعه موسوم به حشدشعبي درجريان است، تحركات عليه اين گروه با حمايت خارجي شدت گرفته‌است. عربستان و تركيه مشخصا مدت‌هاست كه با حشدشعبي مخالفت مي‌كنند و مقامات رسمي اين كشورها حتي عليه اين گروه سخنراني هم كرده‌اند. اين گروه در سال‌هاي اخير از داوطلبان مردمي براي جنگ با داعش شكل گرفته‌است.

ارتش عراق كه به‌دنبال حمله آمريكا در سال‌2003 دچار فروپاشي شد، هنوز توان كامل خود را براي جنگ نيافته‌است و همين موضوع به پيشروي‌هاي سريع داعش در 2سال گذشته در شمال و غرب عراق منجر شد؛ پيشروي‌هايي كه موجب شد شهر موصل دومين شهر بزرگ عراق اكنون در اشغال داعش قرار داشته‌باشد. ارتش عراق با كمك نيروهاي حشدشعبي در يك سال گذشته توانست به پيشروي‌هايي عليه داعش برسد كه آزادسازي شهر رمادي در استان انبار در غرب عراق و همچنين تكريت در استان صلاح‌الدين ازجمله اين پيشروي‌هاست.

در روزهاي اخير درگيري ميان حشدشعبي با نيروهاي كرد در طوزخورماتو در 90كيلومتري شرق استان صلاح‌الدين ده‌ها كشته از دو طرف به جا گذاشت. اين درگيري اكنون پايان يافته‌است. اين درگيري‌هاي داخلي ميان گروه‌هاي عراقي در حالي صورت مي‌گيرد كه داعش بار ديگر كردهاي عراق را هدف حملات شيميايي قرار داده‌است.

  • آخرين خبرها

شبكه اسكاي نيوز عربي روز گذشته از ديدار مقتدي صدر، رهبر جريان صدر با آيت الله سيدعلي سيستاني مرجع عاليقدر شيعيان عراق در نجف خبر داد.

نيروهاي امنيتي ساختمان‌هاي دولتي و بانك‌ها در بغداد را تحت محاصره و حفاظت قرار دادند.برخي رسانه‌ها شب گذشته از ورود معترضان عراقي به مقر كابينه خبر دادند.

معترضان از داخل ساختمان مجلس پيام‌هاي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر مي‌كردند.

تصاوير منتشر شده از رفتار دوستانه و شوخي معترضان با نيروهاي امنيتي حفاظت‌كننده ساختمان پارلمان حكايت دارد.

کد خبر 332344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha