یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

همشهری دو - پیام صدریه: عبارت «معلمی شغل انبیا است» را از دوران مدرسه به‌خاطر دارم.

روزمعلم

بعدها به‌عبارتي از امام علي(ع) برخوردم كه در ابتداي فرمان حكومتي خويش به مالك‌اشتر و در تبيين كليت وظايف حكومت، آنجا كه 4 وظيفه اصلي حكومت را ياد مي‌كنند، از آموزش و تعليم و تربيت مردمان نام مي‌برند و البته از همه مهم‌تر نخستين آيات نازله بر پيامبراكرم(ص) نيز از قلم و آموزش سخن مي‌گويد. همه اينها و شواهدي ديگر، بر اهميت امر آموزش در فرهنگ دين دلالت دارد و شايد به همين دليل حضرت‌امير(ع) در نامه 31و درحالي‌كه از نبرد صفين، با آن اتفاق‌هاي ناخوشايند بازمي‌گشت، در ميانه راه، ‌پيش از آنكه غبار جنگ از سر و روي بروبد، اقدام به نگارش اين نامه تربيتي براي فرزند خويش مي‌كند زيرا آموزش و پرورش، يعني آموختن دانش و پرورش جسم و جان شاگرد و رساندن او به مرحله برتر. جالب اينكه امام(ع) دركلام خويش درصدد ارائه نظامي هدفمند در رسيدن به اين امر برآمده‌اند و هدفمندانه مباني، روش‌ها و اصول تربيتي را مطرح كرده‌اند. به‌طور كلي روش امام(ع) را در آموزش نوجوانان مي‌توان بر عناصري چند بازيافت، از جمله:
- دعوت به تقواي الهي، اگر بگوييم تقوا راز وصيت امام و كليد اصلي تربيت است.
- كرامت نفس و پاسداري از شخصيت وجودي آدمي.
- آزادي و آزادگي كه فرمودند: بنده ديگري مباش كه خدا تو را آزاد آفريد.
- فراگيري دانش كه دل را بايد با نور دانش روشن و راه حقيقت را بر خود آشكار ساخت.
- روحيه تحقيق و پژوهش: دعوت به پژوهش و پذيرفتن محققانه مسائل علمي.
- تجربه‌پذيري: مربي، تجربه‌هاي خويش را به دانش‌آموزان منتقل مي‌كند و دانش‌آموز بايد از عمق جان پذيراي آن شود.
- صبر در راه تعليم و تعلم: چنان‌كه فرمودند: جان خويش را به آتشدان شكيبايي در سختي‌ها بپرور و آن‌را در كشاكش پايداري كارآزموده كن. چه زيباست فرشته صبر، آن‌هم در راه حق!
اما از منظر امام، دانايان موظفند به ديگران آموزش دهند و آموزش، همان زكات علم است از اين‌رو ‌فرمودند: خداوند، نادان را به آموختن موظف نساخت، مگر آنگاه كه دانايان را موظف ساخت كه نادانان را تعليم دهند.

کد خبر 332381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha