نخستین تجربه میزبانی شهرآفتاب از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به روزهای میانی رسیده و استقبال دوستداران کتاب مسئولان برگزاری نمایشگاه را غافلگیر کرده است.

نمایشگاه کتاب

هرچند نمايشگاه كتاب امسال مثل تمام تجربه‌هاي اول كمبودها و نارسايي‌هايي دارد اما تعامل مديران شهرداري تهران و مسئولان وزارت ارشاد باعث شده برطرف كردن مشكلات با سرعت و دقت و در كمترين زمان ممكن انجام شود. اميرمسعود شهرام‌نيا، قائم‌مقام نمايشگاه كتاب، برگزاري نمايشگاه امسال را در شهرآفتاب تجربه‌اي بزرگ مي‌خواند و به همشهري مي‌گويد:

«خوشبختانه تا امروز توانسته‌ايم به اهداف مورد نظر برسيم و دغدغه‌ها و مشكلات سخت‌افزاري هم حل شده است. شايد از گذشته درباره حضور مخاطبان نگراني‌هايي وجود داشت كه با استقبال مردم از نمايشگاه نگراني جاي خود را به خوشحالي داده است. تجربه اول شهرآفتاب به اندازه‌اي خوشايند بوده كه به‌نظرم مي‌توانيم نمايشگاه سي‌ام را سال آينده بدون هيچ مشكلي در اين مجموعه برگزار كنيم.»

  • 20ميليارد تومان بُن كتاب

امسال براي نخستين‌بار همزمان با تغيير ميزبان نمايشگاه كتاب، بانك عامل نمايشگاه هم عوض شد و بانك‌شهر مسئوليت صدور بن‌كارت را برعهده دارد. وزارت ارشاد در اين دوره 20ميليارد تومان بودجه براي بن‌كارت‌ها درنظر گرفته كه علاوه بر دانشجويان، طلاب و استادان حوزه و دانشگاه، دانش‌آموزان هم مي‌توانند نخستين‌بار از آن استفاده كنند. ضمن اينكه كتابداران و مهدهاي كودك هم بن‌‌هاي ويژه خود را دارند. گرچه استفاده از بن‌هاي مجازي به‌دليل آشنا نبودن برخي ناشران مشكلاتي براي مخاطبان داشته اما تا امروز گزارشي از مشكلات بن‌كارت‌هاي فيزيكي ارائه نشده است.

  • آنها كه دوستشان داريم

يكي از ويژگي‌هاي نمايشگاه كتاب حضور انبوه نويسندگان و چهره‌هاي محبوب دنياي شعر و ادبيات و برگزاري نشست‌هاي موضوعي است. معمولا ناشران با اطلاع‌رساني قبلي از نويسندگان براي حضور در غرفه‌ها دعوت مي‌كنند كه انتشارات نيستان طبق سنت هر سال، برنامه ديدار با نويسندگان را اعلام كرده است. اين ديدارها از امروز آغاز مي‌شود و تا آخرين روز نمايشگاه ادامه مي‌يابد. محمدرضا بايرامي، عبدالجبار كاكايي، ابوالفضل زرويي‌نصرآباد، صادق كرميار و سيدمهدي شجاعي ازجمله نويسندگان محبوب دوستداران كتاب هستند كه براي ديدار چهره‌به‌چهره با مخاطبان به نمايشگاه مي‌آيند.

  • دزدي كتاب ممنوع!

سالن ناشران الكترونيك ميزبان كمپين «نه به دانلود غيرقانوني كتاب» است. فيديبو كه فروشگاه قانوني كتاب الكترونيك است، با شعار «من دزد كتاب نيستم» امسال جشن تولد 3سالگي اين كمپين را در نمايشگاه كتاب برگزار مي‌كند. فيديبو بيش از 6هزار نسخه كتاب براي خريد و دانلود با اپليكيشن و پايگاه اينترنتي خود براي علاقه‌مندان بارگذاري كرده و غرفه آن با نوارهاي زرد «منطقه خطر، ورود ممنوع» و 3بنر بزرگ با جمله‌هاي «دزدان، كتاب نمي‌خوانند»، «اهلِ كتاب، نمي‌دزدند» و «من دزد كتاب نيستم» چيدمان شده است.

  • كتاب فاضل پرفروش شد

انتشارات سوره مهر كه در نمايشگاه كتاب امسال براي پنجمين‌بار به‌عنوان ناشر برگزيده ايران انتخاب شد، پرفروش‌ترين كتاب‌هاي خود در 3روز ابتدايي نمايشگاه را اعلام كرد. بر اين اساس، مجموعه شعر «كتاب» سروده فاصل نظري با فروش بيش از ۱۵۰۰نسخه در صدر پرفروش‌هاي سوره مهر قرار دارد و بعد از آن «دختر شينا»، «گريه‌ها»، «ايما»، «آن ۲۳نفر»، «پايي كه جا ماند»، «دا» و... در رده‌هاي بعد ايستادند.

ضمن اينكه سوره مهر امسال براي 2شاعر اپليكشين اختصاصي طراحي كرده و در اختيار علاقه‌مندان قرار داده است. نظري و ناصر فيض شاعران محبوب اين روزها هستند كه مخاطبان مي‌توانند با دريافت و نصب اپليكيشن، زندگينامه شاعر، تصاوير مرتبط و متن تمام آثار منتشرشده او را ببينند. استفاده از نرم‌افزار واقعيت افزوده براي كتاب «گفت‌وگو با سايه» حبيب احمدزاده ديگر امكان تازه سوره مهر در نمايشگاه كتاب امسال است.

کد خبر 333055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha