شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

شمارش آرای انتخابات شهرداری لندن به پایان رسیده و اکنون با وجود تلاش‌های برخی در غرب برای دامن زدن به فضای اسلام‌هراسی، صادق امان‌خان، یک مسلمان پاکستانی‌تبار، شهردار جدید لندن است.

صادق خان

به‌رغم نتايج بسيار ضعيف حزب كارگر در انتخابات شوراهاي محلي انگليس، صادق‌خان كه از سوي اين حزب در لندن نامزد شده بود، زاك گلداسميت نامزد حزب محافظه‌كار را شكست داد تا نخستين شهردار مسلمان در يك كشور غربي نام بگيرد. گلداسميت و رهبران حزب محافظه‌كار بسيار تلاش كردند به‌خاطر مسلمان بودن صادق‌خان فضايي منفي عليه او شكل دهند، اما درنهايت رأي‌دهندگان در لندن ترجيح دادند فارغ از خط كشي‌هاي قومي و مذهبي صادق‌خان را به‌خاطر تجربه و برنامه‌هايش براي اداره امور پايتخت انتخاب كنند. زاك گلداسميت پيش از انتخابات، رقيب خود را انساني خطرناك خوانده بود و وظيفه خود مي‌دانست كه «مانع آن شود كه لندن به‌دست آدمي نااهل بيفتد».

  • واكنش‌ها به انتخاب صادق‌خان

انتخاب يك مسلمان به‌عنوان شهردار لندن سروصداي زيادي در جهان به پا كرد و به تيتر بسياري از رسانه‌هاي دنيا تبديل شد. بسياري از چهره‌هاي سياسي نيز نسبت به آن عكس‌العمل نشان دادند. جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر، كه بسياري پيروزي صادق‌خان را موفقيت بزرگي براي او در تقويت جايگاهش در فضاي سياسي انگليس مي‌دانند، ديروز بلافاصله پس از اعلام نتايج نهايي به او تبريك گفت.

شهرداران نيويورك و پاريس كه تمايلات چپ‌گرايانه دارند، به صادق‌خان تبريك گفتند. يكي از جالب‌ترين واكنش‌ها به انتخاب صادق‌خان، واكنش خواهر زاك گلداسميت بود. جميا گلداسميت از برادرش به‌خاطر فضاي تبليغاتي كه طي هفته‌هاي پيش از انتخابات عليه صادق‌خان ايجاد كرده بود انتقاد كرد و گفت: «متأسفم كه تبليغات انتخاباتي زاك آن چيزي نبود كه ما از او انتظار داشتيم؛ او هميشه انساني مهربان بود و در فضاي سياسي مستقل عمل مي‌كرد.»

خواهر گلداسميت پيروزي صادق‌خان را به او تبريك گفت و او را «نمونه‌اي بزرگ براي جوانان مسلمان» دانست. اشاره خواهد گلداسميت به موضعگيري‌هاي تند برادرش در روزهاي پيش از انتخابات بود؛ موضعگيري‌هايي كه صادق‌خان از آنها به‌عنوان «تاكتيك‌هاي ترامپي» ياد كرده بود.

روزنامه نيويورك تايمز، پيروزي صادق‌خان به‌عنوان يك مسلمان در پايتخت يك كشور غربي مسيحي را «شگفت‌آور» توصيف كرد و نوشت كه اين انتخاب مي‌تواند به نجات لندن از وضعيت گراني مسكن منجر شود. مجله اشپيگل، چاپ آلمان، اما پيروزي صادق‌خان را «پيروزي بر اسلام‌هراسي» خواند. در گزارش اين مجله آمده كه «مردم لندن نشان دادند كه بسيار باهوش‌تر از آن چيزي هستند كه محافظه‌كاران تصور مي‌كردند».

روزنامه فرانسوي فيگارو در گزارشي انتخابات لندن را به تقابل 2تصوير هميشگي از انگليس تشبيه كرده است؛ يكي ماجراي «زندگي سراسر موفقيت‌آميز صادق‌خان» و ديگري «زندگي فرزند يك ميلياردر؛ گلداسميت». اشاره فيگارو به تلاش صادق‌خان، فرزند خانواده‌اي مهاجر در انگليس، براي ساختن زندگي و آينده‌اش است كه در روزهاي اخير بسيار مورد توجه رسانه‌هاي دنيا به‌خصوص رسانه‌هاي اروپايي بوده است.

روزنامه فايننشال تايمز، چاپ لندن، در مقاله‌اي پيروزي صادق‌خان را يك «پيروزي به‌يادماندني» بر تنش‌هاي ديني و قوميتي دانسته كه طي يك سال گذشته كشورهاي اروپايي را درگير خود كرده است. اين مقاله «انتخاب يك مسلمان به‌عنوان شهردار لندن با رأي مستقيم مردم» را در تقابل با تمايلات ضدمهاجرتي دانسته كه طي ماه‌هاي اخير با قدرت‌گيري دوباره احزاب راست افراطي، اروپا و آمريكا را در نورديده است. انتخاب صادق‌خان ديروز موج بزرگي در ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد كرد. بسياري از كاربران آن را انتخاب ميان «فرزند يك راننده اتوبوس مسلمان» و «فرزند يك ميلياردر يهودي» توسط مردم لندن خواندند.

  • صادق‌خان كيست؟

صادق امان خان، 45ساله، در خانواده‌اي 10نفره در لندن به دنيا آمد. پدر او راننده اتوبوس و مادرش خياط بود كه پيش از به دنيا آمدن صادق‌خان از پاكستان به انگليس مهاجرت كرده بودند. صادق‌خان موفق شد خود را به بالاترين رده‌هاي حزب كارگر، به عضويت پارلمان و دولت انگليس برساند. او در كابينه گوردون براون به‌عنوان وزير حمل‌ونقل فعاليت مي‌كرد. صادق‌خان؛ وكيل حقوق بشر، اكنون در پنجمين انتخابات شهرداري لندن پيروز ميدان شده است.

کد خبر 333066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha