همشهری آنلاین: جنبش اعتراض شبانه «ایستاده در شب» پاریس، مردم را به برگزاری تظاهرات بین المللی در روز یکشنبه ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) در سراسر اروپا و در دنیا فراخواند.

 فراخوان جنبش اعتراضی فرانسه برای برگزاری تظاهرات بین المللی

به گزارش ايرنا، خبرگزاری فرانسه روز یكشنبه از پاریس گزارش داد: «ژان» یكی از فعالان این جنبش با اشاره به تلاش ها برای بین المللی كردن جنبش اعتراض شبانه پاریس، اعلام كرد كه هدف از این فراخوان، صادر كردن این جنبش پاریسی نیست، بلكه هدف سازماندهی بسیج خودجوش مردمی در بسیاری از شهرهای اروپایی در یك روز است.

وی افزود: این تظاهرات با هماهنگی جنبش های اجتماعی در مورد مسائل مشترك كشورهای اروپا و جهان همچون مهاجران، ریاضت اقتصادی و تجارت آزاد برگزار خواهد شد.

ژان، دیگر هدف این فراخوان را تقویت جنبش «ایستاده در شب» خواند كه در اعتراض به لایحه اصلاح قانون كار شكل گرفت و روز به روز ابعاد وسیع تری یافت.

بر پایه این گزارش، تاریخ 15 مه با توجه به تاریخ شكل گیری جنبش «برآشفتگان» مادرید در سال 2011 میلادی، برای اعتراض های سراسری در اروپا انتخاب شده است.

جمعه شب، تعدادی از شركت كنندگان خارجی در جنبش ایستاده در شب كه بیش از یك ماه است در میدان «رپوبلیك» پاریس تجمع می كنند، سخنانی را در مورد مبارزات بزرگ ضدسرمایه داری سال های اخیر، ایراد كردند.

یك معترض یونانی در اظهاراتی، جنبش «ایستاده در شب» پاریس را یادآور اعتراض ها به ریاضت اقتصادی در میدان «سنتاگما» (Syntagma) آتن دانست و یك آمریكایی نیز آن را مشابه جنبش «اشغال وال استریت» در پاییز 2011 میلادی خواند.

دو ماه پیش ارائه لایحه اصلاح قانون كار فرانسه به مجلس با اعتراض های مردمی و اتحادیه های كارگری، دانشجویی و دانش آموزی همراه شد.

این اعتراض ها از یك ماه پیش شدت یافت و به شكل های گوناگون چون تجمع، تظاهرات و اعتصاب در شهرهای بزرگ فرانسه ادامه یافت؛ یكی از شیوه های اعتراض، اشغال شبانه میدان رپوبلیك پاریس و شكل گیری جنبش «ایستاده در شب» بود، كه از 31 مارس (12 فروردین) هر شب برگزار شده است.

این جنبش از اعتراض های ساده به لایحه اصلاح قانون كار فراتر رفته و مطالبات سیاسی و اجتماعی دیگری در جریان آن مطرح می شود. این جنبش در ده ها شهر دیگر فرانسه از جمله «رِن»، «نیس»، «مارسی»، «لیون» و «تولوز» فعال شده است.

کد خبر 333172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha