شورای راهبری کودک و نوجوان نخستین نشست سال ۹۵ خود را با محوریت شهردوستدار کودک آغاز کرد.

ابوالفضل رفيع، مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري با اشاره به آيين‌نامه اجرايي اين مصوبه كه سال گذشته در شوراي شهر تصويب شد، سازمان‌هاي شهرداري را موظف به پاسخگويي به شورا براساس اين آيين‌نامه خواند و البته اين را هم گفت كه احتمالا در مورد برخي بندهاي مصوبه شهر دوستدار كودك، بررسي دوباره‌اي در شورا صورت گيرد.

ابراهيم طلايي، عضو شوراي راهبري كودك و نوجوان هم ضمن اشاره به تجربيات به‌دست آمده از اجراي طرحي مشابه در شهر زرند، بر وجود نگاه انسان‌گرايانه و غلبه آن بر نگاه كالبدي درخصوص شهر دوستدار كودك تأكيد كرد. استاد دانشگاه تربيت مدرس همچنين تأكيد كرد كه والدين و مسئولان شهري بايد آگاهي، حساسيت و توانمندي‌شان در مورد كودك و نيازهاي او ارتقا يابد و در اين صورت است كه همين‌ها بر پيشبرد اهداف شهر دوستدار كودك و تبديل تهران به اين شهر تلاش بسيار و تأثيرگذاري خواهند كرد.

مسعود ابيار روانشناس و استاد دانشگاه نيز در سخنان خود اظهار كرد: مي‌خواهيم به بچه‌ها كمك كنيم تا رعيت نبوده بلكه شهروند يك شهر باشند، وقتي شهروند تربيت مي‌كنيم به حقوق كودك نيز توجه كرده و آسيب‌ها را بررسي كرده‌ايم. اين استاد دانشگاه بر اين مسئله تأكيد كرد كه بايد در اجراي بندهاي مختلف مصوبه شهر دوستدار كودك، مراقب كيفيت اجرا نيز بود و آن‌را دقيق و حساب‌شده پيش برد.

مصطفي رحماندوست، عضو ديگر اين شورا نيز با اشاره به سابقه برخي اقدامات در حوزه كودك و بررسي نقاط ضعف و قوت آنها گفت: ورود به موضوع از اولويت بالايي برخوردار است، بعد از اجرا اشكالات كار نيز نمايان شده و قابل اصلاح است. در ديگر كشورها نيز اين طرح اجرا شده و بعد از بررسي نقاط ضعف و قوت، نظريات و دستورالعمل‌هايش استخراج شده است. اين شاعر حوزه كودك و نوجوان اين را هم گفت كه اقدام در اين حوزه شبيه هنر و خلاقيت است كه بعد شكل اصلي و شسته رفته خود را كسب خواهد كرد. رحماندوست در خلال صحبت‌هايش اظهار كرد كه پرداختن به مطالعه و بررسي‌هاي دقيق و عميق پيش از اجرا اقدام درست و ارزشمندي است اما تجربه نشان داده گاهي اوقات پرداختن به اين موضوع، كل كار را متوقف خواهد كرد هرچند كه در اجرا، شيوه درست و اينكه بدانيم در پي چه چيزي هستيم مسئله مهمي است.

فاطمه قاسم‌زاده عضو ديگر شوراي راهبري كودك و نوجوان نيز بر اولويت‌بندي نيازها تأكيد كرد و با اشاره به حضور۲۵۰ كودك زير 6 سال در زندان و در كنار مادران زنداني‌شان، نجات اين كودكان را از اولويت‌هاي اين مصوبه خواند. عضو فعال تشكل‌هاي مردم‌نهاد در حوزه كودكان كار به اولويت توجه به كودكان كار بازمانده از تحصيل نيز اشاره كرد و افزود: راه‌اندازي مدرسه صبح رويش اقدام بسيار ارزشمندي است كه اميدوارم شهرداري تهران در ديگر مناطق و محله‌هاي محروم پايتخت آن را توسعه دهد. وي همچنين توجه به مشكلات سوءتغذيه كودكان را ازجمله مواردي عنوان كرد كه لازم است در مصوبه شهر دوستدار كودك مورد توجه قرارگيرد.

کد خبر 333235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha