سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

درحالی‌که هنوز چند مرحله از برگزاری انتخابات شهرداری‌ها و شورای شهر لبنان باقی مانده است مرحله اول این رای‌گیری تبدیل به جدال تمام‌عیار میان گروه‌های سیاسی شده است.

در مرحله اول اين انتخابات محلي كه روز يكشنبه برگزار شد لبناني‌ها در استان بيروت و برخي مناطق ديگر ازجمله استان‌هاي بقاع و بعلبك- الهرمل به پاي صندوق‌هاي رأي رفتند. شيخ نعيم قاسم، معاون دبيركل حزب‌الله اعلام كرده كه فهرست اين حزب موسوم به«التنميه و الوفاء» در 2حوزه انتخاباتي بريتال و بعلبك تمام آرا را از آن خود كرده است. المنار گزارش داده كه بعلبك شاهد بيشترين مشاركت مردمي در انتخابات با شركت 44درصد واجدين شرايط بوده است.

با وجود اين يك نبرد جنجالي در بيروت، پايتخت لبنان در جريان بوده است. در پايتخت لبنان كه طي ماه‌هاي گذشته مشكل جمع‌آوري زباله‌هاي اين شهر و ناتواني مديريت مقام‌هاي شهري آن تبديل به يك بحران شد تنها حدود 20درصد واجدين شرايط پاي صندوق‌هاي رأي رفتند. در ميان اين حضور كم و نا‌اميدانه راي‌دهندگان فهرست البيارته (بيروتي‌ها) به رياست سعد الحريري پيروزي در انتخابات پايتخت را اعلام كرده است.

روزنامه ديلي‌استار لبنان هم روز گذشته به نقل از منابع انتخاباتي گزارش داد كه براساس آمار نهايي غيررسمي فهرست وابسته به حريري توانسته پيروز انتخابات شوراي شهر بيروت شود.نتايج غيررسمي در بيروت همچنين از درخشش شگفت‌آور يك جنبش اجتماعي خبر مي‌دهد. فهرست «بيروت مدينتي» (بيروت شهر ما) كه با شعار سازمان دادن به اوضاع پايتخت از افراد مستقل شكل گرفت براساس نتايج غيررسمي توانسته پس از بيروتي‌ها در جايگاه دوم قرار بگيرد. با وجود اين مقايسه آمار انتخابات امسال با دوره گذشته در سال2010 نشان از كاهش جايگاه جريان وابسته به حريري در بيروت دارد.

اين در حالي است كه هنوز انتخابات و نتايج در بسياري از شهرهاي لبنان باقي مانده است و نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه در نتايج كلي فهرست وابسته به حزب‌الله مي‌تواند به پيروزي سراسري در لبنان دست پيدا كند. قرار است 4روز ديگر(15مي) انتخابات شهرداري‌ها در استان جبل لبنان برگزار شود. همچنين برگزاري انتخابات در استان «جنوب» با مركزيت شهر صيدا و استان نبطيه در روز 22مي برنامه‌ريزي شده است. انتخابات محلي در استان «شمال» و عكار هم روز 29مي برگزار مي‌شود.

رقابت شديد در انتخابات محلي در حالي ادامه دارد كه بيشتر از 2سال است لبنان به‌خاطر اختلاف‌هاي سياسي بدون رئيس‌جمهور باقي مانده است. روز گذشته هم نبيه بري، رئيس پارلمان لبنان جلسه انتخاب رئيس‌جمهور آتي اين كشور را به دوم ژوئن(13خرداد) موكول كرد. پارلمان لبنان روز گذشته هم نتوانست رئيس‌جمهور آتي اين كشور را انتخاب كند و خلأ در پست رياست‌جمهوري همچنان ادامه دارد.

کد خبر 333491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha