«از سوریه پیروز یا به‌صورت شهیدی که پرچم پیروزی را حمل می‌کند بازمی‌گردم»؛سید مصطفی بدرالدین ملقب به «سید ذوالفقار»، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان و کسی که او را جانشین شهید عماد مغنیه به‌عنوان فرمانده شاخه نظامی این جنبش می‌دانند به آرزویش رسید و چند‌ماه پس از گفتن این جمله و پس از سال‌ها مبارزه پیکرش پس از شهادت در سوریه به لبنان بازگشت.

شهید مصطفی بدرالدین

حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي از شبكه المنار با اعلام شهادت اين فرمانده ارشد 55ساله و برادر همسر شهيد عماد مغنيه طي هفته گذشته اعلام كرده كه سيدمصطفي بدرالدين در انفجاري مهيب در يكي از مراكز اين جنبش در نزديكي فرودگاه دمشق به شهادت رسيده است. شبكه الميادين لبنان اما پيش از بيانيه حزب‌الله گزارش داده بود كه شهادت سيدذوالفقار به‌دنبال حمله جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به محل اقامت اين فرمانده در نزديكي فرودگاه بوده است. حزب‌الله لبنان اعلام كرده كه همچنان در حال تحقيقات در اين رابطه است تا مشخص كند كه شهادت اين فرمانده ارشد به وسيله جنگنده يا آتش توپخانه بوده است.

در بيانيه حزب‌الله درباره شهادت اين فرمانده آمده است: پس از زندگي‌اي كه مملو از جهاد، اسارت، جراحت و دستاوردهاي بزرگ و چشمگير بود، ذوالفقار زندگي خود را با شهادت به پايان رساند و به كاروان فرماندهان شهيد پيوست كه ازجمله آنها رفيق راه و جهاد او، شهيد عماد مغنيه است.

روزنامه هاآرتص گزارش داده كه يك وزير كابينه اين رژيم و مشاور سابق امنيت ملي رژيم صهيونيستي در مقابل سؤالاتي درباره نقش‌داشتن در اين ترور سكوت كرده و از پاسخ دادن طفره رفتند. اين روزنامه مدعي شده مداركي كه رژيم صهيونيستي در اين ترور دست داشته باشد كم است اما مقام‌هاي اين رژيم از ترور فرمانده حزب‌الله ابراز خوشحالي كرده‌اند. رژيم صهيونيستي تاكنون براي ضربه به حزب‌الله چندين حمله را عليه كاروان‌ها و فرماندهان حزب‌الله ترتيب داده است.

برخي احتمال مي‌دهند كه به‌دنبال پيشروي‌هاي اخير ارتش سوريه با همراهي نيروهاي حزب‌الله احتمال دارد كه اين ترور از سوي گروه‌هاي تروريستي و تكفيري اما با حمايت اطلاعاتي كشورهاي حامي اين گروه‌ها صورت گرفته باشد.پس از ترور عماد مغنيه، فرمانده شاخه نظامي حزب‌الله در سال 2008توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي به‌صورت رسمي نام جانشين وي اعلام نشد. سيدمصطفي بدرالدين اما عملا اين نقش مهم و حساس را بر عهده گرفت. روز گذشته پس از اعلام خبر شهادت سيدذوالفقار حزب‌الله براي نخستين بار تصاوير جديدي از او منتشر كرد. تا پيش از اين تصاويري كه از اين فرمانده وجود داشت همگي مربوط به دوران جواني او در دهه 1980بود.

طي سال‌ها مبارزات سيدذوالفقار تلاش‌هاي زيادي براي ترور شخصيتي وي به‌ويژه از سوي رژيم صهيونيستي و جريان سعودي صورت گرفت. اتهام دست داشتن در ترور رفيق حريري يكي از مسائلي بود كه اين جريان به آن دامن زد اما حزب‌الله آن را تكذيب كرد. در راستاي همين اقدام‌ها در سال ۲۰۱۲، آمريكا هم اين فرمانده حزب‌الله را به اتهام حمايت از دولت سوريه مورد تحريم قرار داد. سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان هم روز پنجشنبه در سخنراني خود با هشدار درباره خطر توطئه آمريكا و هم پيمانانش عليه مقاومت در منطقه، استفاده از تروريست‌ها براي نابودي مقاومت را «نكبت‌بزرگ» ناميد.
وي گفت: آمريكا و هم‌پيمانان منطقه‌اي آن امروزه با سازمان‌هاي تروريستي تكفيري وحشي به منطقه ما آمده‌اند تا باقيمانده روح مقاومت و اراده مقاومت را در دولت‌ها، احزاب و جريان‌هاي ما نابود كنند.

  • ادامه داشتن راه حزب‌الله

حزب‌الله لبنان طي سال‌هاي گذشته نشان داده است كه با نيروهاي زبده خود مانند شهادت عماد مغنيه مي‌تواند خسارت وارده را جبران كند. حزب‌الله روز گذشته هم در بيانيه خود اعلام كرد كه مقاومت با فرماندهانش درحالي‌كه زنده باشند، بزرگ مي‌شود و درحالي‌كه فرماندهانش به شهادت برسند، اعتلا مي‌يابد. روزنامه صهيونيستي «معاريو» هم روز گذشته در گزارشي اذعان كرد كه حزب‌الله لبنان درست مانند شرايط پس از ترور مغنيه بر خسارت ترور مصطفي بدرالدين هم غالب خواهد شد.

  • مبارز در سايه

شهيد سيدمصطفي بدرالدين در همه سال‌هاي فعاليت خود مبارزه‌اي به دور از جنجال رسانه‌اي داشته و به همين‌خاطر اطلاعات كمي از او در دست است. نيروهاي رژيم صهيونيستي و دستگاه‌هاي اطلاعاتي همراه اين رژيم در همه سال‌هاي گذشته در تلاش براي ترور او بوده‌اند. شهيد بدرالدين، داراي شخصيتي بسيار كاريزماتيك و سختگير در امر انضباط و آموزش بود.

در همين حال درون حزب‌الله از او به‌عنوان يك فرمانده كاركشته و بسيار حرفه‌اي ياد مي‌شد. او كه متولد 6آوريل 1961بود با نام‌هاي مصطفي امين بدرالدين، مصطفي يوسف بدرالدين، سامي عيسي، الشبح، الياس صعب، ابراهيم عيسي، سيدذوالفقار و الياس فؤاد سائب هم شناخته مي‌شد.

وي و شهيد مغنيه در سال 1982در صفوف نيروهاي 17جنبش فتح بودند و پس از آن وارد حزب‌الله شدند. وي همچنين مدتي را در اسارت زندان‌هاي كويت بود و در سال 1990موفق به آزادي و بازگشت به لبنان شد. اين فرمانده حزب‌الله از زمان اشغال لبنان به‌دست رژيم صهيونيستي تا زمان شهادتش در درگيري‌هاي متعددي بر ضد‌دشمن صهيونيستي شركت كرده بود. وي يكي از عناصر تيمي بود كه در درگيري‌هاي مشهور خلده در برابر ارتش اسرائيل ايستاد و مانع از ورود اين ارتش به بيروت از دروازه‌هاي جنوبي شد.

  • كشته شدن 16فرمانده جبهه النصره

16فرمانده ارشد گروه تروريستي جبهه‌النصره در حملات هوايي سوريه كشته شدند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه اين حمله هوايي در ادلب صورت گرفته و ضربه سختي به اين گروه تروريستي وارد كرده است. براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين حمله هوايي جلسه اين افراد را به‌دنبال حملات گسترده آنها عليه غيرنظاميان سوري هدف قرار داده است.

کد خبر 333712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha