مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کهکشان‌های مارپیچی در کنار کهکشان‌های بی قاعده نزدیک به ۶۰ درصد از کهکشان‌های جهان را تشکیل می‌دهند،‌با این‌همه کهکشان‌های مارپیچی هریک به گونه‌ای منحصر‌به‌فردند،‌درست مانند دانه‌های برف.

کهکشان

براساس گزارش ناسا، در تصويري كه تلسكوپ فضايي هابل از كهكشان مارپيچي NGC 6814 ثبت كرده و به تازگي توسط ناسا منتشر شده‌است نيز مي‌توان اين بي‌همتايي را مشاهده كرد. اين كهكشان داراي هسته‌اي درخشان و بازوهاي وسيع خيره‌كننده‌اي است كه در شكلي پيچيده در تاريكي فضا موج خورده و گسترانده شده‌اند.

کهکشان

اين كهكشان هسته اي به شدت درخشان دارد، نشانه‌اي بارز كه از قرارگرفتن اين كهكشان در گروه كهكشان‌هاي سيفرت خبر مي‌دهد. اين كهكشان‌ها از مركزهايي به شدت فعال برخوردارند كه مي‌توانند فوران‌هاي قدرتمندي از تشعشعات كيهاني را ايجاد كنند. قلب درخشان اين كهكشان منبعي متنوع از تشعشعات پرتو ايكس است از اين رو دانشمندان باور دارند اين كهكشان مي‌تواند ميزبان يك ابرسياهچاله با جرمي بيش از 18 ميليون برابر جرم خورشيد باشد.

NGC 6814 كهكشاني به شدت فعال است و بسياري از بخش‌هاي گازهاي يونيزه شده در ميان بازوهاي اين كهكشان آشكار و واضح‌است. در اين ابرهاي عظيم گازي به تازگي انفجاري از تولد ستارگان رخ داده‌است كه نشانه‌هاي آن ستاره‌هاي درخشان آبي‌رنگي هستند كه در ميان كهكشان پراكنده شده‌اند.

کد خبر 333933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha