دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: براساس اعلام قبلی بانک مرکزی درصورت تامین الزامات مختلف، تک‌نرخی شدن ارز نیمه دوم امسال محقق می‌شود.

Divandari

به گزارش ایرنا، علی دیواندری در حاشیه نشست خبری بیست و ششمین همایش سالیانه سیاست‌های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران درباره زمان تک‌نرخی کردن ارز افزود: پیش شرط اصلی تک‌نرخی کردن ارز، تامین الزاماتی همچون برطرف کردن محدودیت‌ها، برقراری روابط بانکی با دنیا، عادی کردن دسترسی به منابع مالی و فراهم‌سازی شرایط برای دسترسی به منابع ارزی است که هم‌اکنون در بانک مرکزی پیگیری می‌شود.

  • بکارگیری جدیدترین استانداردهای بین‌المللی بر نظارت شرعی

وی درباره نظارت شرعی بر بانک‌ها اظهار داشت: در حال حاضر نیز بخش عمده جلسات گروه بانکداری اسلامی با حضور فقها برگزار می‌شود و ارتباط نزدیکی با این گروه داریم و از نظرات آنان در عملیات بانکداری بهره‌مند می‌شویم.

وی گفت: علاوه بر این با نهادهای بین‌المللی که نظارت شرعی بر استانداردها را طراحی می‌کنند، ارتباط داریم و جدیدترین استانداردها را دریافت و بومی‌سازی می‌کنیم و در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهیم.

به گفته وی، تاکنون نظارت شرعی را مطابق با استانداردهای بین‌المللی نداشته‌ایم و این اقدام به تازگی شروع شده است.

وی درباره این سوال که آیا بانک مرکزی با جایگاه قانونی شورای فقهی مخالف است، گفت: بانک مرکزی نه تنها با وجود شورای فقهی مخالف نیست بلکه هم‌اکنون نیز دارای شورای فقهی است اما این موضوع که شورای فقهی در هر بانک و در تمام ارکان‌ها باشد بحث دیگری است که باید بررسی شود.

  • طرح اصلاح قانون نظام بانکی بدون ربا به مجلس دهم ارایه می‌شود

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره اینکه لایحه دولت برای اصلاح نظام بانکی چه زمانی آماده می‌شود و آیا دولت مخالف طرح قانون بانکی بدون ربا است، گفت: دولت مخالف این طرح نیست بلکه اعتقاد دارد در ارتباط با قانون عملیات بانکی بدون ربا نباید شتابزده عمل شود و دولت باید اجازه داشته باشد طرح منسجم‌تری را در این خصوص ارایه کند.

دیواندری افزود: هم‌اکنون این لایحه آماده است و دولت پیشنهاد خود را ابتدای مجلس جدید (مجلس دهم) ارایه خواهد داد.

  •  تخصیص 300 میلیارد تومان به بانک مسکن برای کسب منابع جدید

وی اظهار داشت: به تازگی بانک مرکزی موافقت کرد بانک مسکن با سه هزار میلیارد ریال (300 میلیارد تومان) فعالیت خود را شروع کند در واقع مانده تسهیلاتشان را می‌تواند بفروشد و منابع جدید کسب کند.

وی افزود: استفاده از اهرم‌های قانونی تملیک، تملیک دارایی‌ها و استفاده بهینه در واقع از اختیاراتی است که بانک دارد تا مطالبات معوق و جلوگیری از ایجاد مطالبات را پیگیری کند.

وی درباره تغییر مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: در پژوهشکده کارهای نیمه تمامی دارم که باید به اتمام برسانم و علاقه‌ای برای پذیرش مسئولیت‌های اجرایی ندارم.

کد خبر 334059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha