شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: امشب، شب‌نیمه شعبان است و احتمالا تا چند ساعت دیگر جشن‌های مختلف میلاد منجی عالم در نقاط مختلف کشور و حتی جهان برپا می‌شود.

چراغانی

خب، هنوز هم دير نشده و شما هم مي‌توانيد يكي از مشاركت‌كنندگان در برپايي اين جشن‌هاي باشكوه معنوي باشيد. ريسه‌بندي، چراغاني و پذيرايي ساده از مهمان‌ها در شب و روز نيمه‌شعبان از آن كارهايي است كه نه هزينه زيادي دارد و نه نياز به برنامه‌ريزي طولاني و گرفتن مجوز. كمي همت مي‌خواهد كه با عشق به امام زمان(عج)، حتما در وجود شما هست. درضمن اينجا پيشنهادهايي هم براي حضور در جشن‌هاي بزرگ نيمه‌شعبان داريم. همه شما دعوتيد و امشب مي‌توانيد يكي از مهمانان اين جشن‌ها باشيد. اگرهم دنبال حضور در آذين‌بندي‌هاي مردمي خيابان‌ها هستيد، باز هم نگاهي به راهنماي ما بيندازيد كه به كارتان مي‌آيد.

  • يك پذيرايي ساده

قرار نيست كه باني يك جشن بزرگ شعبانيه باشيد. مي‌توانيد با خريدن يك جعبه شيريني يا يك بسته شكلات و توزيع آن ميان مردم، جزو مشاركت‌كنندگان جشن‌هاي شعبانيه باشيد. ساده‌ترين كار همين پذيرايي كردن است. اين پذيرايي ساده، هزينه چنداني روي دست‌تان نمي‌گذارد. لازم هم نيست براي توزيع اين شيريني‌ها به وسط خيابان برويد و باعث ايجاد ترافيك شويد. مي‌توانيد آنها را ميان همسايگان دوروبر خودتان توزيع كنيد. تهيه شربت و توزيع آن به شكل محدود هم مي‌تواند كاري باشد كه همين الان تصميم بگيريد و تا شب، مقدمات آن را آماده كنيد فقط حواستان باشد كه عجله نكرده و كيفيت پذيرايي‌تان را فداي كميت آن نكنيد. بايد يادتان باشد كه اين جشن براي مهمان‌هايتان خيلي عزيز است و پذيرايي‌اش هم بايد تميز و مرتب باشد.

  • برويد كمك كنيد

سر هر كوچه و خيابان يا نزديك هر مسجدي، امشب يك ايستگاه صلواتي برپا شده است. حتما دقت كرده‌ايد كه بانيان ايستگاه‌هاي صلواتي در ساعت‌هايي حتي فرصت نمي‌كنند نفس بكشند، به‌خاطر همين يكي از مثبت‌ترين كارهايي كه مي‌توانيد امشب و فردا انجام بدهيد كمك به اين آدم‌هاست. اصلا هم لازم نيست آنها را بشناسيد. براي جمع كردن ظرف‌هاي يك‌بار مصرف از دور و بر ايستگاه و دم كردن چاي و ريختن قند توي قندان لازم نيست با اين آدم‌ها رفاقت 10ساله داشته باشيد. برويد و بگوييد كه نيت كرده‌ايد به آنها كمك كنيد. اصلا خيلي از رفاقت‌هاي خوب از همين جاها شروع مي‌شود و به بركت امام زمان(عج) هم ساليان سال ادامه مي‌يابد. فقط يادتان باشد كه فعاليت اين ايستگاه‌هاي صلواتي نبايد باعث ايجاد مزاحمت براي مردم شود. لطفا ترافيك‌هاي طولاني درست نكنيد.

  • پوستر درست كنيد

اگر كمي اهل كامپيوتر و برنامه‌هاي طراحي و اينجور چيزها هستيد مي‌توانيد يك پوستر اختصاصي براي محله خودتان درست كنيد. با وجود اين همه شعر زيبا، هر سال جاي پوستر‌ها و بنرهايي كه ديدن و خواندنشان حسابي آدم را سر حال بياورد در جشن‌هاي نيمه‌شعبان خالي است. براي اينكه اين‌جاي خالي را پر كنيد، مي‌توانيد از همين حالا با زير و رو كردن شعرهاي مخصوص نيمه شعبان، بهترين مصراع‌ها و بهترين جمله‌ها را انتخاب و فقط با تكيه بر سليقه و خوش‌ذوقي‌تان پوستر طراحي كنيد، بعد هم پوستر‌ها را به همه مغازه‌هاي محله‌تان هديه بدهيد. زير پوستر هم بزنيد كه مثلا منتظران محله فلان. اينجوري هم يك حس بسيار زيبا ميان اهالي محل به‌وجود آورده‌ايد، هم يك كار جالب انجام داده‌ايد و هم تا چند وقت مي‌توانيد پوستري را كه طراحي كرده‌ايد روي در و ديوار مغازه‌هاي محله ببينيد.

  • صلوات در فضاي مجازي

امشب بهترين شب براي احيا، دعا و نيايش و صلوات است. خب، شما مي‌توانيد بدون نياز به امكاناتي خاص، باني اين دعاها و صلوات‌ها شويد. چه جوري؟ شبكه‌هاي اجتماعي مثل تلگرام، بهترين فرصت هستند براي اين كار. مي‌توانيد يك گروه خانوادگي يا دوستانه براي همين منظور تشكيل دهيد و از اعضاي گروه بخواهيد كه مثلا براي سلامتي امام زمان(عج) در اين شب مبارك، فلان تعداد صلوات بفرستند. مي‌توانيد سري به مفاتيح بزنيد و دعاها و اعمال مخصوص اين شب عزيز را در گروه تبليغ كنيد تا اعضا آن را انجام دهند. اين گروه‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند بعد از نيمه شعبان تعطيل نشوند و به كاركرد خوبشان ادامه دهند.

  • كار صلواتي براي سلامت امام زمان (عج)

در اين روز‌ها خيلي چيز‌ها صلواتي مي‌شوند؛ از شيريني گرفته تا شربت و چاي توي خيابان. اگر نتوانسته‌ايد براي نيمه شعبان هيچ‌كاري انجام بدهيد و دلتان مي‌خواهد در اين جشن‌ سهمي داشته باشيد، با توجه به شغلي كه داريد يك روز را به‌صورت صلواتي كار انجام دهيد. اينطوري بيشتر از هر چيزي معلوم مي‌شود كه اين عيد با همه عيد‌ها فرق مي‌كند؛ مثلا اگر تاكسيران هستيد، امروز بعدازظهر از مسافران كرايه نگيريد و بگوييد كه به جايش براي سلامتي امام زمان(عج) صلوات بفرستند.

  • يك چراغاني ساده

يك پيشنهاد كه با اين فرصت كم، عملي به‌حساب مي‌آيد اين است كه به جاي ريسه و پرچم و اينجور تزئينات، به تعداد خانه‌ها و مغازه‌هاي خياباني كه در آن زندگي مي‌كنيد، لامپ پر نور سبز بخريد و سَر درِ همه خانه‌ها لامپ سبز وصل كنيد.

  • شب‌هاي روشن خيابان‌ها

كجاهاي پايتخت در اين شب‌ها پرنورتر است؟

رسم چراغاني و نورپردازي خيابان‌ها و معابر در نيمه‌شعبان، مال امروز و ديروز نيست. تهراني‌هاي قديمي هنوز خوب يادشان هست؛ روزهايي كه از يكي دو روز مانده به نيمه‌ماه شعبان بزرگ‌ترهاي محل دست به‌كار مي‌شدند و ريسه‌هاي قديمي را از انباري تكيه‌ها و مساجد درمي‌آوردند و كوچه و خيابان محله را با آن آذين مي‌بستند. اين رسم هر سال پررنگ‌تر شده و حالا به ما رسيده است. شما هم اگر مي‌خواهيد امشب و فردا را از خانه بزنيد بيرون، به اين فهرست جمع و جور ما توجه كنيد.

ميدان آزادي/ ميدان جشن

نورافشاني آسمان آزادي و تزئين برج آن چند سالي است كه انجام مي‌شود. اينطوري كه دور ميدان و خود برج تزئين شده و در شب نيمه‌شعبان هم آسمان برج براي چند دقيقه نورافشاني مي‌شود. ميدان آزادي به‌خاطر داشتن محوطه بزرگ و سبزي كه دارد، پيشنهاد خوبي براي خانواده‌هاست.

خيابان ۱۷ شهريور/ روشن‌ترين خيابان

كل خيابان ۱۷شهريور، از ميدان امام‌حسين(ع) بگير تا ميدان خراسان در شب نيمه‌شعبان اصلا شب را به‌خودش نمي‌بيند. تزئينات و چراغاني‌هاي اين خيابان در همه شهر زبانزد هستند. نكته هم اينجاست كه تقريبا در هيچ كدام از بخش‌هاي خيابان، تزئينات تمام نمي‌شوند و پيوسته ادامه دارند. همين هم باعث شده كه اين خيابان به روشن‌ترين خيابان شهر در اين شب تبديل شود. اگر هم دنبال جاي خاصي در اين خيابان هستيد به ايستگاه ناصري برويد.

ميدان خراسان/ خوش‌سليقه‌هاي خراسان

مي‌گويند سنت آذين‌بندي و چراغاني خيابان‌هاي شهر از همين ميدان خراسان شروع شده و بعد كم كم به محله‌هاي ديگر شهر تهران رسيده است. ميدان خراساني‌ها با سليقه‌ترين تهراني‌ها بوده‌اند و ايده تزئين شهر در شب نيمه‌شعبان را روي هوا زده‌اند و تقريبا به نام خودشان ثبت كرده‌اند. امسال هم در و ديوار و آسمان اين ميدان پر از تزئين است و كنار خيابان و پياده‌رو‌هايش هم گوش تا گوش ميز‌ها و دكه‌هايي است كه از مهمان‌ها و اهالي محله پذيرايي مي‌كنند.

خيابان وحدت اسلامي/ آينه و شمعداني در جشن

خيابان وحدت اسلامي، كوچه‌اي به‌نام شهيد حسن خندان دارد كه پاتوق اهالي محل در شب‌هاي جشن‌ماه شعبان است. علاوه بر چراغاني‌هاي رنگارنگ و طاق‌‌نصرت‌هايي كه بقيه محله‌هاي تهران هم كم و بيش دارند، اينجا پاي آينه و شمعدان‌هاي زيبايي هم براي تزئينات كوچه در ميان است.

خيابان فدائيان اسلام/ ياد ايام گذشته

از ميدان شوش هر چقدر به سمت شهرري پايين مي‌رويد، بر حجم چراغاني‌ها و پلاكاردهاي رنگي اين روز‌ها اضافه مي‌شود. اينجا هم از قديم پاتوق جشن‌هاي محلي براي نيمه‌شعبان بوده و هنوز هم به سنت‌‌ همان روز‌ها در ايام منتهي به نيمه‌شعبان جشن‌هاي مفصلي برقرار است. اصلا سنتي‌ترين جشن‌ها را مي‌شود در اين منطقه تماشا كرد و در كنار آن، شايد شلوغ‌ترين محله هم در شب جشن همين‌جا باشد. ويژگي خاص اينجا طاق‌نصرت‌هاي چوبي است كه در كمتر نقطه‌اي از تهران اين نمونه‌هاي قديمي را پيدا مي‌كنيد.

کد خبر 334504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha