در سوریه حالا رقابتی سخت میان کشورها برای عملیات در مناطق مختلف وجود دارد.

 عکسی که دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس واشنگتن پست از سفر خود به سوریه همراه با ژنرال جوزف وتل منتشر کر

 آمريكايي‌ها كه هفته گذشته پيشنهاد روسيه براي انجام عمليات مشترك و مؤثر عليه گروه تروريستي داعش را رد كرده بودند اما رسانه‌هاي اين كشور اكنون از سفر مخفيانه فرمانده رئيس ستاد فرماندهي مركزي آمريكا(سنتكام) به سوريه خبر داده‌اند.

براساس گزارش‌هاي منتشرشده در روز جمعه ژنرال جوزف وتل سفري محرمانه به شمال سوريه به همراهي هيأتي داشته و در حضوري 11ساعته داخل خاك اين كشور با نيروهاي نظامي آمريكا و مقام‌هاي گروه موسوم به «نيروهاي دمكراتيك سوريه» ديدار كرده است. نيروهاي دمكراتيك سوريه مشهور به اس‌دي‌اف كه مخالف دولت بشار اسد هستند شامل ۲۵ هزار شبه‌نظامي كرد و حدود ۵ هزار شبه‌نظامي عرب هستند كه از سوي آمريكا مورد حمايت و آموزش قرار گرفته‌اند.

خبر اين ديدار پس از آن افشا شد كه اين فرمانده ارشد نظامي آمريكا و گروه همراهش كه در آن روزنامه‌نگاراني مانند ديويد ايگناتيوس از واشنگتن پست حضور داشتند خاك سوريه را ترك كردند. حضور خبرنگاران در اين سفر نشان مي‌دهد كه آمريكايي‌ها بعد تبليغاتي خاصي براي عمليات جديد خود در سوريه مدنظر دارند.

نخستين بار از زمان آغاز ناآرامي‌هاي سوريه است كه يك مقام نظامي آمريكا در چنين سطحي وارد خاك سوريه مي‌شود. راشاتودي گزارش داده كه سفر اين ژنرال آمريكايي از طريق عراق صورت گرفته اما جزئيات آن هنوز مشخص نيست.
پس از افشاي خبر اين سفر برت مك‌گورك، نماينده ويژه آمريكا در ائتلاف عليه داعش، در توئيتر خود اعلام كرد كه اين سفر براي آمادگي جهت عمليات رقه صورت گرفته است. رقه پايتخت خودخوانده داعش به‌حساب مي‌آيد و از سال 2013يكي از مهم‌ترين مقرهاي اين گروه تروريستي بوده است. اين در حالي است كه ارتش سوريه هم در حال آماده‌شدن براي حمله به رقه و پاكسازي اين شهر است.

جوزف وتل بعد از سفر به سوريه به خبرنگار آسوشيتدپرس گفته كه «آموزش نيروهاي محلي براي مبارزه با داعش، راهكار درستي بوده است.» او در پاسخ به خبرنگاران درباره اهداف سفرش و علت انجام آن در زمان كنوني از اشاره به جزئيات خودداري و تنها اعلام كرد وظيفه خود مي‌دانسته از نزديك با خطراتي كه نيروهاي مورد حمايت آمريكا در سوريه با آنها مواجه هستند آشنا شود.
ژنرال جوزف وتل در ماه مارس به‌عنوان رئيس ستاد فرماندهي مركزي منصوب شد. سنتكام يكي از 6ستاد فرماندهي ارتش آمريكاست كه فعاليت‌هاي نظامي در شمال‌شرق‌آفريقا، خاورميانه، مركز و جنوب آسيا را تحت پوشش دارد.

  • رقابت جايگزين همكاري

روسيه به تازگي به مقام‌هاي آمريكا به‌صورت رسمي پيشنهاد همكاري ميان واشنگتن و مسكو را براي عمليات مشترك عليه گروه‌هايي كه آتش‌بس در سوريه را نقض مي‌كنند داده بود اما مقام‌هاي آمريكايي آن را رد كردند. سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا به‌دنبال اين پيشنهاد اعلام كرد كه هيچ توافقي ميان آمريكا و روسيه براي عمليات مشترك در سوريه وجود ندارد.

اعلام آمادگي آمريكا براي حمله به سوريه در حالي صورت مي‌گيرد كه ارتش سوريه به همراه روسيه آماده حمله به اين شهر براي پاكسازي از تروريست‌هاي داعش است. حمله به رقه به‌نظر مي‌رسد اكنون تبديل به نوعي ميدان رقابت شده است. اين در حالي است كه فرماندهان نيروهايي كه به ديدار جوزف وتل رفته‌اند مي‌گويند نياز به حمايت و تجهيزات بيشتر ازجمله خودروهاي زرهي، مسلسل، خمپاره‌انداز و راكت دارند.

هرمان حسن، معاون فرمانده كردهاي اس‌دي‌اف با انتقاد از آمريكا گفته است كه نمي‌توان يك ارتش را با تجهيزات قاچاقي اداره كرد. چند روز پيش هواپيماهاي آمريكايي اطلاعيه‌هايي را از آسمان در رقه منتشر كردند و از مردم اين شهر خواستند كه محل سكونت خود را پيش از آغاز عمليات عليه داعش ترك كنند. گزارش‌ها از سوريه اما نشان مي‌دهد كه نيروهاي داعش مانع از خروج مردم از اين شهر شده‌اند و آنها را به‌عنوان سپردفاع انساني در اين شهر به گروگان گرفته‌اند. اسپوتنيك گزارش داده كه گروه تروريستي داعش اما اقدام به انتقال خانواده نيروهاي خود از رقه به ديرالزور از مسير مشهور «الجزيره» كرده است. با اعلام عمليات نظامي در رقه گزارش‌ها از انتقال مقادير زيادي تسليحات از شهر «طبقه» به رقه خبر مي‌دهد.

  • توقيف محموله كمك‌هاي تركيه به افراطي‌هاي سوريه

نيروهاي سوري موفق به توقيف كاميوني شده‌اند كه در حال رساندن كمك‌هاي پزشكي به نيروهاي تروريستي حاضر در حلب بوده است. براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين كاميون محموله‌اي 25تني و به ارزش 100هزار دلار تجهيزات پزشكي را براي نيروهاي افراطي در حلب حمل مي‌كرد.

کد خبر 334602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha