سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

رئیس‌کل بانک مرکزی وعده داد که نرخ تورم در تابستان امسال تک‌رقمی شود تا بعد از ۲۵ سال اقتصاد ایران، تورم زیر ۱۰ درصد را تجربه کند.

تدبیرسیف و طیب‌نیا برای حفظ تورم تک رقمی و رشد بالای اقتصادی چیست؟

طبق آمار بانك مركزي، شاخص قيمت كالاهاي مصرفي در فروردين امسال 11.2درصد ثبت شده است. مركز آمار ايران اما نرخ تورم فروردين را 10.8درصد و نرخ تورم ارديبهشت امسال را 10.2درصد اعلام كرده كه نشان مي‌دهد روند نزولي نرخ تورم در سال95 نيز تداوم داشته است.

كاهش تورم يكي از برنامه‌هاي اقتصادي دولت روحاني بوده است كه درحال تحقق است، ليكن از آن طرف هم رگود سنگيني به اقتصاد حاكم است. ولي‌الله سيف روز گذشته در بيست‌وششمين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي گفت: با اتخاذ سياست‌هاي پولي در دولت يازدهم تورم مهار شده و از نرخ بالاي 40درصد در سال1392 به 11.2درصد در فروردين‌ماه امسال كاهش يافته است و پس از 25سال در تابستان امسال تك‌رقمي خواهد شد.

رئيس‌كل بانك مركزي گفت: سياست پولي به‌طور طبيعي اهداف متنوعي را دنبال مي‌كند كه در اين ميان حفظ ثبات قيمت‌ها مهم‌ترين هدف سياست‌ پولي به شمار مي‌آيد. اما در كنار ثبات قيمت‌ها به‌عنوان هدف اصلي، سياست پولي بايد به حفظ رشد اقتصادي و همچنين توازن بخش خارجي اقتصاد نيز توجه داشته باشد. آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه آخرين‌بار در سال1369 نرخ تورم، زير 10درصد قرار گرفت و رقم 9درصد را به ثبت رساند.

پيش از آن شاخص نرخ تورم در سال1364 رقم 6.9درصدي را تجربه كرده بود. در اين دو سال ركورد كمترين نرخ تورم پس از انقلاب به ثبت رسيده است. بالاترين نرخ تورم پس از انقلاب نيز در سال1374 رقم خورد. در اين سال نرخ تورم به 49.4درصد رسيد. گزارش اخير مركز آمار ايران از شاخص قيمت كالاهاي مصرفي نشان مي‌دهد كه نرخ تورم ماهانه در ارديبهشت سال‌جاري به منفي 0.4درصد رسيده است. بهمن‌ماه سال گذشته نيز اين اتفاق رخ داد و ميانگين قيمت كالاهاي مصرفي با كاهش مواجه شد.

  • روايت بانك مركزي از تورم ارديبهشت

پس از آنكه مركز آمار ايران نرخ تورم ارديبهشت‌ماه را 10.2درصد اعلام كرد، بانك مركزي شاخص تورم در 12‌ماه منتهي به ارديبهشت را 10.4درصد به ثبت رساند. بانك مركزي تورم نقطه به نقطه ارديبهشت‌‌ماه۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۷.۳درصد اعلام كرده است.

  • 2 نگراني وزير اقتصاد

وزير امور اقتصادي و دارايي اثر حاشيه‌هاي سياسي بر متن اقتصادي را نگراني نخست خود بر سر راه رسيدن به رشد 5درصدي اقتصاد در سال‌جاري عنوان كرد و فراگير نبودن رشد اقتصادي در همه بخش‌ها را نگراني دوم دانست و گفت: رشدي كه يكي از منابع اصلي آن گشايش‌هاي ايجاد شده از منابع نفتي در بازارهاي جهاني است مي‌تواند فراگيري محدود و رضايت بخشي كمي را داشته باشد.

  • حقوق مديران بانكي زير ذره‌بين

رئيس‌كل بانك مركزي با بيان اينكه پرداخت‌هاي غيراصولي در نظام بانكي وجود ندارد از بازنگري عمومي درباره دريافتي حقوق مديران بانكي خبر داد و گفت: اگر بگويم نمي‌دانم باور مي‌كنيد! به گزارش تسنيم، وي با اشاره به دستور معاون اول رئيس جمهور براي بازنگري و ساماندهي حقوق دريافتي مديران دولتي گفت: بانك مركزي ضوابط خاص خود را دارد و اصولا مكانيزم‌هاي پرداخت پرسنلي از فيلترهاي خاصي مي‌گذرد و اگر رقمي اضافه پرداخت شود حتما تحت كنترل است و چنين چيزي وجود ندارد منتها در جهت همراهي در حركتي كه ممكن است اتفاق بيفتد بانك مركزي منفرد عمل نمي‌كند.

  • وام ازدواج از آخر تابستان

سيف با ابراز اميدواري نسبت به آغاز پرداخت وام‌هاي 10ميليون توماني ازدواج از اواخر تابستان گفت: در سال‌هاي گذشته بخشي از سپرده‌هاي قرض الحسنه مردم نزد بانك‌ها به مصرف پرداخت تسهيلات به كارمندان آن بانك‌ها مي‌رسيد اما 8سال پيش بانك مركزي محدوديت‌هايي را در اين زمينه ابلاغ كرد هرچند كه بازگشت اين مبالغ به زمان نياز دارد و بايد منتظر وصول مطالبات بود.

 

کد خبر 334870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha