ماجرای قدیمی رویارویی روسیه و غرب تمام شدنی نیست؛ این بار سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به یونان که با هدف «ترمیم روابط» میان روس‌ها و اتحادیه اروپا انجام شد، به صحنه تهدید اروپایی‌ها و آمریکا از سوی او منتهی شد.

پوتین

پوتين ديروز پس از ديدار با الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان، در كنفرانسي خبري اعلام كرد به‌خاطر تحركات اخير آمريكا در شرق اروپا «چاره‌اي ندارد» جز اينكه اگر لازم شود، روماني و لهستان را هدف قرار دهد. اين را شفاف‌ترين و بي‌محاباترين تهديد پوتين عليه اروپايي‌ها طي سال‌هاي اخير دانسته‌اند. پوتين گفت: «اگر تا ديروز مردم ساكن اين مناطق نمي‌دانستند در تيررس بودن به چه معناست، امروز بايد بدانند لازم است براي تأمين امنيت ما كارهايي انجام دهند.»

اشاره پوتين به پايگاه موشكي دوسلو در جنوب روماني است كه هفته پيش سيستم جديد دفاع موشكي آمريكا در آن نصب و راه‌اندازي شد. قرار است سيستم مشابهي نيز در لهستان راه‌اندازي شود.مقام‌هاي دولت روسيه از حدود 15سال پيش يعني زماني كه نخستين بار سيستم دفاع موشكي آمريكا و ناتو در شرق اروپا راه‌اندازي شد، نسبت به اين اقدام معترض بوده‌اند.

روس‌ها هدف اصلي موشك‌هاي آمريكايي را روسيه مي‌دانند اما غربي‌ها دائما دليل اصلي استقرار اين موشك‌ها را حفاظت اروپا در مقابل موشك‌هاي ايران عنوان كرده‌اند. ولاديمير پوتين با اشاره به ابراز نارضايتي دائمي كشورش به آمريكا و متحدانش گفت:‌ «طي اين سال‌ها هميشه گفته‌ايم كه ما به هر حال مجبوريم به‌گونه‌اي مقابل اقدامات شما عكس‌العمل نشان دهيم.

انگار كه داريم ورد مي‌خوانيم. هيچ‌كس به حرف ما گوش نمي‌دهد و هيچ‌كس نمي‌خواهد راجع به اين موضوع با ما سر ميز مذاكره بنشيند؛ فقط مي‌گويند اين موشك‌ها تهديدي عليه روسيه نيست.» پوتين به توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهان هم اشاره كرد و گفت اين توافق نگراني‌ها در مورد برنامه هسته‌اي ايران را برطرف كرده، بنابراين وجود سيستم دفاع موشكي آمريكا و ناتو در اروپا اكنون ديگر به اين بهانه بي‌معني است.

سيستم جديد موشكي مستقر شده در روماني آخرين اقدام غرب عليه روسيه نبوده است. روز جمعه همزمان با ورود پوتين به يونان، 13كشور از 28كشور عضو ناتو در ادامه مرزهاي غربي روسيه در منطقه بالتيك مانوري گسترده برگزار كردند. 10هزار نيرو دراين مانور حضور داشتند. همچنين قرار است 2‌ماه آينده مانور گسترده‌تري با حضور 31هزار نيرو از نيروهاي زميني، دريايي و هوايي كشورهاي عضو ناتو در لهستان برگزار شود. رئيس‌جمهور روسيه، با اشاره به حمله موشكي سال گذشته ارتش اين كشور به پايگاه‌هاي داعش در سوريه قدرت نظامي كشورش را به رخ غربي‌ها كشيد و گفت: «ما توانايي پاسخ به تهديدهاي موجود را داريم؛ همه دنيا قدرت ما را در سوريه ديده‌اند.»

  • اعتراض به تحريم‌هاي روسيه

الكسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان كه كشورش هم عضو اتحاديه اروپاست و هم در پيمان نظامي ناتو در كنار آمريكا و ديگر متحدانش حضور دارد، سعي كرد به‌عنوان تنها دوست روسيه در اروپا قدري با مهمان خود همراهي كند. او تحريم‌هاي وضع شده از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا عليه روسيه را غيرسازنده خواند و گفت دو كشور به‌دليل اين تحريم‌ها بخش مهمي از مراودات اقتصادي خود را از دست داده‌اند. اتحاديه اروپا قرار است طي هفته‌هاي آينده، موضوع تمديد تحريم‌هايي كه از 2سال قبل عليه روسيه وضع شده را مورد بررسي قرار دهد.

نزديكي يونان و روسيه طي سال‌هاي اخير، يكي از دغدغه‌هاي امنيتي اروپايي‌ها بوده است. سيپراس در مورد نقش روسيه در اروپا گفت:‌ «روسيه در تئاتر امنيتي اروپا، بازيگر مهمي است و تلاش‌هاي كنوني براي منزوي كردن اين كشور او را به ياد دوران جنگ سرد مي‌اندازد.» سيپراس همچنين خواستار گسترش همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هايي شد كه تحريم‌هاي اتحاديه اروپا اعمال نشده است. او حتي به پوتين پيشنهاد داد با هدف تسهيل رفت‌وآمد ميان دو كشور، ويزاي مسافرتي ميان آنها لغو شود.

کد خبر 335224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha