شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

ابوالحسن داودی: اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» یکی از بهترین و جالب‌ترین اقداماتی بوده که تاکنون در سطح شهر دیده‌ام.

ابوالحسن داودی:

سال گذشته هم شاهد نمايش شاهكارهاي هنري در فضاهاي شهري بوديم و امسال اين كار خوب كامل‌تر شده و اشكالاتش هم برطرف شده است. از هر منظري كه به ماجرا نگاه كنيم مي‌بينيم با يك اتفاق مثبت فرهنگي مواجه هستيم. ما اين روزها شاهد حضور فرهنگ جهاني در سطح شهر هستيم.

درواقع هنر به ميان جامعه آورده شده و نمي‌توان انكار كرد كه آشنا كردن مردم با آثار هنري در اين سطح گسترده كه تقريبا در سراسر تهران شاهدش هستيم ثمرات بسيار زيادي دارد.به اعتقادم اين يكي از زيباترين كارهايي بوده كه شهرداري تهران تاكنون انجام داده است. مردمي كه از كنار اين آثار گذر مي‌كنند قطعا توجه‌شان نسبت به آنها جلب مي‌شود. نمايش اين شاهكارها زمينه‌اي براي نمود فرهنگ‌هاي مختلف جهان فراهم مي‌كند. اساسا هنر و به‌صورت مشخص هنر تصويري ابعاد بي‌نهايتي دارد و از جنبه‌هاي مختلف مي‌تواند باعث رشد و تعالي فرهنگي شود. اين درواقع به‌نوعي مي‌تواند آوردن فرهنگ خواص در ميان عامه مردم تلقي شود.

نقاشي و كلا هنرهاي تجسمي بيشتر ميان خواص مورد توجه قرار مي‌گيرد اما الان با اقدام مثبت شهرداري همه شهرونداني كه اين روزها از خيابان‌هاي تهران گذر مي‌كنند مي‌توانند با تماشاي اين آثار زيبا حظ بصري ببرند. چنين اقداماتي مي‌تواند فرهنگ عمومي جامعه را بالا ببرد و اين مهم‌ترين دستاورد اين طرح به‌شمار مي‌آيد. اگر فرهنگ عمومي جامعه بالا برود بسياري از مشكلاتي كه اين روزها با آن مواجه هستيم مرتفع مي‌شود.

يكي از اتفاق‌هاي خوب عرضه آثار هنري در سطح شهر، حضور توأمان نقاشي‌ها و آثار خارجي در كنار آثار ايراني و اسلامي است. همين تفكيك نكردن آثار از يكديگر خودش نشان‌دهنده نگاهي درست و هوشمندانه است. اين نگاهي است كه مي‌توانيم بگوييم در دنياي امروز بسيار به ترويجش نياز داريم. اين كنار هم قرار گرفتن آثار ايراني و خارجي بسيار مهم است و امكان مقايسه ميان فرهنگ‌ها و ابزارهاي بياني مختلف و متفاوت را با يكديگر فراهم مي‌كند.

درمورد تأثيرگذاري هم قطعا شما نمي‌توانيد يك‌شبه نمود يافتن تأثير چنين اتفاق‌هايي در سطح شهر را مشاهده كنيد. كار فرهنگي با استمرار و در درازمدت جواب مي‌دهد. اين اقدام شهرداري قطعا تأثيرگذار خواهد بود به شرطي كه در ابعاد و سطوحي ديگر ادامه يابد و به مرور به بخشي از فرهنگ عمومي مبدل شود. اين كار و تأثيري كه به لحاظ تربيت نگاه هنري و فرهنگي مد نظر است امكان دارد سال‌ها طول بكشد. كار مديريت شهري در صورت ادامه يافتن تبديل به نوعي درخواست و نياز جامعه مي‌شود.

درحالي‌كه اغلب اوقات ما توسط تبليغات كالاهاي مصرفي بمباران مي‌شويم حضور شاهكارهاي هنري جاي تبليغات تجاري، استراحتي به چشم و ذهن و نظر ما مي‌دهد. اميدوارم هم اين اتفاق زيباي فرهنگي در آينده ادامه پيدا كند و هم اينكه بشود در حوزه‌هاي فرهنگي و هنري ديگر، به اقدامات مشابهي دست زد. بعد از تجربه موفقيت‌آميز نمايش شاهكارهاي هنري و رجعت زيبايي كه به ادبيات در سال گذشته داده شد مي‌توان از ديگر ابزارهاي بياني مؤثر فرهنگي و هنرهايي چون سينما، ويدئو آرت و حتي موسيقي هم بهره گرفت.

با اين كار ما به مرور شاهد جشنواره‌هاي عمومي در سطح شهر مي‌شويم، جشنواره‌هايي كه در طول سال برگزار مي‌شوند و از همين الان با اطمينان مي‌توان گفت كه چنين رويكردي هم سطح فرهنگ عمومي جامعه را بالا مي‌برد و هم با استقبال شهروندان مواجه مي‌شود.همين كه 10روز جاي تبليغات كالاهاي تجاري، مي‌توانيم تعداد گسترده‌اي از شاهكارهاي ايران و جهان را در سطح شهر مشاهده كنيم خودش دستاورد قابل‌توجهي است. اين دستاورد در صورت تداوم و استمرار چنين طرح‌هايي مي‌تواند ابعاد و تأثيرگذاري ژرفي نيز بيابد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 335232

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha