مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

گروه شهری: هیچ سهمیه‌ای از تبصره‌13 برای تحویل اتوبوس به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در سال 86 در نظر گرفته نشده است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: از تعداد 2 هزار و 750 دستگاه اتوبوسی که قرار بوده در سال‌85 تحویل شرکت واحد شود تا امروز تنها حواله یک هزار و 813 دستگاه صادر و از این تعداد نیز تاکنون یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس تحویل شده که تحویل یک هزار و 200 دستگا ه آن مربوط به سال گذشته بوده و 300 دستگاه از سهمیه قبلی نیز، امسال تحویل شده است.

حسین بیژنی افزود: به بیان دیگر نه‌تنها سهمیه‌ای برای سال‌جاری منظور نشده، بلکه بیش از یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس از سهمیه سال 85 باقی مانده است.وی اظهارات مربوط به آماده بودن اتوبوس و خودداری شهرداری از تحویل آنها را تبلیغی سیاسی دانست و گفت: شرکت‌های خودروساز طرف قرارداد، قادر به انجام تعهدات خود نیستند و اتوبوسی برای تحویل ندارند.

بیژنی در باره برخی اظهارات مبنی بر ورود 4 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز گفت: این تعداد از سال 81 به مرور وارد سامانه شده که حدود 2 هزار و 500 دستگاه آن با پول شهرداری خریداری شده و اصلا ربطی به تبصره 13 و وزارت کشورنداشته است.

وی همچنین گفت: چندی پیش تعدادی اتوبوس را در مسیر جاده مخصوص کرج طی مراسمی نشان دادند و گفته شد تعداد آنها یک هزار دستگاه و برای تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور است در حالی که در شمارش از 480 دستگاه تجاوز نمی‌کرد.

مدیرعامل شرکت واحد همچنین گفت: اتوبوس‌های واگذارشده، فاقد کیفیت هستند ضمن این‌که شرکت‌های خودروساز قادر به تأمین قطعات یدکی مورد نیاز نیستند و از 500 میلیون تومانی که طی قراردادی پرداخت کرده‌ایم تنها به اندازه 50 میلیون تومان آن، قطعه تحویل شده است.

به گفته وی خودروسازان همچنین اتوبوس‌ها را با مبلغی معادل 90 میلیون تومان می‌فروشند در حالی که فاقد کیفیت هستند و در مواردی برخی مالکان خصوصی این اتوبوس‌ها، حتی با پرداخت چندماه قسط و تعمیرات مکرر هنوز قادر به استفاده از آنها نیستند.

وی با رد هرگونه بدهی شرکت واحد به ایران‌خودرو گفت: شرکت واحد به‌عنوان زیر‌مجموعه شهرداری تهران هیچ بدهی‌ای به ایران خودرو ندارد زیرا بدهی مورد اشاره مدت‌هاست بین شهرداری و ایران خودرو تهاتر شده است و ما نه‌تنها بدهی نداریم بلکه در لوازم یدکی طلب هم داریم.

بیژنی شرکت‌های خودرو ساز را فاقد توانایی در انجام تعهدات خود دانست و گفت: حدود 2 میلیارد تومان به شرکت‌های خودروساز زامیاد و اسکانیا برای دریافت 150 دستگاه اتوبوس پرداخت کرده‌ایم ولی آنها هنوز هیچ اتوبوسی تولید نکرده‌اند که تحویل شرکت واحد بدهند، زیرا اتوبوس آماده وجود خارجی ندارد.

وی همچنین افزود: ایستگاه‌های گاز برای اتوبوس‌های گازسوز با 25 درصد ظرفیت کار می‌کند و این مسئله موجب شده تا حدود یک هزار دستگاه اتوبوس گا‌زسوز شرکت واحد همواره نتوانند به مردم سرویس دهی کنند.

بیژنی آمار اعلام شده از سوی یکی از مسئولان مبنی بر سرانه 400 نفر مسافر روزانه برای هر اتوبوس شرکت واحد را نیز رد کرد و گفت: این موضوع کذب محض است زیرا سرانه مسافر هر اتوبوس در مهرماه 950 نفر است.

بیژنی همچنین اظهارات یکی از مسئولان را مبنی بر این‌که سرانه سفر با اتوبوس در گذشته روزانه 800 نفر بوده و در حال حاضر به 400 نفر رسیده است، غیراخلاقی و کذب محض دانست و گفت: مطابق آمار، تعداد سفر با اتوبوس در ماه‌های عادی بین 700 تا 800‌نفر بوده و در مهرماه  به 950‌نفر رسیده، ضمن این‌که این رقم در رابطه با خطوط پرسرعت، 1100   نفر است.

کاهش کارایی جایگاه‌های سوخت اتوبوس‌های گازسوز

همچنین مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: با وجود آنکه در 4 ماه گذشته جلسات متعددی با مسئولان سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت برگزار شده و مقرر شده بود تا قبل از مهر ماه جایگاه‌های سوخت برای اتوبوس‌های گاز‌سوز افزایش پیدا کنند، اما متأسفانه نه تنها جایگاهی اضافه نشد، بلکه درصد کارایی هر جایگاه عرضه گاز از 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته است.

حسین بیژنی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: وقت بسیاری از راننده‌های اتوبوس‌های گازسوز در صف‌های طولانی جایگاه‌های گاز که تعدادشان بسیار محدود است صرف می‌شود، در حالی که این اتوبوس‌ها می‌توانند در همان زمان در ناوگان فعال باشند.

وی همچنین گفت: متأسفانه در مراسم تحویل اتوبوس‌های تبصره 13 مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران دعوت نمی‌شوند که این مسئله سؤال برانگیز است.

کد خبر 33588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز