دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: امروز روز افتتاح بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام یعنی بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «به‌سوی فهم قرآن» در پایتخت است.

سال‌هاست كه پايتخت‌نشينان، رمضان را با نمايشگاه قرآن سپري مي‌كنند. انگار يك جوري نمايشگاه هم به فرهنگ‌ماه رمضان اضافه شده است. به هر حال 24سال، زمان كمي نيست تا نفس كشيدن در ميان آثار قرآني در شب‌هاي رمضان را براي همه به يك عادت تبديل كند. اگر قصد داريد امسال سري به اين نمايشگاه بزنيد اطلاعات اين صفحه به كارتان مي‌آيد.

  • هجرت از باغ موزه به مصلي

2سال قبل نمايشگاه قرآن در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، اما امسال براي رفتن به نمايشگاه قرآن بايد يك‌راست به مصليي تهران برويد. براي برگزاري اين نمايشگاه ٤٠ هزار مترمربع فضاي نمايشگاهي براي برپايي غرفه‌ها و سازه‌هاي مختلف اختصاص يافته است. بخش فروشگاهي نمايشگاه، شامل فروش كتاب، فروش محصولات فرهنگي، فروش نرم‌افزارهاي قرآني و فروش محصولات عفاف و حجاب را مي‌شود؛ بخش عفاف و حجاب و ديجيتال در رواق شرقي و بخش فروش كتاب و محصولات فرهنگي در ضلع شمالي شبستان است.

  • كي برويم نمايشگاه قرآن؟

از همين امشب به‌مدت 16شب فرصت داريد كه به نمايشگاه قرآن كريم برويد و مهمان سفره نوراني قرآن شويد. اين نمايشگاه تا 8تيرماه يا همان 22رمضان در مصلي برپاست. در طول روز هم راهي اين نمايشگاه نشويد. درهاي مصلي از ساعت ١٨ تا ٢٣:٣٠ به روي قرآني‌ها باز خواهد بود؛ يعني شما مي‌توانيد افطار را هم در نمايشگاه باشيد. يك افطاري ساده رايگان هم براي حاضران در نمايشگاه درنظر گرفته شده است. البته غرفه‌هاي فروش خوراكي‌هاي مخصوص افطار هم در حياط مصلي فعال خواهد بود.

  • طراحي خاص براي غرفه‌ها

نگران از دست دادن غرفه‌ها و نديدن آنها به‌دليل پراكندگي‌شان‌ نباشيد. امسال اين مشكل به‌طور كامل برطرف شده است. طراحي خاصي در اين دوره از برگزاري نمايشگاه انجام شده تا مردم بتوانند دسترسي آسان و سريعي به غرفه‌ها داشته باشند. در حقيقت طراحي اين دوره براساس يك استاندارد نمايشگاهي صورت گرفته، به‌طوري كه مسيرهاي دسترسي به غرفه‌ها و دسترسي به بخش‌هاي مختلف به‌صورت زنجيره‌اي به يكديگر متصل شده‌اند؛ يعني شما قاعدتا از كنار همه بخش‌ها خواهيد گذشت.

  • خدمات‌رسان‌ها هم حضور دارند

بالاخره شايد روزه‌داري كمي باعث ضعف بدني‌ شما شود و در بازديد از نمايشگاه دچار مشكل جسمي شويد. خب مطمئن باشيد بلافاصله نيروهاي اورژانس بالاي سر شما حاضر مي‌شوند. بد نيست بدانيد كه 40سازمان و نهاد در برپايي و ارائه خدمات در اين نمايشگاه مشاركت دارند كه ازجمله آنها مي‌توان به شهرداري، نيروي انتظامي، سازمان آتش‌نشاني، اورژانس و سازمان هلال احمر اشاره كرد.

  • بهترين راه دسترسي به نمايشگاه

افرادي كه ترجيح مي‌دهند با استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو به نمايشگاه بيايند مي‌توانند با استفاده از تاكسي‌هاي ون مستقر در مصلي، از شبستان تا ايستگاه‌هاي متروي بهشتي و مصلي رايگان جابه‌جا شوند. اين 2ايستگاه در خط يك متروي تهران، ايستگاه‌هاي ويژه مصلي هستند كه تا ساعت پايان نمايشگاه خدمات‌رساني خواهند كرد. علاوه بر اين، خطوط اتوبوسراني هم در مصلي راه‌اندازي شده‌اند و مخاطبان را به مقصد‌هاي مختلف مي‌رسانند.

  • مسافران نمايشگاه با خودروي شخصي

يكي از ويژگي‌هاي مصلي، داشتن پاركينگ‌هاي بزرگ است. پس بدون نگراني مي‌توانيد با خودروي شخصي‌تان به نمايشگاه بياييد و خودرويتان را در پاركينگ مصلي پارك كنيد. البته پيشنهاد ما همان استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي پايتخت است . به هر حال كساني كه با خودروي شخصي مي‌آيند فقط بايد چند قدمي پياده‌روي كنند تا به شبستان برسند. در ورودي پاركينگ‌ها هم در خيابان قنبرزاده و خيابان شهيد بهشتي است.

  • از نشست‌هاي تخصصي تا پايان‌نامه‌ها

اگر دنبال پايان‌نامه‌هاي مرتبط با قرآن هستيد نمايشگاه قرآن بهترين جا براي دسترسي به آنهاست. امسال ٢١ هزار عنوان پايان‌نامه در ٦ ايستگاه به شكل ديجيتال در معرض ديد بازديدكنندگان نمايشگاه قرار مي‌گيرد. درضمن مانند روال سال‌هاي گذشته، قرار است در ايام برگزاري نمايشگاه، روزانه 2نشست قبل و بعد از افطار با موضوع‌هاي تخصصي قرآن برگزار شود. نمايشگاه امسال كارگاه هم خواهد داشت و هنرهاي مختلف قرآني در آن آموزش داده مي‌شود.

  • جايي براي كودكان در نمايشگاه

نمايشگاه امسال هم مانند سال‌هاي گذشته بخش كودك و نوجوان خواهد داشت. عمده برنامه‌هاي بخش كودك را سرگرمي و آموزش‌هايي مثل كاردستي، كلاژ و پوستر سه‌بعدي با مضامين قرآني و برپايي كارگاه تربيت مربي قرآني تشكيل مي‌دهد. درضمن در بخش كودك بخشي با عنوان «كودك و خانواده» وجود دارد كه فرزند‌پروري را به والدين آموزش مي‌دهد. ازجمله برنامه‌هاي بخش نوجوان هم مي‌توان به بازي‌هاي فكري مختلف، آموزش ترجمه احاديث و آموزش صفات خير و شر از منظر قرآن اشاره كرد.

  • پرداخت الكترونيك در نمايشگاه بيست‌وچهارم

اگر قصد خريد از نمايشگاه قرآن را داريد حتما لازم نيست كه با خودتان پول نقد ببريد. در غرفه‌هاي نمايشگاه امسال 800دستگاه كارتخوان قرار گرفته است؛ يعني همه غرفه‌هاي بخش فروش، عفاف و حجاب، رسانه‌هاي ديجيتال و محصولات فرهنگي در نمايشگاه قرآن به دستگاه كارتخوان مجهز شده‌اند. اين را هم بد نيست بدانيد كه 341ناشر قرآني در نمايشگاه امسال به ارائه محصولاتشان خواهند پرداخت. از ميان ٣٤١ ناشر ثبت‌نامي، ١٧ ناشر خارجي هم در نمايشگاه حضور دارند.

  • نماز جماعت را از دست ندهيد

اگر زمان افطار در مصلي حضور داشتيد ثواب حضور در نماز جماعت را از دست ندهيد. در نمايشگاه قرآن‌كريم هر شب دقايقي بعد از اذان، نمازجماعت در طبقه همكف ‌ برپا مي‌شود. البته درست روبه‌روي در اصلي شبستان، نمازخانه بزرگي نيز تعبيه شده است كه مي‌توانيد در آنجا هم نمازتان را بخوانيد. اگر مي‌خواهيد خوب نمايشگاه را تا آخر وقت بگرديد حتما نمازتان را بخوانيد تا قضا نشود. درضمن نمازخانه محل استراحت نيست، براي استراحت مي‌توانيد به غرفه‌هايي برويد كه براي استراحت بازديدكنندگان در نمايشگاه امسال درنظر گرفته شده است.

  • يك قواره چادري ارزان با دوخت رايگان

غرفه‌هاي حجاب و عفاف از بخش‌هاي اصلي نمايشگاه هستند كه در رواق شرقي شبستان داير شده‌اند. در اينجا انواع چادر ارزان، روسري و مقنعه عرضه مي‌شود. اين بخش شامل ده‌ها غرفه است كه در آنها مي‌توانيد يك قواره پارچه چادري با كيفيت را با قيمت ارزان تهيه كنيد. انواع و اقسام پارچه‌هاي چادري در اين بخش عرضه مي‌شود تا همه سليقه‌ها پوشش داده شود. خريداران مي‌توانند پس از دريافت چادر خود، به كارگاه دوخت رايگان چادر واقع در نمايشگاه مراجعه كنند و در مدت كوتاهي چادر خود را تحويل بگيرند. همچنين در اينجا بيش از ۵۰ مدل چادر‌متنوع عرضه و آموزش دوخت چادر در قسمت‌هاي جنبي اين بخش ارائه مي‌شود. در ژورنال‌هاي مختلفي كه در اين قسمت عرضه مي‌شود، انواع مقنعه و مدل‌هاي جديدي از پوشش بر‌تر به مراجعان داده مي‌شود. برگزاري نشست تخصصي با محوريت حجاب و سبك زندگي از برنامه‌هاي ويژه اين بخش است. در بخش محصولات فرهنگي نمايشگاه هم، محصولاتي در قالب تابلوفرش، معرق، منبت، شيشه‌كاري، هنرهاي تجسمي و... عرضه مي‌شود كه هم از نظر قيمت و هم از نظر زمينه علاقه‌مندي، دست مخاطب را براي انتخاب باز مي‌گذارد.

کد خبر 336857

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha