همشهری آنلاین: سفر کردن بر فراز چند منطقه زمانی ممکن است برای هر کسی توان‌فرسا باشد، اما آیا ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند سفرهای هوایی درازمدت را انجام دهند و بعد در مسابقات رقابت کنند.

flight

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ظاهراً آنان همیشه از عهده این کار برنمی‌آیند.

به گزارش هلث‌دی نیوز بر اساس یافته‌های این بررسی این اشکال به‌خصوص برای تیم‌هایی ایجاد می‌شود که از منطقه زمانی زودهنگام‌تر به منطقه زمانی بعدی سفر (از شرق به غرب) می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران تیم‌های ورزشی آمریکای شمالی که از غرب به شرق سفر می‌کنند. نسبت به آنهایی که از شرق به غرب سفر می‌کنند، درصد بردهای بیشتری دارند.

این پژوهشگران پنج فصل معمول بازی‌های انجمن ملی بسکتبال، لیگ ملی فوتبال و لیگ ملی هاکی آمریکا را بررسی کردند. آنان نتایج بازی‌ها و جهت سفر همه تیم‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند.

یافته‌های آنان نشان‌دهنده مزیت داشتن تیم‌هایی در هر سه لیگ بود که از غرب به شرق سفر کرده بودند، اما این افزایش برنده شدن بیش از همه در لیگ بسکتبال خود را نشان می‌داد. با اینکه این بررسی فقط به یک همبستگی اشاره دارد، اما نشان می‌دهد که ریتم‌های شبانه‌روزی بر ورزشکاران تأثیر می‌گذارند. ریتم‌های شبانه‌روزی تغییرات جسمی و روانی هستند که در واکنش به روشنایی و تاریکی در چرخه زمانی ۲۴ ساعته ایجاد می‌شوند.

ژنویه فورست، یکی از نویسندگان مقاله این بررسی از دانشگاه کبک در کانادا گفت: «این نتایج اهمیت تأثیر ریتم‌های شبانه‌روزی در عملکرد ورزشی را برجسته می‌کند. این یافته‌ها همچنین نگرانی‌هایی را درباره شیوه‌های رایج مانند تمرین‌های در صبح زود و مسابقه‌های آخر شب و اثرات منفی آن‌ها بر عملکرد و سلامت ورزشکاران برمی‌انگیزد.»

او در بیانیه‌ای آکادمی پزشکی خواب آمریکا اعلام کرد: «اثرات زیان‌بار اختلال ریتم شبانه‌روزی در همه انواع مسابقه‌های ورزشی رخ می‌دهد و این اثرات برای ایجاد برابری بیشتر میان تیم‌های غرب و شرق آمریکا در ورزش‌های حرفه‌ای باید مدنظر قرار گیرد.»

این بررسی در ژورنال Sleep منتشر شده است. یافته‌های این بررسی همچنین در اجلاس اخیر آکادمی پزشکی خواب آمریکا در دنور کلرادو ارائه شد.

کد خبر 337491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha